Hercules Trophy 2014: wie heeft het beste retailteam?

Hercules Trophy 2014: wie heeft het beste retailteam?

Op 13, 14 en 15 juni gaat in Mechelen opnieuw de Hercules Trophy door, het intense sportevenement dat is uitgegroeid tot één van de grootste teambuildinginitiatieven ter wereld. Nieuw dit jaar is dat er voor het eerst een hele dag speciaal gewijd wordt aan bedrijven uit de retail en hun medewerkers.

Twaalf uitdagingen, duizenden teams

De Hercules Trophy is in 1999 in België ontstaan als antwoord op de zoektocht naar een manier om de banden tussen bedrijfsmedewerkers op een duurzame manier te versterken. Sport bleek daartoe het geknipte middel, en vandaag worden Hercules Trophies op vier continenten georganiseerd. “Al meer dan 6000 teams van 897 bedrijven uit ruim veertig verschillende landen hebben een gooi naar de trofee gedaan”, vertellen organisatoren Yves Vekemans en Inge Van Belle.

 

Het opzet is simpel, maar misschien net daarom zo krachtig: teams van 5 tot 7 medewerkers dagen elkaar en de teams van andere bedrijven uit om door middel van allerlei ludieke sportieve opdrachten (12 uitdagingen en een heuse petanquewedstrijd) de Hercules-trofee te bemachtigen. Winnende teams gaan niet enkel met de eer naar huis, maar winnen ook tal van prijzen.

 

“Je hoeft zeker geen atleet te zin om mee te doen: iedereen op kantoor kan meedoen en zelfs winnen. De bedoeling is plezier te beleven, vriendschappen te laten bloeien, mensen te laten netwerken en de loyaliteit in het bedrijf te verhogen”, garanderen de organisatoren. Omdat sport een zeldzame manier is om mensen met verschillende achtergronden samen te brengen, zijn ze ervan overtuigd dat hun teambuildingformule een diepgaande impact kan hebben op bedrijven.

 

“Sportieve teambuilding is niet alleen leuk, het is ook verrijkend”

Ook JBC-CEO Bart Claes is overtuigd van de meerwaarde van sport in zijn bedrijf. Daarom treedt JBC ook op als sponsor voor de retaildag van de Hercules Trophy, die op 15 juni voor het eerst specifiek voor medewerkers uit de retailsector wordt georganiseerd.

 

“JBC is zeer zeker een bedrijf met een sportieve ingesteldheid. Sportief zijn zit ons in de genen, met een vader die professioneel wielrenner is geweest (Jean-Baptiste Claes, oprichter van JBC, nvdr). Ik vind het dan ook erg belangrijk om een gezonde geest in een gezond lichaam te promoten, ook voor het team en zowel binnen als buiten de werkuren”, legt Bart Claes uit.

 

“We proberen daarom met onze medewerkers sportactiviteiten te doen en doen dit jaar ook mee met de Hercules Trophy. Het is een hele leuke ‘challenge’ voor het team. Dergelijke vormen van teambuilding zijn niet alleen leuk om te doen, het is ook verrijkend voor onze medewerkers: ze komen de motivatie ten goede en dat is één van de redenen dat er zo’n aangename werksfeer heerst bij JBC. We kennen een laag personeelsverloop, en dat is toch mede dankzij de inspanningen die we voor teambuilding doen.”

 

De medewerkers van JBC en nog tal van andere retailers dagen hun sectorgenoten de komende maanden dan ook uit om zich op 15 juni te komen bewijzen. Want de vraag die zich nu opdringt is: wie kaapt de trofee weg, wie heeft het beste retailteam van België?


Voor meer informatie over de Hercules Trophy, klik hier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Colruyt Group: omzet stijgt, winst daalt

12/12/2017

De toegenomen promotiedruk op de Belgische foodretailmarkt weegt op de resultaten van Colruyt Group, zo blijkt uit de halfjaarcijfers. Met de concurrentiepositie van de retailer is niets mis, maar de marges krimpen.

De toekomst van het winkelen: waar iedereen retailer is

12/12/2017

Waarom gingen Mexx en vele anderen ten onder, wat bezielt Amazon en kunnen kleine handelaars morgen nog overleven? RetailDetails eigen Jorg Snoeck en Pauline Neerman leggen het uit in hun eerste boek The Future of Shopping: Waar iedereen retailer is.

Nieuwe CEO moet Fiets! volgende fase inleiden

12/12/2017

Fietsenketen Fiets! heeft een nieuwe CEO, die de keten terug op het juiste spoor moet zetten na een moeilijk jaar waarin oprichter Hendrik Winkelmans meer naar de achtergrond verdween.

Back to top