Handelaars mogen toch afronden op 0 of 5 cent

Handelaars mogen toch afronden op 0 of 5 cent

Handelaars zullen de rekeningen die cash worden betaald aan de kassa dan toch mogen afronden op 0 of 5 cent. De ministerraad heeft het wetsontwerp daarover goedgekeurd, ondanks een eerdere verwerping.

Redenen om af te ronden

Het is een oud zeer in de retailsector: consumenten verliezen veel tijd door te zoeken naar stukjes van 1 en 2 cent en als de winkelier moet teruggeven, kampt hij vaak met een tekort aan die koperen muntjes. Veel consumenten potten die immers thuis op.

 

Kmo-organisatie Unizo is dan ook tevreden met de beslissing van de regering en noemt ze “logisch en terecht”. Volgens Unizo zijn zowel de consumentenorganisaties, vakbonden als werkgevers voorstander van de afronding. Bovendien leverden ook rapporten van de Nationale Bank, de Europese Centrale Bank, het Prijzenobservatorium en de Raad van State geen bezwaren op.

 

PS slikt compromis

Aanvankelijk zag het er nochtans naar uit dat de afronding van de prijzen op het veto van de PS zou stuiten. Hoewel er begin dit jaar al een principeakkoord was, trokken de Waalse socialisten hun staart in uit angst voor reacties van hun achterban. Die vrezen immers dat op die manier een prijsverhoging zou worden doorgevoerd.

 

De voorbije dagen werd dan ook verwacht dat het wetsontwerp over de verkiezingen zou worden getild, maar dat is nu toch niet nodig. Een compromis heeft de PS over de lijn getrokken: de afronding geldt alleen nog voor betalingen in cash, niet voor betalingen met de bankkaart. In eerste instantie was dat wel het geval.

 

Over twee jaar wordt de afrondingsmaatregel geëvalueerd en zal worden gekeken of die zal worden uitgebreid naar alle betalingen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top