Jeff Bezos van Amazon koopt The Washington Post | RetailDetail

Jeff Bezos van Amazon koopt The Washington Post

Jeff Bezos van Amazon koopt The Washington Post

Zal de man die een revolutie teweegbracht in de manier waarop we shoppen en verkopen, ook de manier waarop we met nieuws omgaan op zijn kop zetten? Die kans is niet uitgesloten, nu Jeff Bezos, de oprichter van Amazon.com, de prestigieuze Amerikaanse krant The Washington Post heeft overgenomen voor 200 miljoen euro.

Privé-investering

Even voor alle duidelijkheid: de legendarische krant wordt niet gekocht door Amazon, maar wel door Jeff Bezos persoonlijk. De legendarische Amerikaanse ondernemer zit er dan ook warmpjes bij, met een geraamd vermogen van om en bij de twintig miljard euro.

 

Voor de ronde som van 250 miljoen dollar wordt Bezos, als de overname goed verloopt, over zestig dagen de enige échte eigenaar van een van Amerika's meest gerespecteerde kranten. Het was bijvoorbeeld de Washington Post die destijds het Watergate afluisterschandaal wereldkundig maakte.

 

Bezos koopt de krant van de familie Graham, die er generaties lang eigenaar van was. Samen met The Post rijft Bezos ook The Express Newspaper, The Gazette Newspapers, Southern Maryland Newspapers, Fairfax County Times, El Tiempo Latino en Greater Washington Publishing binnen. Het moederbedrijf, The Washington Post Company, en het vastgoed blijven in handen van de huidige eigenaars, bij wie de beroemde investeerder Warren Buffett.

 

Nog "geen uitgewerkt plan"

De hele wereld - en niet in het minst de krantenredacties en -uitgevers - zullen met veel belangstelling volgen wat Bezos' plannen zijn. Het is immers een publiek geheim dat de krantenwereld worstelt met de opkomst van het internet en de manier waarop consumenten vandaag nieuws "consumeren". The Washington Post is daar overigens zelf het levende bewijs van: de voorbije zes jaar kalfde de omzet met zo'n 44% af en alleen al de voorbije jaarhelft daalde de oplage met 7%.

 

Iedereen vraagt zich dan ook af of Bezos voor de media in het algemeen (en de kranten in het bijzonder) een radicaal nieuw businessmodel in het achterhoofd heeft. Al zegt hij in een brief aan zijn krant wel dat hij nog "'geen uitgewerkt plan" heeft. "Dit is onontgonnen terrein en we zullen moeten experimenteren. De waarden van The Post hoeven in ieder geval niet te veranderen", stelt hij de redactie meteen gerust.

 

De Amazon-baas heeft altijd al interesse gehad voor nieuwsmedia. Eerder stak hij al enkele miljoenen in de populaire nieuwsblog Business Insider.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.