Kerstbudget iets lager dan vorig jaar

Kerstbudget iets lager dan vorig jaar

De gemiddelde Belg geeft deze kerstperiode 197 euro uit aan geschenkjes en nog eens 122 euro voor het feest zelf, samen goed voor een kerstbudget van 319 euro.

10 euro minder dan vorig jaar

Terwijl uit een andere enquête bleek dat Sinterklaas dit jaar iets meer mocht kosten, geldt dat niet voor Kerst: vorig jaar bedroeg het gemiddelde kerstbudget nog 329 euro. Wel besparen we op het feestmaal, want aan cadeautjes geven we zelfs nog een ietsje meer uit: het gemiddelde cadeau kost nu 31 euro, dat is 1,25 euro méér dan in 2012.

 

Het cadeaubudget laat overigens een strikte hiërarchie zien. De kinderen worden het meest verwend: voor hen liggen er cadeautjes ter waarde van gemiddeld 116 euro onder de kerstboom. Partners gunnen elkaar cadeautjes ter waarde van gemiddeld 83 euro, ouders moeten tevreden zijn met iets van rond de 53 euro en broers en zussen moeten het stellen met gemiddeld 42 euro aan geschenkjes.

 

Een kwart van de respondenten verwacht een 'fout' cadeau te krijgen, becijferde eBay op basis van een bevraging bij 1.052 Belgen tussen 16 en 64 jaar - ongetwijfeld tot het eigen grote jolijt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top