Hoe K in Kortrijk het tij wil keren

K in Kortrijk

Winkelcentrum K in Kortrijk wil zichzelf een nieuw elan geven en vult een dozijn panden in met bekende merken, horecazaken en nieuwe, lokale concepten.

 

Leegstand

K in Kortrijk, dat 85 winkelruimtes telt, kampt al langer met vrij grote leegstand: anderhalf jaar geleden pleitte burgemeester Vincent Van Quickenborne zelfs voor een inkrimping.

 

De coronacrisis betekent niet dat het winkelcentrum het voorbije jaar heeft stilgezeten, zegt manager Dominique Desmeytere: “K in Kortrijk is, ondanks alle heisa, blijven investeren in zowel winkeliers als klanten. Toen fysiek shoppen en evenementen in maart van vorig jaar om welbekende redenen onmogelijk waren, rolden we in één klap een digitale en langetermijnstrategie uit.”

 

Een concreet resultaat van de inspanningen is dat het winkelcentrum de komende maanden een tiental nieuwe namen mag begroeten. Het gaat om bekende merken als Snipes, Fox & Cie en New Yorker, maar ook om lokale initiatieven. Zo opent Become, een winkel die zich richt op maatschappelijk en ecologisch verantwoord shoppen, eind deze maand de deuren. Vorige week was het de beurt aan Lo-K-Al, waarin elf lokale ondernemers samen hun premium producten aanbieden.

 

Beleving

Naast traditionele winkels uit binnen- en buitenland zet K in Kortrijk ook in op horeca en nieuwe concepten. “De tijd dat je in een shoppingcenter enkel kwam shoppen is voorbij. Een shoppingcenter moet een ontmoetingsplaats zijn waar vanalles te beleven valt. Daarom kiezen we voor een duidelijke mix van sterke merken, lokale creativiteit en horeca”, zegt Desmeytere. Dat uit zich onder meer in de opening van Studio Hakudo begin volgende maand, een ruimte met binnen- en buitenterras waar studenten in alle rust kunnen blokken of die gebruikt kan worden als co-working space. Een ander concept om de beleving te verhogen is Time Out, een 'man cave' die de deuren zal openen zodra de coronabeperkingen (voldoende) versoepeld worden.

 

Ten slotte verhoogde K in Kortrijk (noodgedwongen) de digitale inspanningen. Het schakelde het lokale communicatiebureau Thinkedge in om beter gebruik te maken van de bestaande communicatiekanalen en in te zetten op platformen zoals TikTok. “We laten ons omringen door creatieve mensen die ons inspireren met hun frisse en innoverende concepten en dit met slechts één doel voor ogen: onszelf heruitvinden. Samen met onze huurders gaan we de uitdaging aan om een nog betere beleving te creëren voor onszelf en voor de volgende generaties”, besluit Desmeytere.