Jeff Bezos van Amazon koopt The Washington Post | RetailDetail

Jeff Bezos van Amazon koopt The Washington Post

Jeff Bezos van Amazon koopt The Washington Post

Zal de man die een revolutie teweegbracht in de manier waarop we shoppen en verkopen, ook de manier waarop we met nieuws omgaan op zijn kop zetten? Die kans is niet uitgesloten, nu Jeff Bezos, de oprichter van Amazon.com, de prestigieuze Amerikaanse krant The Washington Post heeft overgenomen voor 200 miljoen euro.

Privé-investering

Even voor alle duidelijkheid: de legendarische krant wordt niet gekocht door Amazon, maar wel door Jeff Bezos persoonlijk. De legendarische Amerikaanse ondernemer zit er dan ook warmpjes bij, met een geraamd vermogen van om en bij de twintig miljard euro.

 

Voor de ronde som van 250 miljoen dollar wordt Bezos, als de overname goed verloopt, over zestig dagen de enige échte eigenaar van een van Amerika's meest gerespecteerde kranten. Het was bijvoorbeeld de Washington Post die destijds het Watergate afluisterschandaal wereldkundig maakte.

 

Bezos koopt de krant van de familie Graham, die er generaties lang eigenaar van was. Samen met The Post rijft Bezos ook The Express Newspaper, The Gazette Newspapers, Southern Maryland Newspapers, Fairfax County Times, El Tiempo Latino en Greater Washington Publishing binnen. Het moederbedrijf, The Washington Post Company, en het vastgoed blijven in handen van de huidige eigenaars, bij wie de beroemde investeerder Warren Buffett.

 

Nog "geen uitgewerkt plan"

De hele wereld - en niet in het minst de krantenredacties en -uitgevers - zullen met veel belangstelling volgen wat Bezos' plannen zijn. Het is immers een publiek geheim dat de krantenwereld worstelt met de opkomst van het internet en de manier waarop consumenten vandaag nieuws "consumeren". The Washington Post is daar overigens zelf het levende bewijs van: de voorbije zes jaar kalfde de omzet met zo'n 44% af en alleen al de voorbije jaarhelft daalde de oplage met 7%.

 

Iedereen vraagt zich dan ook af of Bezos voor de media in het algemeen (en de kranten in het bijzonder) een radicaal nieuw businessmodel in het achterhoofd heeft. Al zegt hij in een brief aan zijn krant wel dat hij nog "'geen uitgewerkt plan" heeft. "Dit is onontgonnen terrein en we zullen moeten experimenteren. De waarden van The Post hoeven in ieder geval niet te veranderen", stelt hij de redactie meteen gerust.

 

De Amazon-baas heeft altijd al interesse gehad voor nieuwsmedia. Eerder stak hij al enkele miljoenen in de populaire nieuwsblog Business Insider.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.