Laatste koopzondag van 2013 geen succes

Laatste koopzondag van 2013 geen succes

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) heeft laten weten dat de derde koopzondag in december een minder groot succes was: in vergelijking met vorig jaar ging de omzet gemiddeld met twee procent achteruit.

Samen wel meer omzet

De drie koopzondagen samen brachten wel meer binnen dan de voorbije jaren. "Dit is goed want zo kunnen de handelaars een stuk van het slechte najaar goedmaken, ook al rekenen kleding- en schoenenwinkels vooral op de solden. Daarom dat ook volgende zondag, 5 januari, heel wat winkels de deuren zullen openen", aldus het NSZ aan de VRT. 5 januari is de eerste zondag van de solden, die op 3 januari beginnen.

 

Volgens de NSZ is de omzetdaling te wijten aan de plaatsing van de laatste koopzondag van het jaar. Die valt na Kerstmis en dus worden er veel minder cadeaus gekocht dan op de twee andere zondagen. "Het zijn vooral de voedingswinkels die tijdens de derde koopzondag goede zaken doen met het oog op het nieuwjaarsdiner."

 

De resultaten van de derde koopzondag op korte tijd zullen misschien de discussie over de uitbreiding van het aantal zondagopeningen terug aanwakkeren. Verschillende steden willen graag dat de winkels op zondag meer open zijn, maar een groot deel van de handelaars ziet dat plan niet zitten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top