Jeff Bezos van Amazon koopt The Washington Post

Jeff Bezos van Amazon koopt The Washington Post

Zal de man die een revolutie teweegbracht in de manier waarop we shoppen en verkopen, ook de manier waarop we met nieuws omgaan op zijn kop zetten? Die kans is niet uitgesloten, nu Jeff Bezos, de oprichter van Amazon.com, de prestigieuze Amerikaanse krant The Washington Post heeft overgenomen voor 200 miljoen euro.

Privé-investering

Even voor alle duidelijkheid: de legendarische krant wordt niet gekocht door Amazon, maar wel door Jeff Bezos persoonlijk. De legendarische Amerikaanse ondernemer zit er dan ook warmpjes bij, met een geraamd vermogen van om en bij de twintig miljard euro.

 

Voor de ronde som van 250 miljoen dollar wordt Bezos, als de overname goed verloopt, over zestig dagen de enige échte eigenaar van een van Amerika's meest gerespecteerde kranten. Het was bijvoorbeeld de Washington Post die destijds het Watergate afluisterschandaal wereldkundig maakte.

 

Bezos koopt de krant van de familie Graham, die er generaties lang eigenaar van was. Samen met The Post rijft Bezos ook The Express Newspaper, The Gazette Newspapers, Southern Maryland Newspapers, Fairfax County Times, El Tiempo Latino en Greater Washington Publishing binnen. Het moederbedrijf, The Washington Post Company, en het vastgoed blijven in handen van de huidige eigenaars, bij wie de beroemde investeerder Warren Buffett.

 

Nog "geen uitgewerkt plan"

De hele wereld - en niet in het minst de krantenredacties en -uitgevers - zullen met veel belangstelling volgen wat Bezos' plannen zijn. Het is immers een publiek geheim dat de krantenwereld worstelt met de opkomst van het internet en de manier waarop consumenten vandaag nieuws "consumeren". The Washington Post is daar overigens zelf het levende bewijs van: de voorbije zes jaar kalfde de omzet met zo'n 44% af en alleen al de voorbije jaarhelft daalde de oplage met 7%.

 

Iedereen vraagt zich dan ook af of Bezos voor de media in het algemeen (en de kranten in het bijzonder) een radicaal nieuw businessmodel in het achterhoofd heeft. Al zegt hij in een brief aan zijn krant wel dat hij nog "'geen uitgewerkt plan" heeft. "Dit is onontgonnen terrein en we zullen moeten experimenteren. De waarden van The Post hoeven in ieder geval niet te veranderen", stelt hij de redactie meteen gerust.

 

De Amazon-baas heeft altijd al interesse gehad voor nieuwsmedia. Eerder stak hij al enkele miljoenen in de populaire nieuwsblog Business Insider.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top