Laatste koopzondag van 2013 geen succes

Laatste koopzondag van 2013 geen succes

Het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ) heeft laten weten dat de derde koopzondag in december een minder groot succes was: in vergelijking met vorig jaar ging de omzet gemiddeld met twee procent achteruit.

Samen wel meer omzet

De drie koopzondagen samen brachten wel meer binnen dan de voorbije jaren. "Dit is goed want zo kunnen de handelaars een stuk van het slechte najaar goedmaken, ook al rekenen kleding- en schoenenwinkels vooral op de solden. Daarom dat ook volgende zondag, 5 januari, heel wat winkels de deuren zullen openen", aldus het NSZ aan de VRT. 5 januari is de eerste zondag van de solden, die op 3 januari beginnen.

 

Volgens de NSZ is de omzetdaling te wijten aan de plaatsing van de laatste koopzondag van het jaar. Die valt na Kerstmis en dus worden er veel minder cadeaus gekocht dan op de twee andere zondagen. "Het zijn vooral de voedingswinkels die tijdens de derde koopzondag goede zaken doen met het oog op het nieuwjaarsdiner."

 

De resultaten van de derde koopzondag op korte tijd zullen misschien de discussie over de uitbreiding van het aantal zondagopeningen terug aanwakkeren. Verschillende steden willen graag dat de winkels op zondag meer open zijn, maar een groot deel van de handelaars ziet dat plan niet zitten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Back to top