Handel steunt voorstel afschaffing maaltijdcheques | RetailDetail

Handel steunt voorstel afschaffing maaltijdcheques

Handel steunt voorstel afschaffing maaltijdcheques

De retailorganisaties reageren positief op het voorstel van federaal minister van Economie Johan Vande Lanotte (sp.a) om de maaltijd- en ecocheques af te schaffen. De minister wil het voordeel direct op de rekening van de werknemers laten storten.

Niet meer langs tussenpersonen

In het voorstel van Vande Lanotte wordt een omweg via de uitgeefbedrijven van maaltijd- en ecocheques vermeden, wat een besparing van 80 miljoen euro aan commissielonen en administratiekosten zou betekenen voor de werkgevers.

 

Daarnaast zouden de werknemers nu vrij kunnen beschikken over het bedrag, terwijl ze nu nog verplicht zijn om het uit te geven voor de aankoop van voeding of ecologische producten. Bovendien kan het bedrag niet verloren gaan, nu wordt jaarlijks nog 10 miljoen euro aan cheques niet tijdig uitgegeven.

 

Vande Lanotte wil wel enkel de rompslomp rond de cheques weg en niet de voordelen ervan: volgens hem mogen die immers volgens de huidige voorwaarden uitgekeerd blijven worden. Volgens die voorwaarden worden de bedragen niet belast, maar komen ze evenmin in aanmerking voor de berekening van het pensioen. 1,6 miljoen werknemers in meer dan 70.000 ondernemingen hebben er vandaag recht op.

 

Handelaars steunen Vande Lanotte

Het voorstel krijgt applaus van handelsfederatie Comeos: "Maaltijdcheques zijn een kunstmatig systeem om mensen geld te geven, dat tientallen miljoenen per jaar kost. Die miljoenen kunnen rechtstreeks in de economie gepompt worden, wat voor de consument uiteraard een goede zaak is", zegt gedelegeerd bestuurder Dominique Michel.

 

Michel verwerpt daarbij ook de zienswijze van de federatie van chequebedrijven. Die had gesteld dat de beperkte geldigheidsperiode van de cheques zorgen voor een gegarandeerde injectie in de economie. Bovendien komt het systeem volgens de uitgevers vooral de voedingsdistributie en horeca ten goede en zou een veralgemeende besteding leiden tot het verlies van minstens 8.000 arbeidsplaatsen in de betrokken sectoren.

 

Ook Coolblue, één van de grootste online retailers van de Benelux, ziet het systeem liever afgeschaft. De laatste tijd krijgt het bedrijf steeds meer de vraag van klanten naar de mogelijkheid om met ecocheques te betalen. "Deze kunnen echter nog steeds niet als betaalmiddel gebruikt worden bij het online shoppen, waardoor de concurrentie tussen online en traditionele winkels verstoord wordt", aldus het bedrijf.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Hoe Polette de Zara van de brillen wil worden

25/06/2018

Excentrieke designmonturen voor geen geld, online besteld en rechtstreeks geleverd vanuit de fabriek in China: Polette gaat voor niets minder dan disruptie in de optiekwereld. Het fast-fashion brillenmerk wil de wereld veroveren.

Standaard Boekhandel opent Brusselse flagshipstore

25/06/2018

In de Brusselse voetgangerszone mikt Standaard Boekhandel op een internationaal publiek met een grote keuze aan boeken in het Frans en het Engels. Ook de schrijf- en papierwaren van zusterketen Club krijgen alle ruimte.

Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.