Hogeschool KATHO wil voor meer bekwaam winkelpersoneel zorgen | RetailDetail

Hogeschool KATHO wil voor meer bekwaam winkelpersoneel zorgen

Hogeschool KATHO wil voor meer bekwaam winkelpersoneel zorgen

Als kleren de man maken, zijn het vaak de medewerkers die de winkel maken. De retailsector, nochtans de op één na grootste privé-werkgever van het land, kampt echter met een tekort aan bekwaam personeel. Daarom heeft de Kortrijkse hogeschool KATHO als eerste in Vlaanderen een retailspecialisatie opgericht binnen zijn bachelor-opleiding in marketing.

Eerste afstudeerrichting in de retail

De opleiding Retail & Store Management moet jongeren volgens de organisatoren een brede economische en commerciële achtergrond geven, aangevuld met gespecialiseerde kennis. “De studenten krijgen op managementniveau alle bagage, waardoor ze meteen in de sector kunnen worden ingezet”, zegt coördinator van de opleiding Anne-Marie Berghman.


Bovendien wordt al vanaf het eerste jaar ook de nodige praktijkervaring voorzien, onder meer in de vorm van stages, bedrijfsbezoeken en inspiratietours in grote steden zoals Londen of Parijs.

Ook wie reeds actief is in het werkveld kan de opleiding trouwens volgen: “KATHO biedt de mogelijkheid aan om via afstandsonderwijs het bachelordiploma marketing, specialisatie ‘retail en store management’ te behalen. Studenten doorlopen volledig op afstand en op eigen tempo het programma”, aldus Berghmann.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.

Eigenaar 3i wil Action toch voor zichzelf houden

22/05/2018

Investeerder 3i wil Action dan toch helemaal houden. Hoewel de eigenaar van de discountketen vorige week liet uitschijnen een koper te zoeken voor een deel van zijn participatie in Action, ontkent 3i dat nu.