RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belgische e-commerce maakt inhaalbeweging

icon
Algemeen2 april, 2019

De omzet van de Belgische online handelaren groeit harder dan de consumentenbestedingen. Dat wijst erop dat meer consumenten uit binnen- en buitenland hun weg vinden naar Belgische webshops.

 

Transactiegegevens

In 2018 groeide de Belgische e-commercemarkt tot 7 miljard, een stijging van 20% in vergelijking met 2017. Het aantal online handelaren steeg met 18% naar meer dan 24.000. Het aantal e-commerce transacties steeg met 16% tot meer dan 70 miljoen. Het gemiddelde winkelmandje bedroeg voor het eerst meer dan 100 euro. Die waarde steeg gemiddeld met 3,3% ten opzichte van 2017. De winkelwagenwaarde bij grote webshops klokte af op een gemiddelde van 113,6 euro en blijft toenemen.
 

Deze mooie cijfers komen uit de derde editie van de E-commerce Barometer, een initiatief van marketingadviesbureau The House of Marketing en SafeShops.be, de Belgische e-commerce associatie. De Barometer vertrekt van de transactiegegevens van de betaalproviders en brengt dus in kaart hoeveel omzet de Belgische e-commercebedrijven hebben gerealiseerd in binnen- en buitenland. De statistieken vormen een interessante aanvulling op de cijfers over de online consumentenbestedingen. En ze maken komaf met het negatieve verhaal over het wegvloeien van online omzet naar het buitenland, zegt Greet Dekocker van SafeShops.be.

 

Marktaandeelwinst

“Uit onze cijfers blijkt dat de Belgische e-commerce omzet veel harder groeit dan de online consumentenbestedingen, die met zo’n 6% vooruitgaan. Daaruit kunnen we concluderen dat de Belgische handelaars een inhaalbeweging maken. Ze winnen marktaandeel op de Belgische markt en ze vergroten ook hun buitenlandse omzet.” Kortom: meer consumenten – ook buitenlandse – vinden hun weg naar Belgische webshops. De cijfers zijn bovendien een onderschatting, want onder andere de verkoop die retailers realiseren via buitenlandse marktplaatsen zit er niet in. Ook de omzet van Collect & Go valt buiten de barometer, omdat die aankopen pas bij afhalen in de winkel worden afgerekend.
 

De Belgische e-commercewereld wordt matuur, luidt dan ook de belangrijkste conclusie. De grootste procentuele toename doet zich voor in het segment van de ‘grote’ webshops, dus Belgische online shops die een jaarlijkse transactiewaarde van meer dan 10 miljoen euro realiseren. Hun aantal steeg in 2018 met 32% tot 193. Een kleine groep van grote spelers realiseert het leeuwenaandeel van de e-commerce omzet. “Zo staat minder dan 4% van de Belgische online handelaren in voor 88% van de omzet,” aldus Lucas De Dycker van The House of Marketing. De grote webshops verstevigden hun marktpositie met meer dan 1 miljard euro extra aan omzet, gelijk aan 87% van de totale marktgroei. “Het aandeel occasionele handelaars neemt af. E-commerce wordt nu eenmaal professioneler: wie niet investeert in een sterke webshop en krachtige online marketing, zal de rol moeten lossen.”

 

Groeipotentieel

Als je ziet dat het e-commerce-aandeel in het VK al meer dan 20% bedraagt, tegenover ongeveer 7% bij ons, dan ogen de vooruitzichten goed. Wat kunnen Belgische handelaars doen om die groeibeweging verder te zetten? “Inzetten op grensoverschrijdende verkopen biedt zeker kansen,” meent Lucas De Dycker. “We zien dat steeds meer handelaars hier nu op inspelen.”
 

De foodsector biedt nog een enorm groeipotentieel volgens Greet Dekocker. “Ook online b2b-handel is veelbelovend. Verder denk ik dat handelaren moeten trachten creatief te zijn met hun zakenmodellen. Abonnementsformules zijn niet nieuw maar wel heel interessant omdat ze recurrent aankoopgedrag in de hand werken. We zien ook de opkomst van leasingmodellen. Denk aan een contract waarin het gebruik van een wasmachine, wasmiddel, onderhoud, herstelling en vervanging inbegrepen is. En wat de export betreft: het is een kwestie van durven.”
 

Marktplaatsen vormen een groeipool in e-commerce, maar voor een Belgische marktplaats is het wellicht te laat, geeft ze aan. “Het is moeilijk opboksen tegen Amazon, Alibaba en Bol.com. Maar ‘if you can’t beat them, join them’. Ik verwacht dat er nog wel een onderling strijd zal volgen tussen de marktplaatsen. Retailers gaan keuzes maken: op welk kanaal voelen ze zich comfortabel? Het wordt ook een ethisch spel: transparantie en het delen van data worden troeven. Praktijken als het eenzijdig wijzigen van commissies of het kopiëren van succesproducten van verkooppartners, worden afgestraft.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Europa gaat taks van 3 euro heffen op kleine e-commerce pakjes

    De Europese Raad bereikte een akkoord om een belasting van 3 euro in te voeren op pakjes van buiten de EU met een waarde onder de 150 euro. Dat is een reactie op de door retailers als “oneerlijk” beschouwde concurrentie van goedkope Chinese retailers als AliExpress, Temu of Shein.

  • icon
    Algemeen12 december, 2025
    Akkoord over nachtwerk in distributie en e-commerce

    Het Belgisch kernkabinet schaft het algemene verbod op nachtwerk af, en versoepelt de regels voor de retail. Wat al in het zomerakkoord stond, wordt nu bevestigd: in distributie en e-commerce is het enkel nog tussen 23.00 en 6.00 uur nachtwerk.

  • icon
    Algemeen11 december, 2025
    Inval op Europees hoofdkantoor Temu: sponsort de Chinese overheid?

    EU-inspecteurs vielen vorige week het Europese hoofdkantoor van Temu in Dublin binnen. Ze voeren een onderzoek naar mogelijke Chinese staatssteun, die de markt en de vrije concurrentie in Europa kan verstoren.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN