Kortrijkse koopzondagen baren vakbonden en NSZ zorgen | RetailDetail

Kortrijkse koopzondagen baren vakbonden en NSZ zorgen

Kortrijkse koopzondagen baren vakbonden en NSZ zorgen

De stad Kortrijk wil minstens 12 koopzondagen per jaar en dient daarom een aanvraag in om erkend te worden als toeristisch centrum. Die erkenning zou handelszaken zelfs toelaten om tot 40 zondagen per jaar open te blijven. De vakbonden en het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen hebben echter serieuze bedenkingen bij de plannen.

Vakbonden "bezorgd"

"Zondag is onze enige vaststaande vrije dag in de week. Dat willen we zo houden", is de boodschap die de bonden donderdag en vrijdag aan het winkelpersoneel in Kortrijk hebben gebracht. De vakbonden staan naar eigen zeggen wel achter de inspanningen van het stadsbestuur om de handel te steunen met acties en evenementen, maar vinden dat het winkelpersoneel daar moet kunnen aan deelnemen, in plaats op zondag te moeten werken.

 

Om hun grieven kracht bij te zetten, hebben ze een open brief geschreven aan burgemeester Vincent Van Quickenborne (Open VLD). Daarin vragen ze een rechtstreekse dialoog met de politici, vóór de volgende gemeenteraad van 18 november. "Dit bestuur organiseerde de inspraak met de buurtcomités via Kortrijk Spreekt, wij organiseren nu een Het Kortrijks Winkelpersoneel Spreekt", zegt Lindsey Verhaeghe van BBTK.

 

Burgemeester Van Quickenborne beloofde al dat hij "de eerste zal zijn om te komen luisteren." "In het sociaal overleg tussen werkgevers en werknemers kunnen we niet tussenbeide komen, maar het zondagswerk moet wel correct verlopen, op vrijwillige basis. Als stad moeten we beletten dat er misbruiken zijn." Van Quickenborne is ook bereid om een charter op te stellen dat de koopzondagen beperkt tot elke eerste zondag van de maand.

 

Ook NSZ tegen "niet wenselijke" plannen

Ook het Neutraal Syndiciaat van Zelfstandigen heeft bedenkingen bij de plannen. "Uit diverse onderzoeken blijkt dat de kleinhandel daar helemaal niet voor staat te springen. Meer koopzondagen leiden immers niet tot extra omzetten."

 

"Consumenten die nu op zaterdag hun aankopen doen, zullen dat dan op zaterdag en zondag doen. Maar aangezien elke consument zijn of haar euro maar één keer kan uitgeven, zal de handelaar de omzet die hij normaal op een zaterdag boekt nu op een zaterdag en een zondag boeken", aldus het NSZ. De organisatie wijst er trouwens op dat er vandaag maar drie à vier koopzondagen per jaar worden georganiseerd, ook al zijn er wettelijk zes per jaar toegelaten.


De zelfstandigenorganisatie gelooft ook niet dat meer zondagsopeningen tot meer jobs leiden: "Dat wordt vaak beweerd. Maar handelaars vinden nu al zo goed als niemand die op zondag wil werken omdat mensen die dag liever in gezinsverband, met vrienden of al rustend willen doorbrengen. Het gevolg is dat de handelaar zelf zal mogen opdraaien voor die extra koopzondagen en heel wat extra uren zal moeten kloppen. Meer zondagsopeningen zijn voor de kleinhandel dus helemaal niet wenselijk", besluit het NSZ.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


“Coolblue doet z’n stinkende best om klanten blij te maken”

23/02/2018

Een retailer die met humor het verschil maakt: het kan. Als je erin slaagt klanten blij te maken, hoef je nauwelijks in reclame te investeren, zegt Matthias De Clercq, manager van Coolblue België. Hij spreekt op het RetailDetail Omnichannel Congress.

150e Belgische Action opent de deuren

23/02/2018

Winkelketen Action opent op 24 februari haar 150e Belgische vestiging, in Nieuwpoort. De eerste Belgische winkel van Action opende in 2005, vorig jaar werden er nog zeventien nieuwe vestigingen neergepoot.

Nieuwe Europese garantierichtlijnen niet overal goed onthaald

23/02/2018

Het Europees Parlement heeft vandaag een voorstel goedgekeurd om de garantieregels voor heel Europa te harmoniseren. Die beslissing wordt door Comeos op applaus onthaald, maar Unizo ziet het dan weer als een gemiste kans.

Handelaars richten eigen netwerk op tegen winkelcriminaliteit

23/02/2018

Comeos, de Belgische federatie voor handel en diensten, heeft in samenwerking met de politie het Commerce Information Network (COMIN) opgericht. Dat moet handelaars helpen georganiseerde winkelcriminaliteit aan te pakken.

Blokker wil in 2019 opnieuw winst maken

23/02/2018

Met de Nederlandse winkelketen Blokker gaat het stilaan de juiste kant op, althans volgens CEO Casper Meijer. Hij verwacht wel dat Blokker dit jaar nog een verlies zal moeten slikken, maar mikt op winst in 2019.

KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met consumenten en inkopers.

Back to top