Handel is "kwetsbare sleutelspeler" in onze economie

Handel is "kwetsbare sleutelspeler" in onze economie

Op zijn derde Commerce Summit heeft handelsfederatie Comeos "Een economische doorlichting van de handel" voorgesteld. In die studie komt professor Joep Konings (KU Leuven) tot het besluit dat de handel "een sleutelspeler is in ons economisch landschap", maar wel "een kwetsbare". Comeos roept de overheid dan ook op dringend verstandige maatregelen te nemen.

"Kwetsbare" sleutelspeler...

Dat de klein- en groothandel in ons land een belangrijke economische speler is, hoeven we u wellicht niet te vertellen. Dat blijkt uit volgende cijfers:

  • De sector is goed voor 17% van de totale tewerkstelling: volgens Belgostat werken er 306.000 personen in de detailhandel, waaronder 243.300 werknemers en 62.700 zelfstandigen, en nog eens 215.300 in de groothandel (196.600 werknemers, 18.700 zelfstandigen)

  • Vooral jongeren en kortgeschoolden komen aan de bak. De detailhandel is dus een potentieel belangrijke sector om toenemende jeugdwerkloosheid te absorberen of af te remmen.

  • In ons land zijn alles samen 80.000 bedrijven actief in de groot- en de kleinhandel.

  • Zelfs tijdens de crisisjaren (van 2008 tot nu) werden 11.000 netto jobs gecreëerd. Geen enkele sector doet beter.

 

Toch is de handel in ons land kwetsbaar, zo blijkt uit de studie. Zo werkt de gemiddelde handelszaak in België met een winstmarge van 1,5%. "Dat is veel lager dan in andere landen", zegt Dominique Michel, gedelegeerd bestuurder van Comeos.

 

De oorzaken? "Hier is meer concurrentie, de loonkost ligt tot 20% hoger dan in de buurlanden en de vennootschapsbelasting ligt ook veel hoger. Het resultaat is er ook naar: één onderneming op drie werkt met verlies, en iedere ingreep op de kostenstructuur heeft directe gevolgen, lagere winsten, minder tewerkstelling. En uiteindelijk meer faillissementen."

 

...wegens "te duur" en "te klein"

Na de diagnose is het hoog tijd voor de remedies. Volgens het rapport zou de sector volop baat hebben bij een loonlastenverlaging en een schaalvergroting. Zo berekende professor Konings de elasticiteit van jobcreatie met betrekking tot loonkosten: als je de loonkost verlaagt, wat is dan het potentieel op korte en op lange termijn voor de werkgelegenheid in de sector? "Indien je vandaag de loonkost met 2% verlaagt, kun je op termijn 5.000 nieuwe banen creëren", weet Michel.

 

Daarnaast stipt het rapport-Konings aan dat, anders dan wat meestal wordt aangenomen, vooral de schaal van de ondernemingen bepalend is voor de productiviteit en de winstgevendheid. "Groter doet het beter dan klein, ouder beter dan jong, en multinationals beter dan puur lokale spelers", zegt Michel. "Twintig procent van de handelaars zorgt voor tachtig procent van de totale jobs en toegevoegde waarde in de sector. Een groot bedrijf is ook 20% productiever dan een klein. Dat is enorm."

 

"Stop discriminatie grote spelers"

Of dat dan betekent dat er een grote consolidatiebeweging op gang moet komen, wil Comeos niet gezegd hebben, "maar het betekent wel dat de vele discriminerende maatregelen die de kleine bedrijven ondersteunen, een haast pervers effect hebben", gaat de gedelegeerd bestuurder van Comeos verder.

 

"Ondernemingen worden gestimuleerd om klein te blijven, om vooral niet te groeien. Er zijn in België in verhouding dan ook veel meer kleine handelszaken dan in de buurlanden. We hebben liefst de helft méér kleine ondernemingen (tot 9 werknemers) dan die buurlanden. En dat wordt dus in stand gehouden: overheden lijken haast premies te geven om vooral klein en lokaal actief te blijven."

 

De Comeos-topman verwijst naar het net goedgekeurde horecaplan, waar zaken tot 49 werknemers een belangrijke lastenvermindering genieten terwijl de grotere handelszaken uit de boot vallen. "Wij pleiten ervoor om die verschillen weg te werken: laat die voordelen voor iedereen gelden."

 

"Zo kunnen bedrijven groeien, worden ze gestimuleerd om ook over de grenzen te kijken, en kunnen ze hun efficiëntie verhogen. Indien we naar de schaal van Nederland zouden groeien, noteren we een productiviteitswinst van 9,1%", aldus nog Dominique Michel.

 

 

 

De volledige studie is te downloaden via www.comeos.be/files/docs/Publicaties/commercesummit/2013/CommerceSummitStudie_NL.pdf.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Aantal marktkramers weer in stijgende lijn

11/01/2018

Het aantal marktkramers is op vijf jaar tijd met 3,8% toegenomen, zo blijkt uit een analyse die NSZ maakte op basis van cijfers van de FOD Economie. Eind 2016 waren er in ons land 7.798 marktkramers actief.

Back to top