RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Sabbe
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Hoe Veepee zijn zakenmodel bijstuurt

icon
Algemeen25 oktober, 2021

Flashsalespecialist Veepee kon vorig jaar nog profiteren van de coronacrisis, maar staat nu voor moeilijkere tijden. Er zijn momenteel nauwelijks overstocks en dus moet het e-commercebedrijf zijn bedrijfsmodel aanpassen.

 

3,8 miljard euro

Veepee werd twintig jaar geleden opgericht door Jacques-Antoine Granjon. Het bedrijf legde zich aanvankelijk uitsluitend toe op de online verkoop van kledingoverschotten, maar inmiddels is het destockagemodel ook uitgebreid naar een een heleboel andere producten zoals consumentengoederen, elektronica en wijnen. Na een reeks overnames, waaronder Vente-Exclusive in België, is de onderneming nu actief in acht landen.

 

In 2020 steeg de globale omzet van Veepee met 8% naar 3,8 miljard euro, en dat was vooral te danken aan de coronacrisis en de gedwongen winkelsluitingen die er het gevolg van waren. “Mensen kochten meer op het internet en de winkels zaten opgescheept met grote overschotten. Wij hebben onmiddellijk beslist dat we hen zouden helpen door die stocks over te kopen. Dankzij ons konden veel merken de crisis overleven”, zegt Granjon in De Tijd.

 

Geen overschotten

De toekomst dient zich echter een stuk moeilijker aan: door de wereldwijde transport- en grondstoffencrisis is het voor Veepee veel moeilijker om aan overstocks te geraken, want ze zijn er nauwelijks. “Hun overblijvende voorraden gaan ook niet langer alleen naar ons, maar vooral naar de stenen winkels, die weer open zijn. Of naar hun eigen webwinkels, die sinds de e-commerceboom meer prioriteit krijgen.”

 

Voor dit jaar verwacht Granjon nog een stabiele omzet. Door de wereldwijde voorraadproblemen zal 2022 echter wel erg lastig worden.

 

Alledaagse producten

Het hoeft dan ook niet te verwonderen dat Veepee minder afhankelijk wil worden van de stockverkoop: alledaagse producten zoals droge voeding, drank en verzorgingsproducten worden belangrijker. Verder wil het bedrijf ook meer reizen verkopen.

 

Volgens Granjon blijft de stockverkoop niettemin het allerbelangrijkste. Vreest hij de concurrentie dan niet van bol.com en Amazon, die zich via hun partnerverkopers ook steeds sterker op dat segment richten? “Naar hen surfen klanten omdat ze iets specifieks nodig hebben. Naar ons komen ze om zich te laten verrassen. Ze kopen producten die ze niet per se nodig hebben, maar wel leuk vinden”, besluit de topman.

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN