Jef Colruyt en Pierre-Olivier Beckers boerden goed in 2012 | RetailDetail

Jef Colruyt en Pierre-Olivier Beckers boerden goed in 2012

Jef Colruyt en Pierre-Olivier Beckers boerden goed in 2012

De toplui van Colruyt en Delhaize, Jef Colruyt en Pierre-Olivier Beckers, hebben vorig jaar een mooie boterham verdiend. Dat blijkt uit het overzicht dat zakenkrant De Tijd opstelde op basis van de jaarverslagen van de 20 belangrijkste bedrijven op de Brusselse beurs.

Jef Colruyt "onderschat"

Het is de eerste keer dat de Halse discounter het individuele salaris van zijn topman publiceert. Tot nu toe was het altijd gissen en vissen, omdat Colruyt de verloning van de hele top samen publiceerde, maar de wet van 10 april 2010 laat dit niet langer toe.

 

Nu blijkt dus dat Jef Colruyt alles samen 2,54 miljoen euro heeft verdiend in 2012: 1,14 miljoen euro als CEO (vast salaris + bonus) en nog eens 1,4 miljoen als voorzitter van de raad van bestuur (vergoeding + winstdeelname). In het salarisoverzicht van vorig jaar had De Tijd zijn vergoeding over 2011 geraamd op 1,55 miljoen euro, "maar dat was dus duidelijk een onderschatting", moet de krant nu toegeven.

 

Met die 2,54 miljoen euro verdiende Jef Colruyt wel nog altijd 1,31 miljoen euro minder dan Pierre-Olivier Beckers: de Delhaize-topman verdiende vorig jaar 3,01 miljoen euro (+4,2%) en is daarmee de op drie na best betaalde topmanager uit de Bel20.

 

"Geen grootverdieners"

De CEO van een groot Belgisch beursgenoteerd bedrijf verdiende in 2012 gemiddeld 1,96 miljoen euro. Dat is ruim 10% minder dan in 2011 (vorig jaar was er ook al een daling met 5%): vooral de bonussen gingen er flink op achteruit. 

 

AB InBev-topman Carlos Brito, die in 2011 een minder goed jaar kende en de leiding in dit prestigeklassement moest afgeven, is nu opnieuw de best betaalde topmanager van een Bel20'er: hij verdiende 3,92 miljoen euro, een stijging met liefst 57,4%.

 

Toch zijn de toplui van de Bel20, met een gemiddelde van net geen twee miljoen euro, Europees gezien geen grootverdieners. Het gemiddelde salaris van de CEO's van de grote Duitse beursgenoteerde bedrijven bedroeg vorig jaar liefst 5,3 miljoen. De absolute topverdiener daar was Martin Winterkorn, CEO van Volkswagen, met een slordige 14,5 miljoen euro. Een flink belegde boterham dus...

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Marks & Spencer haalt het mes boven: 100 winkels dicht

22/05/2018

De Britse retailer wil ingrijpend herstructureren. De komende vier jaar moeten niet 60, maar wel 100 Britse winkels de deuren sluiten. “Noodzakelijk om de toekomst veilig te stellen”, klinkt het.

Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.