Laatste koopzondag van 2013 geen succes | RetailDetail

Laatste koopzondag van 2013 geen succes

Laatste koopzondag van 2013 geen succes

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) heeft laten weten dat de derde koopzondag in december een minder groot succes was: in vergelijking met vorig jaar ging de omzet gemiddeld met twee procent achteruit.

Samen wel meer omzet

De drie koopzondagen samen brachten wel meer binnen dan de voorbije jaren. "Dit is goed want zo kunnen de handelaars een stuk van het slechte najaar goedmaken, ook al rekenen kleding- en schoenenwinkels vooral op de solden. Daarom dat ook volgende zondag, 5 januari, heel wat winkels de deuren zullen openen", aldus het NSZ aan de VRT. 5 januari is de eerste zondag van de solden, die op 3 januari beginnen.

 

Volgens de NSZ is de omzetdaling te wijten aan de plaatsing van de laatste koopzondag van het jaar. Die valt na Kerstmis en dus worden er veel minder cadeaus gekocht dan op de twee andere zondagen. "Het zijn vooral de voedingswinkels die tijdens de derde koopzondag goede zaken doen met het oog op het nieuwjaarsdiner."

 

De resultaten van de derde koopzondag op korte tijd zullen misschien de discussie over de uitbreiding van het aantal zondagopeningen terug aanwakkeren. Verschillende steden willen graag dat de winkels op zondag meer open zijn, maar een groot deel van de handelaars ziet dat plan niet zitten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.