Kerstbudget iets lager dan vorig jaar

Kerstbudget iets lager dan vorig jaar

De gemiddelde Belg geeft deze kerstperiode 197 euro uit aan geschenkjes en nog eens 122 euro voor het feest zelf, samen goed voor een kerstbudget van 319 euro.

10 euro minder dan vorig jaar

Terwijl uit een andere enquête bleek dat Sinterklaas dit jaar iets meer mocht kosten, geldt dat niet voor Kerst: vorig jaar bedroeg het gemiddelde kerstbudget nog 329 euro. Wel besparen we op het feestmaal, want aan cadeautjes geven we zelfs nog een ietsje meer uit: het gemiddelde cadeau kost nu 31 euro, dat is 1,25 euro méér dan in 2012.

 

Het cadeaubudget laat overigens een strikte hiërarchie zien. De kinderen worden het meest verwend: voor hen liggen er cadeautjes ter waarde van gemiddeld 116 euro onder de kerstboom. Partners gunnen elkaar cadeautjes ter waarde van gemiddeld 83 euro, ouders moeten tevreden zijn met iets van rond de 53 euro en broers en zussen moeten het stellen met gemiddeld 42 euro aan geschenkjes.

 

Een kwart van de respondenten verwacht een 'fout' cadeau te krijgen, becijferde eBay op basis van een bevraging bij 1.052 Belgen tussen 16 en 64 jaar - ongetwijfeld tot het eigen grote jolijt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top