Innovatieve apotheek geopend in Antwerpen-Centraal | RetailDetail

Innovatieve apotheek geopend in Antwerpen-Centraal

Innovatieve apotheek geopend in Antwerpen-Centraal

In het Antwerpse Centraal Station is begin augustus ‘De Apothekers’ geopend, een nieuw retailconcept dat zich de ‘apotheek van morgen’ noemt. Met behulp van een volledig geautomatiseerd magazijn en de opvallende afwezigheid van een toonbank, wil het concept ten volle inzetten op service en patiëntenbegeleiding.

“Adviserende rol steeds belangrijker”

“Klanten vragen minder en minder naar een specifiek product, maar leggen hun probleem voor. Patiëntenbegeleiding wordt dus belangrijker en als apothekers vervullen we steeds vaker een adviserende rol”, verduidelijkt Luc Kleynjans, apotheker en mede-initiatiefnemer van het project.

 

Vandaar de keuze om de traditionele balie te schrappen en de apothekers tussen de klanten te laten bewegen. Indien een advies meer tijd vergt of wat privacy vraagt, kunnen klanten er ook nog terecht in twee zithoeken.

 

Magazijnrobot en mobiele kassa’s

‘De Apothekers’ speelt bovendien in op zijn locatie: voor gehaaste treinreizigers biedt de apotheek een aangepaste ‘high speed’-dienstverlening aan. Zo staan centraal in de ruimte vier kassapunten die verbonden zijn met een magazijnrobot. Bij een aankoop haalt de robot de producten op in het magazijn en levert ze via een transportsysteem aan het kassapunt.

 

Daarnaast beschikt de winkel over twee mobiele verkooppunten die flexibel ingezet kunnen worden doorheen de ruimte. Samen met de advieshoeken heeft de winkel op die manier acht verkooppunten. Eind 2013 wordt eveneens een digitaal platform gelanceerd, waar reizigers online medicatie kunnen bestellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.