Koelkasten en diepvriezers populair voor ecocheques

Koelkasten en diepvriezers populair voor ecocheques

Ecocheques worden voornamelijk gebruikt om energiezuinige koelkasten en diepvriezers te kopen, al is ook andere elektronisch huishoudapparatuur populair. De meeste uitgeschreven ecocheques worden ook effectief gebruikt.

Groot witgoed populair

In 2013 werden er in totaal 24,4 miljoen ecocheques uitgegeven door werkgevers, 3,3 procent minder dan een jaar eerder. Van die 25 miljoen werden er in 2012 24,5 miljoen ingewisseld,  in 2013 waren dat er nog maar 22,5 miljoen volgens Gazet van Antwerpen.

 

De vijf producten die met ecocheques worden gekocht zijn allemaal elektronische huishoudapparaten: de eerste plaats wordt gedeeld door koelkasten en diepvriezers, voor wasmachines, haardrogers en spaarlampen. Slechts 1,7 procent van de cheques worden gebruikt om de trein te nemen.

 

De voorbije twee jaar werden er geen controles meer uitgevoerd bij handelaars om na te gaan of ze de lijst met producten die mogen gekocht worden met ecocheques respecteerden. De resultaten van het laatste onderzoek in 2011 waren positief genoeg.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top