RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe krijg je als retailer grip op je bedrijfscultuur?

icon
Algemeen16 september, 2020

In volle coronacrisis moeten retailers meer dan ooit op zoek naar hun kern: waar sta je voor en hoe krijg je alle medewerkers mee in je verhaal? Essentieel is een goede match tussen de bedrijfscultuur en de mensen, zegt transformatie-expert Carita Sutherland.

 

Ondernemen vanuit betekenis

De coronapandemie heeft flink wat bedrijven door elkaar geschud. Ze moesten de afgelopen maanden ad hoc reageren op een ongeziene crisis en verloren daardoor mogelijk hun kern wat uit het oog: ze zagen niet alleen de omzet wegzakken maar misschien ook de betrokkenheid, de passie en zingeving. “In een nieuwe wereld dienen we te ondernemen vanuit betekenis,” stelt businesscoach Carita Sutherland: “Waar sta je werkelijk voor als bedrijf? Welke koers moet je varen? Wie gaat jouw klant worden? Hoe maak je de transformatie en hoe krijg je iedereen mee?”
 

Zij begeleidt transformatieprocessen bij zowel grotere als kleine bedrijven. Op de klantenlijst staan bekende retailers als La Bottega, Xandres, Zara, Decorette en Fashion Point. Dat is geen toeval: Carita heeft zelf een achtergrond in de retail. “Ik kom uit de praktijk, ik heb een zevental modewinkels gehad, die ik na drieëntwintig jaar verkocht heb, omdat ik m’n passie kwijt was. Na zelfonderzoek kwam ik erachter dat ikzelf het probleem was. Vanuit die ervaring besloot ik om anderen te gaan ondersteunen. Dat doe ik nu al zo’n twintig jaar.”

 

Eerst naar jezelf kijken

Carita Sutherland maakt in haar aanpak onder andere gebruik van het enneagrammodel om vanuit negen verschillende persoonlijkheidstypes ook negen bedrijfsculturen en negen klanttypes te beschrijven. “Het is een hulpmiddel om er achter te komen wat je kern-bedrijfsidentiteit is. Ik begrijp wel dat human resource managers, ondernemers en CEO’s zoveel modellen aangeboden krijgen, dat het soms tot wat scepticisme kan leiden. Essentieel is dat ik je help om grip te krijgen op je bedrijfscultuur.”
 

En die is van vitaal belang: “Vanuit mijn ervaring in werving en selectie kwam ik er achter dat de bedrijfscultuur heel belangrijk is: wie ben je als bedrijf, wie zijn je klanten, welk type medewerkers hoort daarbij? Sommige mensen zitten niet op de juiste plek, matchen niet met de bedrijfscultuur. Bepaalde karakters krijgen dan eerder een burn-out.” Een grote verantwoordelijkheid ligt bij het management: “Als je een bedrijf wil leiden, moet je eerst naar jezelf kijken. Hoe zit je in elkaar als karakter en hoe ga je met de ander om? Retailers hebben soms de neiging om eerst te kijken naar de medewerkers op de vloer: die moeten veranderen. Maar dat lukt niet zomaar. We trainen liefst eerst het managementteam en dan pas de medewerkers.”
 

Hoe je als retailer en als manager terug naar de kern kan gaan om tot wezenlijke verandering te komen? Daarover vertelt Carita Sutherland meer op de tweede editie van het RetailDetail People Congress, dat plaatsvindt op donderdag 24 september. Ook onder andere CEO Lieven Vanlommel van Foodmaker, talentmanager Jonathan Cops van Carrefour en human resources manager Charlotte Meiresonne van Accent Jobs nemen daar het woord. Het is een hybride evenement: een beperkt publiek kan de presentaties coronaveilig ter plaatse bijwonen, in de Stadsfeestzaal in Antwerpen. Anderen kunnen zich aanmelden voor de livestream. Hier kan je tickets bestellen en vind je meer info over het programma. Tot dan!

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Temu-eigenaar ontslaat tientallen werknemers na vechtpartij met markttoezichthouder”

    PDD Holdings, het moederbedrijf van koopjesplatform Temu, heeft tientallen medewerkers ontslagen na een ‘incident’ met Chinese markttoezichthouders in Shanghai. Tijdens een inspectie door de State Administration for Market Regulation zouden er fysieke vechtpartijen hebben plaatsgevonden tussen PDD-werknemers en controlerende ambtenaren.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    Pepco Group boekt 8,7% omzetgroei na verkoop Poundland

    De Poolse Pepco Group zag zijn omzet afgelopen boekjaar (tot en met 30 september) met 8,7% stijgen tot 4,52 miljard euro. De vergelijkbare verkoop nam met 2,6% toe. De groep zet zijn strategie door om rond één Pepco-format te opereren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food3 december, 2025
    Geruchten over Belgische exit Carrefour zwellen aan
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN