Innovatieve apotheek geopend in Antwerpen-Centraal

Innovatieve apotheek geopend in Antwerpen-Centraal

In het Antwerpse Centraal Station is begin augustus ‘De Apothekers’ geopend, een nieuw retailconcept dat zich de ‘apotheek van morgen’ noemt. Met behulp van een volledig geautomatiseerd magazijn en de opvallende afwezigheid van een toonbank, wil het concept ten volle inzetten op service en patiëntenbegeleiding.

“Adviserende rol steeds belangrijker”

“Klanten vragen minder en minder naar een specifiek product, maar leggen hun probleem voor. Patiëntenbegeleiding wordt dus belangrijker en als apothekers vervullen we steeds vaker een adviserende rol”, verduidelijkt Luc Kleynjans, apotheker en mede-initiatiefnemer van het project.

 

Vandaar de keuze om de traditionele balie te schrappen en de apothekers tussen de klanten te laten bewegen. Indien een advies meer tijd vergt of wat privacy vraagt, kunnen klanten er ook nog terecht in twee zithoeken.

 

Magazijnrobot en mobiele kassa’s

‘De Apothekers’ speelt bovendien in op zijn locatie: voor gehaaste treinreizigers biedt de apotheek een aangepaste ‘high speed’-dienstverlening aan. Zo staan centraal in de ruimte vier kassapunten die verbonden zijn met een magazijnrobot. Bij een aankoop haalt de robot de producten op in het magazijn en levert ze via een transportsysteem aan het kassapunt.

 

Daarnaast beschikt de winkel over twee mobiele verkooppunten die flexibel ingezet kunnen worden doorheen de ruimte. Samen met de advieshoeken heeft de winkel op die manier acht verkooppunten. Eind 2013 wordt eveneens een digitaal platform gelanceerd, waar reizigers online medicatie kunnen bestellen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Kinderwagenproducent Bugaboo in de etalage

15/06/2017

Als gevolg van een familieruzie tussen de twee oprichters-eigenaars staat Bugaboo te koop. Het Nederlandse merk van luxekinderwagens, dat internationaal doorbrak dankzij de tv-serie Sex and the City, zou zo’n 200 miljoen euro moeten kosten.

Nieuwe website om onafhankelijke krantenwinkel te redden

15/06/2017

Persdistributeur Ubiway heeft een website gelanceerd om zelfstandige krantenwinkels te helpen overleven. In vijf jaar tijd zagen die hun aantal terugvallen van 3.200 naar 2.400: hoog tijd voor een grootscheepse operatie 'Red de krantenwinkel'.

Fnuiken Nike, Universal Studios en Sanrio de vrije concurrentie?

15/06/2017

Een week na het Amerikaanse kledingmerk Guess neemt Brussel nu ook Nike, Universal Studios en Sanrio in het vizier. Mogelijk beperken ze de grensoverschrijdende en de onlineverkoop van hun producten in de Europese Unie.

België bijna altijd duurder dan buurlanden

15/06/2017

Het is een oud zeer: de Belgische consument betaalt zo goed als altijd meer wanneer hij eenzelfde product in eigen land koopt in plaats van in een buurland. Nieuwe cijfers van het Europese statistiekbureau Eurostat tonen dat nog maar eens aan.

“Prijskrakers helpen economie naar de knoppen”

14/06/2017

Volgens politicoloog Jonathan Holslag van de VUB moet de consument bewuster gaan kopen en wegblijven van prijskrakers als Action en Primark, omdat die “de economie verknoeien”. Hij vindt dan ook dat er meer bij lokale winkels moet worden gekocht.

Fnac en Carrefour: het nieuwe powerkoppel van Frankrijk?

14/06/2017

Komt er een huwelijk tussen Carrefour en Fnac Darty, nu Fnac-topman Alexandre Bompard aan het stuur komt van Carrefour? Kunnen een zoekende supermarktketen, een cultuurverkoper in relance en een gewilde elektroretailer de Franse retail ‘great again’ maken? 

Back to top