Indexcommissie wil scangegevens supermarkten gebruiken

Indexcommissie wil scangegevens supermarkten gebruiken
Voor de nieuwe hervorming van de index, het instrument dat de stijgende levensduurte meet en waaraan de (overheids)lonen en uitkeringen gekoppeld zijn, wil de Indexcommissie gebruik maken van de scangegevens van supermarkten. Zo moet de indexkorf dichter aanleunen bij de realiteit.

Aangepast aan "echte realiteit van de consument"

Om de acht jaar vindt in ons land zo'n grote hervorming van de index plaats, waarbij de Indexcommissie niet alleen de samenstelling van de indexkorf bekijkt, maar ook het gewicht dat aan elk product wordt gegeven. Om de twee jaar is er dan een mini-aanpassing, waarbij de commissie enkel nagaat of bepaalde producten al dan niet vervangen moeten worden.

 

Vanaf 1 januari maken heel wat nieuwe producten en diensten hun opwachting in de "inflatiethermometer", waaronder couscous, de tablet-pc en... Monopoly. Bij de andere nieuwelingen vinden we onder meer het varkenslapje, aardbeienjam, kauwgom, tomatenketchup, melkpoeder voor baby's, energiedrank, vodka, cava, fietshelmen, sneakers, houtpellets, gitaren, fietsherstellingen, Blu-ray-spelers, saunabezoeken, de huur van een springkasteel of elektrische tandenborstels.

 

Uiteraard verdwijnen er ook flink wat producten uit de korf, zoals oesters, zeekreeft of mantelpakjes. Maar ook boerenpastei, witte bonen in tomatensaus, ribfluwelen mannenbroeken, slaapkleedjes en dvd-spelers worden voortaan niet meer meegeteld.

 

Het dossier verhuist nu naar de Nationale Arbeidsraad, die zich in de tweede week van januari over het voorstel zal buigen. Daarna moet de minister van Economie, Johan Vande Lanotte, dat advies nog goedkeuren, maar omdat er een "brede consensus" was in de indexcommissie, verwacht ACLVB-voorzitter Jan Vercamst niet veel wijzigingen: "Het is een goede stap dat de korf aangepast zal worden aan de echte realiteit van de consument."

 

Vanaf 2015 ook scangegevens supermarkten

Daarnaast zal de Indexcommissie de korf voortaan jaarlijks tegen het licht houden. Dat gebeurt vooral op vraag van de werkgevers. Die vinden al langer dat de huidige werkwijze de inflatie steevast overschat, waardoor de lonen dus te snel stijgen. "De huidige index is niet langer representatief", klinkt het bij technologiefederatie Agoria. "Het is een wetmatigheid dat een oudere index de prijsevolutie steevast overschat."

 

Om een 'realistischer' beeld te krijgen van de inflatie besloot de regering eerder al om in de index onder meer rekening te houden met de solden. De Indexcommissie wil nog een stapje verder gaan: zij wil vanaf 2015 de scangegevens van de warenhuizen gebruiken. Dat moet de commissie de kans geven om het koopgedrag van de consumenten nog nauwkeuriger in te schatten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top