Laatste koopzondag van 2013 geen succes | RetailDetail

Laatste koopzondag van 2013 geen succes

Laatste koopzondag van 2013 geen succes

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) heeft laten weten dat de derde koopzondag in december een minder groot succes was: in vergelijking met vorig jaar ging de omzet gemiddeld met twee procent achteruit.

Samen wel meer omzet

De drie koopzondagen samen brachten wel meer binnen dan de voorbije jaren. "Dit is goed want zo kunnen de handelaars een stuk van het slechte najaar goedmaken, ook al rekenen kleding- en schoenenwinkels vooral op de solden. Daarom dat ook volgende zondag, 5 januari, heel wat winkels de deuren zullen openen", aldus het NSZ aan de VRT. 5 januari is de eerste zondag van de solden, die op 3 januari beginnen.

 

Volgens de NSZ is de omzetdaling te wijten aan de plaatsing van de laatste koopzondag van het jaar. Die valt na Kerstmis en dus worden er veel minder cadeaus gekocht dan op de twee andere zondagen. "Het zijn vooral de voedingswinkels die tijdens de derde koopzondag goede zaken doen met het oog op het nieuwjaarsdiner."

 

De resultaten van de derde koopzondag op korte tijd zullen misschien de discussie over de uitbreiding van het aantal zondagopeningen terug aanwakkeren. Verschillende steden willen graag dat de winkels op zondag meer open zijn, maar een groot deel van de handelaars ziet dat plan niet zitten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.