RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Kim Evenepoel
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Het coronajaar van de Belgische e-commerce: magische kaap van 100 miljoen transacties gerond

icon
Algemeen10 maart, 2021
Shutterstock.com

Dat de coronacrisis de Belgische e-commercemarkt een forse duw in de rug zou geven, stond in de sterren geschreven. De vijfde E-commerce Barometer van The House of Marketing en SafeShops toont dat nu met harde cijfers aan, al is van een unaniem hoera-verhaal hoegenaamd geen sprake.

 

20.000 nieuwe webshops in 1 jaar

De voornaamste cijfers ogen duizelingwekkend. In 2020 kwamen er in ons land maar liefst 20.000 webshops bij, goed voor een totaal van 48.000 online winkels. Die hielpen het totale aantal transacties over de magische kaap van 100 miljoen te duwen naar 107 miljoen om precies te zijn. Dat is een stijging met iets meer dan een kwart in vergelijking met vorig jaar.

 

Voor alle duidelijkheid: de E-commerce Barometer meet niet hoeveel de Belgen in totaal op het web kochten. De barometer vertrekt vanuit de webwinkels zelf, door te verzamelen hoeveel transacties er geregistreerd werden bij de Belgische webshops, en welk bedrag die transacties in totaal vertegenwoordigen.

 

Zowel spectaculair als tegenvallend

Dat totaalbedrag klokte af op 8,8 miljard euro. Dat is een stijging met 7,5 procent in vergelijking met vorig jaar. En dat is een groei die, afhankelijk van hoe je het wil bekijken, zowel spectaculair als tegenvallend kan genoemd worden.

 

Tegenvallend, want het is een gevoelige vertraging in vergelijking met de omzetgroeicijfers die bij de vorige 4 edities van deze barometer werden geregistreerd. Het is voor het eerst dat de groei niet dubbelcijferig was. Een evolutie die heel makkelijk te verklaren is. “Wij meten heel objectief de transacties die worden geregistreerd bij de Belgische e-commercezaken”, zegt Greet Dekocker van Safeshops. “Als je dan in een jaar twee grote sectoren, travel en ticketing, de facto ziet uitvallen, laat dat zijn sporen na.”

 

En dat maakt meteen duidelijk waarom die 7,5 procent groei ook spectaculair is. Die is namelijk het resultaat van de enorme sprong die andere segmenten, met name dan de (food)retail, lieten optekenen om het enorme omzetverlies in de reis- en evenementensector te compenseren.

 

Geen terugkeer naar pre-coronatijden

Doordat de E-commerce Barometer een objectieve verwerking is van pure transactiedata, is het niet echt mogelijk om het “corona-effect” in de cijfers eruit te filteren om de onderliggende groei te evalueren. “Onze cijfers laten niet toe om te gaan extrapoleren of op een andere manier te filteren”, legt Luka Sabbe van House of Marketing uit.

 

De voornaamste vraag is: hoe gaat het Belgische e-commercelandschap de coronacrisis achter zich laten? Zowel Sabbe als Dekocker verwachten geen terugkeer naar pre-coronatijden. Maar dat de situatie zich zal moeten stabiliseren, lijdt geen twijfel. De kans is reëel dat een deel van de 20.000 nieuwe webshops van het afgelopen jaar opnieuw verdwijnt. Zeker bij kleinere winkeluitbaters, voor wie de overstap naar het digitale er een was uit noodzaak, is de kans reëel dat zij er weer mee ophouden wanneer de klanten terugkeren naar hun fysieke winkels.

 

Fysieke winkel, webshop en online marktplaatsen

Toch verwacht Dekocker geen grote terugval. “We zullen wel boven die grens van 100 miljoen transacties blijven”, voorspelt ze. “Een deel van die 20.000 nieuwkomers zal misschien weer verdwijnen, maar een ander deel zal succes hebben en blijven groeien.”

 

De sleutel zal liggen bij het vinden van de juiste strategie, die kan steunen op een of meerdere van 3 pijlers. “Er is de fysieke winkelervaring, die ook post-corona nog altijd een toekomst heeft maar voorlopig nog in de pas moet lopen van de geldende maatregelen”, aldus Dekocker. “Daar kan een webshop bovenop komen, die een convenience-element toevoegt. Tenslotte kunnen online marketplaces, zoals die van een bol.com, zorgen voor een enorme geografische expansie.” Dekocker verwijst daarbij onder meer naar Duitsland, waar die marketplaces al 44 procent uitmaken van alle online transacties.

 

“The battle has begun”

De vraag is nu hoe ver de Belgische e-commerce dan nog kan blijven stijgen in waarde. Het komende jaar, en zeker vanaf volgend jaar, valt het af te wachten hoe snel de grote spelers in de reis- en evenementenindustrie zich weer weten te herpakken. Maar de motor heeft zeker nog marge, meent Dekocker.

 

“Vandaag vertegenwoordigt het online segment zowat een kwart van de volledige winkelomzet in België”, legt ze uit. “Dat is het niveau dat we 5 jaar geleden in het VK zaten, en daar zitten ze nu aan zowat 45 procent. In China is dat al ruim boven de helft. Dus neen, ik zie het hier ook nog niet meteen stilvallen.”

 

Maar voor handelaars die in 2020 de sprong waagden, wordt het nu kwestie van de juiste keuzes maken. “The battle has begun”, concludeert Dekocker. “Zij die de juiste strategie weten te kiezen, kunnen grote winnaars worden.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN