Le Pain Quotidien wint Mercuriusprijs 2013

Le Pain Quotidien wint Mercuriusprijs 2013

Vanavond maakte handelsfederatie Comeos de laureaat bekend van de Mercuriusprijs 2013. De volledig vrouwelijke jury eerde Le Pain Quotidien als beste winkelconcept, met e-tailer Coolblue op twee en Pneu Vanhamme op drie. Een gloednieuwe Aanmoedigingsprijs van de jury ging naar d'Ici, als concept met bijzonder veel potentieel, dat echter nog alles te bewijzen heeft.

'Standvastig' Le Pain Quotidien grote winnaar

"De visie en de keuzes die bij de start van Pain Quotidien zijn gemaakt, gelden nog steeds", merkte de jury op. Bovendien wordt hun idee van de gastentafel tegenwoordig gretig overgenomen door andere winkels en bedrijven. De keten ging al in 1990 van start, maar hanteert 23 jaar en 180 winkels verder nog steeds dezelfde vier waarden: authenticiteit, eenvoud, convivialiteit en kwaliteit.

 

Algemeen directeur Harry De Landtsheer wijst er echter op dat die waarden niet zorgen voor winkels die zoutloze kopieën zijn van elkaar: "Telkens weer introduceren we authentieke elementen in zorgvuldig gekozen gebouwen. En onze medewerkers blijven uiteraard het grootste verschil maken – zonder medewerkers zou het concept totaal niet leven."

 

In het maartnummer van het RetailDetail magazine drukte stichter Alain Coumont het nog zo uit: "Le Pain Quotidien moet voelen als picknicken midden in de grootstad." De jury achtte zijn opzet alvast duidelijk geslaagd.

 

Coolblue en Pneu Vanhamme mee op podium

De erg opvallende nummer twee was Coolblue, dat nochtans van zichzelf vindt dat het geen fysieke winkels heeft, maar "webwinkels waar je naar binnen kunt lopen." De Mercuriusprijs-jury loofde alvast de aandacht voor details in de winkels in Antwerpen en Lochristi, en merkt in Coolblue "een geruststelling voor handelaars die van bricks naar clicks evolueren: hun winkels hebben heus nog wel een toekomst."

 

Nog een verrassing op drie, met bandencentrale Pneu Vanhamme. Al wil het familiebedrijf meer zijn dan enkel dat: "We streefden er altijd al naar om de best mogelijke dienst te verlenen aan onze klanten." Dat uit zich onder meer in het feit dat klanten in een kraaknette, rustige omgeving kunnen wachten of zelfs werken terwijl er aan hun wagen wordt gewerkt.

 

Gloednieuwe 'aanmoedigingsprijs' voor Naamse start-up

Nieuw dit jaar is de aanmoedigingsprijs van de jury, die gaat naar het Naamse project d'Ici. Dat biedt lokale voedingsproducten aan (en afficheert duidelijk hoeveel kilometers die producten al hebben afgelegd) en probeert consistent iedereen mee te trekken in hun verhaal.

 

De jury was erg onder de indruk van het "meest vernieuwende concept van het jaar", maar vond het nog te jong om al meteen de hoofdprijs weg te kapen: d'Ici bestaat pas een half jaar. Om de start-up toch te belonen voor hun innovativiteit, besloot de jury dan ook de kraakverse "Aanmoedigingsprijs van de jury" toe te kennen aan de onderneming van Frans Mestdagh.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top