Jaarlijks 22 diefstallen per verkooppunt | RetailDetail

Jaarlijks 22 diefstallen per verkooppunt

Jaarlijks 22 diefstallen per verkooppunt
Vorig jaar werden er in de 756 verkooppunten aangesloten bij de vzw Preventie & Veiligheid liefst 16.321 gevallen van diefstal vastgesteld: dat zijn er 22 per verkooppunt. Unizo, dat de cijfers vandaag bekendmaakt, pleit voor een betere preventie en meer investering in beveiliging.

Vooral 's middags en in de vooravond

In 2012 werden in de 756 aangesloten vestigingen - onder meer van distributieketens als Delhaize, Carrefour, C&A en H&M - 46.224 producten gestolen. Vooral droge voeding blijkt bij dieven het meest gegeerd, met een aandeel van 23% in de statistieken. Maar ook parfum (15%) en alcohol (10%) zijn erg in trek.

 

De meeste winkeldiefstallen vinden plaats tussen 16 en 18 uur (25% van totaal), al blijkt ook de middag een geliefd moment. "De schoolgaande jeugd is maar een deel van de verklaring hiervoor, want min-20-jarigen tekenen maar voor 16% van de vastgestelde winkeldiefstallen", zegt direteur Léon Wegnez van de vzw Preventie & Veiligheid. Eén op de drie dieven is 25 tot 39 jaar oud.

 

Opvallend: één op de vijf interventies voor winkeldiefstal gebeurt op woensdag, het minst aantal op zaterdag (14,5%). "Begrijpelijk", volgens UNIZO, "want in het weekend is het meestal zo druk dat uitbaters minder aandacht hebben voor winkeldieven. Dat wil echter niet zeggen dat winkeldieven op zaterdag niet toeslaan".

 

"Topje van de ijsberg"

Alle gestolen producten vertegenwoordigen een totale waarde van 702.420,09 euro, ofwel 43,04 euro per diefstal. "Een aanzienlijk bedrag dat ten koste gaat van het inkomen van de zelfstandigen".

 

Bovendien is dit nog maar "het topje van de ijsberg", want "de cijfers zijn maar een beperkt staal. Het totale aantal winkeldiefstallen en het totaalbedrag aan gestolen goederen liggen dus ongetwijfeld nog veel hoger", aldus de ondernemersorganisatie.

 

Unizo raadt winkeluitbaters aan om te investeren in beveiliging, maar ook enkele eenvoudige preventietips kunnen al veel onheil voorkomen. De organisatie wijst er nogmaals op dat veel investeringen in beveiliging fiscaal aftrekbaar zijn en vraagt in dat kader dat "voortaan ook de aankoop van een betaalterminal in aanmerking komt voor de investeringsaftrek, net als abonnements- of transactiekosten van elektronisch betalen en het jaarlijkse onderhoud van een alarminstallatie".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top