Kerstbudget iets lager dan vorig jaar

Kerstbudget iets lager dan vorig jaar

De gemiddelde Belg geeft deze kerstperiode 197 euro uit aan geschenkjes en nog eens 122 euro voor het feest zelf, samen goed voor een kerstbudget van 319 euro.

10 euro minder dan vorig jaar

Terwijl uit een andere enquête bleek dat Sinterklaas dit jaar iets meer mocht kosten, geldt dat niet voor Kerst: vorig jaar bedroeg het gemiddelde kerstbudget nog 329 euro. Wel besparen we op het feestmaal, want aan cadeautjes geven we zelfs nog een ietsje meer uit: het gemiddelde cadeau kost nu 31 euro, dat is 1,25 euro méér dan in 2012.

 

Het cadeaubudget laat overigens een strikte hiërarchie zien. De kinderen worden het meest verwend: voor hen liggen er cadeautjes ter waarde van gemiddeld 116 euro onder de kerstboom. Partners gunnen elkaar cadeautjes ter waarde van gemiddeld 83 euro, ouders moeten tevreden zijn met iets van rond de 53 euro en broers en zussen moeten het stellen met gemiddeld 42 euro aan geschenkjes.

 

Een kwart van de respondenten verwacht een 'fout' cadeau te krijgen, becijferde eBay op basis van een bevraging bij 1.052 Belgen tussen 16 en 64 jaar - ongetwijfeld tot het eigen grote jolijt.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Niet alle retailers zijn fan van Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk zijn er een aantal retailers die bewust Black Friday vermijden. Sommige onder hen gaan zelfs nog een stapje verder en maken van Black Friday gebruik om een andere boodschap over consumeren te sturen.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

(Update) Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een 30-tal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Back to top