Jaarlijks 22 diefstallen per verkooppunt | RetailDetail

Jaarlijks 22 diefstallen per verkooppunt

Jaarlijks 22 diefstallen per verkooppunt
Vorig jaar werden er in de 756 verkooppunten aangesloten bij de vzw Preventie & Veiligheid liefst 16.321 gevallen van diefstal vastgesteld: dat zijn er 22 per verkooppunt. Unizo, dat de cijfers vandaag bekendmaakt, pleit voor een betere preventie en meer investering in beveiliging.

Vooral 's middags en in de vooravond

In 2012 werden in de 756 aangesloten vestigingen - onder meer van distributieketens als Delhaize, Carrefour, C&A en H&M - 46.224 producten gestolen. Vooral droge voeding blijkt bij dieven het meest gegeerd, met een aandeel van 23% in de statistieken. Maar ook parfum (15%) en alcohol (10%) zijn erg in trek.

 

De meeste winkeldiefstallen vinden plaats tussen 16 en 18 uur (25% van totaal), al blijkt ook de middag een geliefd moment. "De schoolgaande jeugd is maar een deel van de verklaring hiervoor, want min-20-jarigen tekenen maar voor 16% van de vastgestelde winkeldiefstallen", zegt direteur Léon Wegnez van de vzw Preventie & Veiligheid. Eén op de drie dieven is 25 tot 39 jaar oud.

 

Opvallend: één op de vijf interventies voor winkeldiefstal gebeurt op woensdag, het minst aantal op zaterdag (14,5%). "Begrijpelijk", volgens UNIZO, "want in het weekend is het meestal zo druk dat uitbaters minder aandacht hebben voor winkeldieven. Dat wil echter niet zeggen dat winkeldieven op zaterdag niet toeslaan".

 

"Topje van de ijsberg"

Alle gestolen producten vertegenwoordigen een totale waarde van 702.420,09 euro, ofwel 43,04 euro per diefstal. "Een aanzienlijk bedrag dat ten koste gaat van het inkomen van de zelfstandigen".

 

Bovendien is dit nog maar "het topje van de ijsberg", want "de cijfers zijn maar een beperkt staal. Het totale aantal winkeldiefstallen en het totaalbedrag aan gestolen goederen liggen dus ongetwijfeld nog veel hoger", aldus de ondernemersorganisatie.

 

Unizo raadt winkeluitbaters aan om te investeren in beveiliging, maar ook enkele eenvoudige preventietips kunnen al veel onheil voorkomen. De organisatie wijst er nogmaals op dat veel investeringen in beveiliging fiscaal aftrekbaar zijn en vraagt in dat kader dat "voortaan ook de aankoop van een betaalterminal in aanmerking komt voor de investeringsaftrek, net als abonnements- of transactiekosten van elektronisch betalen en het jaarlijkse onderhoud van een alarminstallatie".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.