Jaarlijks 22 diefstallen per verkooppunt

Jaarlijks 22 diefstallen per verkooppunt
Vorig jaar werden er in de 756 verkooppunten aangesloten bij de vzw Preventie & Veiligheid liefst 16.321 gevallen van diefstal vastgesteld: dat zijn er 22 per verkooppunt. Unizo, dat de cijfers vandaag bekendmaakt, pleit voor een betere preventie en meer investering in beveiliging.

Vooral 's middags en in de vooravond

In 2012 werden in de 756 aangesloten vestigingen - onder meer van distributieketens als Delhaize, Carrefour, C&A en H&M - 46.224 producten gestolen. Vooral droge voeding blijkt bij dieven het meest gegeerd, met een aandeel van 23% in de statistieken. Maar ook parfum (15%) en alcohol (10%) zijn erg in trek.

 

De meeste winkeldiefstallen vinden plaats tussen 16 en 18 uur (25% van totaal), al blijkt ook de middag een geliefd moment. "De schoolgaande jeugd is maar een deel van de verklaring hiervoor, want min-20-jarigen tekenen maar voor 16% van de vastgestelde winkeldiefstallen", zegt direteur Léon Wegnez van de vzw Preventie & Veiligheid. Eén op de drie dieven is 25 tot 39 jaar oud.

 

Opvallend: één op de vijf interventies voor winkeldiefstal gebeurt op woensdag, het minst aantal op zaterdag (14,5%). "Begrijpelijk", volgens UNIZO, "want in het weekend is het meestal zo druk dat uitbaters minder aandacht hebben voor winkeldieven. Dat wil echter niet zeggen dat winkeldieven op zaterdag niet toeslaan".

 

"Topje van de ijsberg"

Alle gestolen producten vertegenwoordigen een totale waarde van 702.420,09 euro, ofwel 43,04 euro per diefstal. "Een aanzienlijk bedrag dat ten koste gaat van het inkomen van de zelfstandigen".

 

Bovendien is dit nog maar "het topje van de ijsberg", want "de cijfers zijn maar een beperkt staal. Het totale aantal winkeldiefstallen en het totaalbedrag aan gestolen goederen liggen dus ongetwijfeld nog veel hoger", aldus de ondernemersorganisatie.

 

Unizo raadt winkeluitbaters aan om te investeren in beveiliging, maar ook enkele eenvoudige preventietips kunnen al veel onheil voorkomen. De organisatie wijst er nogmaals op dat veel investeringen in beveiliging fiscaal aftrekbaar zijn en vraagt in dat kader dat "voortaan ook de aankoop van een betaalterminal in aanmerking komt voor de investeringsaftrek, net als abonnements- of transactiekosten van elektronisch betalen en het jaarlijkse onderhoud van een alarminstallatie".

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top