Jaarlijks 22 diefstallen per verkooppunt | RetailDetail

Jaarlijks 22 diefstallen per verkooppunt

Jaarlijks 22 diefstallen per verkooppunt
Vorig jaar werden er in de 756 verkooppunten aangesloten bij de vzw Preventie & Veiligheid liefst 16.321 gevallen van diefstal vastgesteld: dat zijn er 22 per verkooppunt. Unizo, dat de cijfers vandaag bekendmaakt, pleit voor een betere preventie en meer investering in beveiliging.

Vooral 's middags en in de vooravond

In 2012 werden in de 756 aangesloten vestigingen - onder meer van distributieketens als Delhaize, Carrefour, C&A en H&M - 46.224 producten gestolen. Vooral droge voeding blijkt bij dieven het meest gegeerd, met een aandeel van 23% in de statistieken. Maar ook parfum (15%) en alcohol (10%) zijn erg in trek.

 

De meeste winkeldiefstallen vinden plaats tussen 16 en 18 uur (25% van totaal), al blijkt ook de middag een geliefd moment. "De schoolgaande jeugd is maar een deel van de verklaring hiervoor, want min-20-jarigen tekenen maar voor 16% van de vastgestelde winkeldiefstallen", zegt direteur Léon Wegnez van de vzw Preventie & Veiligheid. Eén op de drie dieven is 25 tot 39 jaar oud.

 

Opvallend: één op de vijf interventies voor winkeldiefstal gebeurt op woensdag, het minst aantal op zaterdag (14,5%). "Begrijpelijk", volgens UNIZO, "want in het weekend is het meestal zo druk dat uitbaters minder aandacht hebben voor winkeldieven. Dat wil echter niet zeggen dat winkeldieven op zaterdag niet toeslaan".

 

"Topje van de ijsberg"

Alle gestolen producten vertegenwoordigen een totale waarde van 702.420,09 euro, ofwel 43,04 euro per diefstal. "Een aanzienlijk bedrag dat ten koste gaat van het inkomen van de zelfstandigen".

 

Bovendien is dit nog maar "het topje van de ijsberg", want "de cijfers zijn maar een beperkt staal. Het totale aantal winkeldiefstallen en het totaalbedrag aan gestolen goederen liggen dus ongetwijfeld nog veel hoger", aldus de ondernemersorganisatie.

 

Unizo raadt winkeluitbaters aan om te investeren in beveiliging, maar ook enkele eenvoudige preventietips kunnen al veel onheil voorkomen. De organisatie wijst er nogmaals op dat veel investeringen in beveiliging fiscaal aftrekbaar zijn en vraagt in dat kader dat "voortaan ook de aankoop van een betaalterminal in aanmerking komt voor de investeringsaftrek, net als abonnements- of transactiekosten van elektronisch betalen en het jaarlijkse onderhoud van een alarminstallatie".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.