Handel steunt voorstel afschaffing maaltijdcheques

Handel steunt voorstel afschaffing maaltijdcheques

De retailorganisaties reageren positief op het voorstel van federaal minister van Economie Johan Vande Lanotte (sp.a) om de maaltijd- en ecocheques af te schaffen. De minister wil het voordeel direct op de rekening van de werknemers laten storten.

Niet meer langs tussenpersonen

In het voorstel van Vande Lanotte wordt een omweg via de uitgeefbedrijven van maaltijd- en ecocheques vermeden, wat een besparing van 80 miljoen euro aan commissielonen en administratiekosten zou betekenen voor de werkgevers.

 

Daarnaast zouden de werknemers nu vrij kunnen beschikken over het bedrag, terwijl ze nu nog verplicht zijn om het uit te geven voor de aankoop van voeding of ecologische producten. Bovendien kan het bedrag niet verloren gaan, nu wordt jaarlijks nog 10 miljoen euro aan cheques niet tijdig uitgegeven.

 

Vande Lanotte wil wel enkel de rompslomp rond de cheques weg en niet de voordelen ervan: volgens hem mogen die immers volgens de huidige voorwaarden uitgekeerd blijven worden. Volgens die voorwaarden worden de bedragen niet belast, maar komen ze evenmin in aanmerking voor de berekening van het pensioen. 1,6 miljoen werknemers in meer dan 70.000 ondernemingen hebben er vandaag recht op.

 

Handelaars steunen Vande Lanotte

Het voorstel krijgt applaus van handelsfederatie Comeos: "Maaltijdcheques zijn een kunstmatig systeem om mensen geld te geven, dat tientallen miljoenen per jaar kost. Die miljoenen kunnen rechtstreeks in de economie gepompt worden, wat voor de consument uiteraard een goede zaak is", zegt gedelegeerd bestuurder Dominique Michel.

 

Michel verwerpt daarbij ook de zienswijze van de federatie van chequebedrijven. Die had gesteld dat de beperkte geldigheidsperiode van de cheques zorgen voor een gegarandeerde injectie in de economie. Bovendien komt het systeem volgens de uitgevers vooral de voedingsdistributie en horeca ten goede en zou een veralgemeende besteding leiden tot het verlies van minstens 8.000 arbeidsplaatsen in de betrokken sectoren.

 

Ook Coolblue, één van de grootste online retailers van de Benelux, ziet het systeem liever afgeschaft. De laatste tijd krijgt het bedrijf steeds meer de vraag van klanten naar de mogelijkheid om met ecocheques te betalen. "Deze kunnen echter nog steeds niet als betaalmiddel gebruikt worden bij het online shoppen, waardoor de concurrentie tussen online en traditionele winkels verstoord wordt", aldus het bedrijf.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top