Hema vraagt vier procent extra van leveranciers

Hema vraagt vier procent extra van leveranciers

Hema heeft met terugwerkende kracht vier procent terugbetaling van de omzet van vorig jaar geëist. Het breekt daarvoor eenzijdig het contract van zijn vijftig grootste leveranciers open. Ook dit jaar zal Hema minder gaan betalen voor geleverde producten.

1 op 5 leveranciers moet weg

Op een 'suppliersdag', waarop alle leveranciers bij elkaar komen, kreeg het publiek te horen dat Hema af wil van ongeveer twintig procent van zijn leveranciers en dat het in de toekomst rekeningen pas na 120 dagen zal betalen. De nieuwe voorwaarden zouden al vanaf 1 april 2014 in voege treden.

 

"Een leverancier die vorig jaar voor 2 miljoen euro spullen aan de Hema verkoopt, wordt even gevraagd of hij per direct 80.000 euro terugstort", zegt Maurice Yocarin van branchevereniging Vivo in De Telegraaf. "Dat is onbehoorlijk. Het is geen normale gang van zaken dat op bestaande afspraken wordt teruggekomen. Dat mag natuurlijk niet. Een contract is een contract. Daar houd je je aan."

 

Hema zelf zegt aan de krant dat het steeds in onderhandeling is met zijn leveranciers. "Dit is altijd in individuele gesprekken. Omstandigheden kunnen wijzigen, zodat er tot andere inzichten wordt gekomen. Dit delen wij in individuele gesprekken met de betrokkenen, waarbij leveranciers keuzevrijheid hebben om te leveren."

 

"Er is geen sprake van eenzijdige activiteiten in deze. In iedere zakelijke relatie zijn discussies en zitten partijen niet per definitie altijd op een lijn. Soms passen we condities aan ten gunste van leveranciers; soms ten nadele. Dit is een situatie tussen ons en de leveranciers. Daar doen wij verder geen uitspraken over", klinkt het nog.

 

Uit noodzaak

Wie tussen de lijnen leest, begrijpt dat leveranciers van Hema de keuze krijgen om akkoord te gaan met de nieuwe voorwaarden of er voor kunnen kiezen om het contract met Hema stop te zetten. Hema eist tussen drie en vijf procent korting van zijn leveranciers. Wie niet akkoord gaat, ziet zijn contract verbroken.

 

Hema komt met de nieuwe voorwaarden omdat de omzet in Nederland, de grootste markt voor de winkelketen, achteruit gaat. Het is ook niet de eerste keer dat dit gebeurt: zes jaar geleden eiste Hema met een marketingbijdrage van vijf procent, die bij de leveranciers werd ingehouden. Die zal nu trouwens maandelijks ingehouden worden, in plaats van elk kwartaal, zoals voorheen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top