Hercules Trophy 2014: wie heeft het beste retailteam? | RetailDetail

Hercules Trophy 2014: wie heeft het beste retailteam?

Hercules Trophy 2014: wie heeft het beste retailteam?

Op 13, 14 en 15 juni gaat in Mechelen opnieuw de Hercules Trophy door, het intense sportevenement dat is uitgegroeid tot één van de grootste teambuildinginitiatieven ter wereld. Nieuw dit jaar is dat er voor het eerst een hele dag speciaal gewijd wordt aan bedrijven uit de retail en hun medewerkers.

Twaalf uitdagingen, duizenden teams

De Hercules Trophy is in 1999 in België ontstaan als antwoord op de zoektocht naar een manier om de banden tussen bedrijfsmedewerkers op een duurzame manier te versterken. Sport bleek daartoe het geknipte middel, en vandaag worden Hercules Trophies op vier continenten georganiseerd. “Al meer dan 6000 teams van 897 bedrijven uit ruim veertig verschillende landen hebben een gooi naar de trofee gedaan”, vertellen organisatoren Yves Vekemans en Inge Van Belle.

 

Het opzet is simpel, maar misschien net daarom zo krachtig: teams van 5 tot 7 medewerkers dagen elkaar en de teams van andere bedrijven uit om door middel van allerlei ludieke sportieve opdrachten (12 uitdagingen en een heuse petanquewedstrijd) de Hercules-trofee te bemachtigen. Winnende teams gaan niet enkel met de eer naar huis, maar winnen ook tal van prijzen.

 

“Je hoeft zeker geen atleet te zin om mee te doen: iedereen op kantoor kan meedoen en zelfs winnen. De bedoeling is plezier te beleven, vriendschappen te laten bloeien, mensen te laten netwerken en de loyaliteit in het bedrijf te verhogen”, garanderen de organisatoren. Omdat sport een zeldzame manier is om mensen met verschillende achtergronden samen te brengen, zijn ze ervan overtuigd dat hun teambuildingformule een diepgaande impact kan hebben op bedrijven.

 

“Sportieve teambuilding is niet alleen leuk, het is ook verrijkend”

Ook JBC-CEO Bart Claes is overtuigd van de meerwaarde van sport in zijn bedrijf. Daarom treedt JBC ook op als sponsor voor de retaildag van de Hercules Trophy, die op 15 juni voor het eerst specifiek voor medewerkers uit de retailsector wordt georganiseerd.

 

“JBC is zeer zeker een bedrijf met een sportieve ingesteldheid. Sportief zijn zit ons in de genen, met een vader die professioneel wielrenner is geweest (Jean-Baptiste Claes, oprichter van JBC, nvdr). Ik vind het dan ook erg belangrijk om een gezonde geest in een gezond lichaam te promoten, ook voor het team en zowel binnen als buiten de werkuren”, legt Bart Claes uit.

 

“We proberen daarom met onze medewerkers sportactiviteiten te doen en doen dit jaar ook mee met de Hercules Trophy. Het is een hele leuke ‘challenge’ voor het team. Dergelijke vormen van teambuilding zijn niet alleen leuk om te doen, het is ook verrijkend voor onze medewerkers: ze komen de motivatie ten goede en dat is één van de redenen dat er zo’n aangename werksfeer heerst bij JBC. We kennen een laag personeelsverloop, en dat is toch mede dankzij de inspanningen die we voor teambuilding doen.”

 

De medewerkers van JBC en nog tal van andere retailers dagen hun sectorgenoten de komende maanden dan ook uit om zich op 15 juni te komen bewijzen. Want de vraag die zich nu opdringt is: wie kaapt de trofee weg, wie heeft het beste retailteam van België?


Voor meer informatie over de Hercules Trophy, klik hier.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.