RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
  • Onderwerpen RetailDetail Night
  • Geografie België
  • Personen Gino Van Ossel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Gino Van Ossel over wat 2024 zo anders maakte

icon
Algemeen20 november, 2024

Wat maakt 2024 anders dan andere jaren? Gino Van Ossel (Vlerick Business School) zoekt het weer uit in zijn jaarlijkse “eindejaarconference” op de RetailDetail Night, samen met retailgrootheden Pieter Zwart (Coolblue) en Dirk Van den Berghe (ex-Walmart).

Zelfs e-commerce bereikt plafond

Dat het een fantastisch jaar was voor de retail, kan je ook dit keer moeilijk beweren. “Het was opnieuw een jaar van uitdagingen, zelfs al nemen die telkens andere vormen aan. Of toch ook weer niet?”, vraagt Van Ossel zich af. “Wat maakt 2024 zo anders? Ik kijk uit naar de inzichten van Coolblue-oprichter Pieter Zwart, die ondertussen ongeveer 25 jaar ervaring heeft in de e-commercesector, en van Belg met wereldfaam Dirk Van den Berghe.”

“Pieter Zwart maakt de ontwikkeling van e-commerce in de Benelux al van het prille begin mee. Ondertussen is Coolblue dominant in consumentenelektronica in Nederland en Vlaanderen, maar ook zij moeten toegeven dat de commercemarkt in Nederland en België een maturiteitsfase lijkt te hebben bereikt. Hoe ziet hij die evolutie?”, zegt Van Ossel. De grote groeispurt die tijdens de coronapandemie werd waargenomen, is grotendeels gestabiliseerd. Consumenten geven wel meer uit aan ervaringen, zoals reizen en concerten, maar shopping lijkt het kind van de rekening.

Er is heus nog plaats voor retail

In een verzadigde markt moeten e-commercebedrijven nu focussen op het veroveren van marktaandeel om nog te groeien. Coolblue gaat daarom vol voor expansie in de Duitse markt, maar ook dat wordt nog uitdagend. Van Ossel: “Wat wordt de strategie in Duitsland? Behalve op de webshop zet de retailer sterk in op dienstverlening en op beleving in fysieke winkels. Een intensieve aanpak dus.”

In een tijdperk waar franchisering en “platformisering” de toverwoorden bij uitstek zijn, benadrukt Van Ossel dat traditionele retailers weliswaar nog steeds succesvol kunnen zijn. Coolblue doet het allemaal zelf, maar ook Action is de afgelopen jaren een grote winnaar en Torfs houdt als geïntegreerde retailer goed stand. En wat te denken van ondernemende nieuwkomers, zoals Goe Beestig, die in het voorprogramma Gamechangers spreken? “Sommige spelers tonen aan dat een andere aanpak mogelijk is, zoals deze dierenwinkel die gemeenschapsvorming en lokale verankering centraal stelt.”

Wat België van Canada kan leren

Voor inspiratie is alvast niets beter dan de ogen te openen en over de landsgrenzen te kijken. Dirk Van den Berghe bevindt zich in de unieke positie dat hij zowel de Belgische als de wereldwijde markt bijzonder goed kent. Als voormalig topman bij Walmart in Canada en China, maar ook ex-baas van Delhaize en bestuurslid van Colruyt Group, kan hij als geen ander perspectieven uit wereldmarkten naar de Belgische retail vertalen.

“De winstgevendheid staat onder druk bij veel retailers, dus er is minder spectaculaire innovatie zichtbaar, maar wel een focus op slimme, incrementele verbeteringen. Bijvoorbeeld duurzaamheid wordt terecht gezien als een noodzakelijke investering, ook al is het niet altijd direct rendabel, en AI blijft natuurlijk een hot topic.”

“Uit China kennen we vooral flashy en hoogtechnologische snufjes, maar hoe doet de gewone Chinees boodschappen? Er is behoefte aan meer inzicht in de retailmarkt buiten de grote steden. En hoe slaagt Walmart erin zo goed te blijven presteren ondanks de sterke aanwezigheid van Amazon? Van de lessen van zo’n kolos kunnen we allemaal wel iets leren.”

Meer weten? Kom naar de RetailDetail Night op 21 november, en geniet na twee boeiende voorprogramma’s ’s avonds van een feestelijk plenair programma met ex-Walmart topmanager Dirk Van den Berghe en Coolblue-CEO Pieter Zwart.

Laatste kans om tickets te bemachtigen!
Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Belgisch winkelvastgoed gegeerd: “Golf van internationale spelers op komst”

    Ondanks een uitdagende economische context en recente faillissementen blijft de winkelleegstand beperkt in België: retailers beseffen dat ze fysieke winkels nodig hebben om online sterk te staan. Duurzaamheidsvereisten komen wel op de voorgrond.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Ook Nederland maakt pakjes uit China duurder

    Na Frankrijk en België gaat ook Nederland een heffing opleggen voor e-commercepakjes die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd. Een gemiddelde bestelling zou zo'n 6 euro duurder worden.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN