Handel steunt voorstel afschaffing maaltijdcheques | RetailDetail

Handel steunt voorstel afschaffing maaltijdcheques

Handel steunt voorstel afschaffing maaltijdcheques

De retailorganisaties reageren positief op het voorstel van federaal minister van Economie Johan Vande Lanotte (sp.a) om de maaltijd- en ecocheques af te schaffen. De minister wil het voordeel direct op de rekening van de werknemers laten storten.

Niet meer langs tussenpersonen

In het voorstel van Vande Lanotte wordt een omweg via de uitgeefbedrijven van maaltijd- en ecocheques vermeden, wat een besparing van 80 miljoen euro aan commissielonen en administratiekosten zou betekenen voor de werkgevers.

 

Daarnaast zouden de werknemers nu vrij kunnen beschikken over het bedrag, terwijl ze nu nog verplicht zijn om het uit te geven voor de aankoop van voeding of ecologische producten. Bovendien kan het bedrag niet verloren gaan, nu wordt jaarlijks nog 10 miljoen euro aan cheques niet tijdig uitgegeven.

 

Vande Lanotte wil wel enkel de rompslomp rond de cheques weg en niet de voordelen ervan: volgens hem mogen die immers volgens de huidige voorwaarden uitgekeerd blijven worden. Volgens die voorwaarden worden de bedragen niet belast, maar komen ze evenmin in aanmerking voor de berekening van het pensioen. 1,6 miljoen werknemers in meer dan 70.000 ondernemingen hebben er vandaag recht op.

 

Handelaars steunen Vande Lanotte

Het voorstel krijgt applaus van handelsfederatie Comeos: "Maaltijdcheques zijn een kunstmatig systeem om mensen geld te geven, dat tientallen miljoenen per jaar kost. Die miljoenen kunnen rechtstreeks in de economie gepompt worden, wat voor de consument uiteraard een goede zaak is", zegt gedelegeerd bestuurder Dominique Michel.

 

Michel verwerpt daarbij ook de zienswijze van de federatie van chequebedrijven. Die had gesteld dat de beperkte geldigheidsperiode van de cheques zorgen voor een gegarandeerde injectie in de economie. Bovendien komt het systeem volgens de uitgevers vooral de voedingsdistributie en horeca ten goede en zou een veralgemeende besteding leiden tot het verlies van minstens 8.000 arbeidsplaatsen in de betrokken sectoren.

 

Ook Coolblue, één van de grootste online retailers van de Benelux, ziet het systeem liever afgeschaft. De laatste tijd krijgt het bedrijf steeds meer de vraag van klanten naar de mogelijkheid om met ecocheques te betalen. "Deze kunnen echter nog steeds niet als betaalmiddel gebruikt worden bij het online shoppen, waardoor de concurrentie tussen online en traditionele winkels verstoord wordt", aldus het bedrijf.
Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.