RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven AlibabaCameleonLolaLizaOdette LunettesPolestarRainpharmaZalando
  • Onderwerpen RetailDetail Congress
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Het RetailDetail Congress in acht quotes

icon
Algemeen2 mei, 2022

Zo’n 350 deelnemers woonden het jaarlijkse RetailDetail Congress bij op 28 april. Met drie parallelsessies en een plenair avondprogramma was het een goedgevulde, inspirerende dag. Een (onvolledige) terugblik in acht opmerkelijke quotes.

“Om menselijk te zijn, heb je technologie nodig”

“Je moét van elkaar leren – niet kopiëren, maar wel leren. Vind het warme water niet elke keer zelf uit”, aldus BV en onderneemster Eline De Munck van optiekmerk Odette Lunettes. “Zorg dat je je menselijk kapitaal kunt gebruiken als precies wat het is: menselijk kapitaal. Net om menselijk te zijn, heb je technologie nodig.”

“Verkopers zijn niet geïnteresseerd in klanten”

Lies Eeckman van het disruptieve elektrische automerk Polestar nam de traditionele autosector en meteen ook de hele retail op de korrel: “Een verkoper is vandaag helemaal niet geïnteresseerd in de klant die voor hem staat. We moeten de ‘middle man’ op zijn minst heruitvinden zodat die oprechte interesse heeft in service en in de klant.”

“Amper 1% van alle kleding wordt gerecycleerd”

Zowat de meest vervuilende industrie ter wereld? Dat moet de modesector zijn. “De productie van kleding is in de voorbije 25 jaar toegenomen met 100%, minder dan 1% van alle kleding wordt gerecycleerd”, weet Pascale Switten, CEO van privé-outlet Cameleon: “Dat is de deur openzetten voor overconsumptie. Het kan zo echt niet verder.” De retailer gaat voor tweedehands en denkt ook aan kledingverhuur.

“Keep it real”

Influencermarketing mag dan al de nieuwe mond-tot-mond reclame zijn, op sociale media doe je niet gewoon je zin. “Wees altijd open en eerlijk,” aldus jurist Koen Vranckaert, maar de aanwezige influencers schrokken zich een hoedje van de richtlijnen die zowel de Vlaamse als de federale overheid recent publiceerde. “We gaan geen heksenjacht organiseren”, suste de Vlaamse Regulator voor de Media. Als u binnenkort de hashtag #gift massaal ziet opduiken in uw Instagramstories: het begon allemaal bij RetailDetail.

“Dit gaat niet over China, wel over de hele wereld”

Mensen die denken dat Alibaba een winkel is om je spullen te verkopen aan Chinese consumenten, dwalen: het is de poort naar de hele wereld, aldus Roland Palmer, die met indrukwekkende cijfers strooide alsof het niets was. Belgische bedrijven blijken op het platform erg goed te scoren met voedingssupplementen en superfoods, een markt met een potentieel van veertig miljard dollar. Weetje: 90% van de e-commerce in China is ‘mobile commerce’. En op livestreamingplatform Taobao wordt élke dag 150.000 uren aan content gepubliceerd. Mocht je die willen bekijken: dat is meer dan 17 jáár… per dag.

“Ambetant zijn is goed”

Je wordt niet zomaar verdeler van Rainpharma-producten: daar gaat een hele ‘intake’-procedure aan vooraf. Allemaal de schuld van oprichter Dominique Bastin, die een bedrijf wou zonder investeerders, vergaderingen of ‘corporate’ cultuur. En zonder lastige klanten. Dus gingen ze van 500 naar 150 winkels, om de omzet met acht te vermenigvuldigen. Sterk. Hij had nog een straffe uitspraak: “Apotheken zijn de steenkoolmijnen van de toekomst”…

“Follow your customer”

De Amerikaanse Megan Maley beleefde haar jeugd in de omgeving van Belgium, Wisconsin. Voor de Zalando-topvrouw was dit congres dus een beetje thuiskomen. Het platform wil hét startpunt zijn voor mode, met een ongezien aanbod en een ongeëvenaard gebruiksgemak. 50% van de bestellingen bevat meer dan één merk. Waarom dat goed is voor merken, daarover kwam Tom Baelden van LolaLiza getuigen. Volg je klanten, was zijn advies. Zalando garandeert volume en je kan er aan de volle prijs verkopen. Het modelabel breidt het aantal landen uit en gaat vanaf juni ook Zalando’s Connected Retail service testen, met de verwerking van onlinebestellingen vanuit de winkels.

“Digitaal of analoog? Dialoog!”

Het laatste woord was voor RetailDetail-oprichter Jorg Snoeck, die ons meenam naar een toekomst vol virtuele influencers en cyborgs, waarin de mens transformeert tot ‘Phono Sapiens’ en het metaversum een realiteit wordt. “Wie vertrouw je het meest: je partner, of Waze?” De zaal lachte wat ongemakkelijk. Klap op de vuurpijl was de officiële voorstelling van het gloednieuwe boek The Future of Shopping – Re-set, Re-made, Re-tail, met medeauteur Pauline Neerman op het podium en een stuntpromotie waar de aanwezigen graag op in gingen. Waarna de netwerkdrink annex walking dinner van start kon. Daarover blijven we discreet…

Bekijk de foto’s van het RetailDetail Congress op onze Facebookpagina via deze link.

Het volgende RetailDetail-event vindt plaats op 9 juni: het RetailDetail Food Congress verwelkomt een mooie affiche met sprekers van onder andere Deloitte, Nestlé, Coca-Cola, VLAM, Pieter Pot, Kriket, Delhaize, Gorillas en Mosa Meat. Meer info volgt snel, earlybirdtickets bestellen kan al via deze link.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN