Le Pain Quotidien wint Mercuriusprijs 2013

Le Pain Quotidien wint Mercuriusprijs 2013

Vanavond maakte handelsfederatie Comeos de laureaat bekend van de Mercuriusprijs 2013. De volledig vrouwelijke jury eerde Le Pain Quotidien als beste winkelconcept, met e-tailer Coolblue op twee en Pneu Vanhamme op drie. Een gloednieuwe Aanmoedigingsprijs van de jury ging naar d'Ici, als concept met bijzonder veel potentieel, dat echter nog alles te bewijzen heeft.

'Standvastig' Le Pain Quotidien grote winnaar

"De visie en de keuzes die bij de start van Pain Quotidien zijn gemaakt, gelden nog steeds", merkte de jury op. Bovendien wordt hun idee van de gastentafel tegenwoordig gretig overgenomen door andere winkels en bedrijven. De keten ging al in 1990 van start, maar hanteert 23 jaar en 180 winkels verder nog steeds dezelfde vier waarden: authenticiteit, eenvoud, convivialiteit en kwaliteit.

 

Algemeen directeur Harry De Landtsheer wijst er echter op dat die waarden niet zorgen voor winkels die zoutloze kopieën zijn van elkaar: "Telkens weer introduceren we authentieke elementen in zorgvuldig gekozen gebouwen. En onze medewerkers blijven uiteraard het grootste verschil maken – zonder medewerkers zou het concept totaal niet leven."

 

In het maartnummer van het RetailDetail magazine drukte stichter Alain Coumont het nog zo uit: "Le Pain Quotidien moet voelen als picknicken midden in de grootstad." De jury achtte zijn opzet alvast duidelijk geslaagd.

 

Coolblue en Pneu Vanhamme mee op podium

De erg opvallende nummer twee was Coolblue, dat nochtans van zichzelf vindt dat het geen fysieke winkels heeft, maar "webwinkels waar je naar binnen kunt lopen." De Mercuriusprijs-jury loofde alvast de aandacht voor details in de winkels in Antwerpen en Lochristi, en merkt in Coolblue "een geruststelling voor handelaars die van bricks naar clicks evolueren: hun winkels hebben heus nog wel een toekomst."

 

Nog een verrassing op drie, met bandencentrale Pneu Vanhamme. Al wil het familiebedrijf meer zijn dan enkel dat: "We streefden er altijd al naar om de best mogelijke dienst te verlenen aan onze klanten." Dat uit zich onder meer in het feit dat klanten in een kraaknette, rustige omgeving kunnen wachten of zelfs werken terwijl er aan hun wagen wordt gewerkt.

 

Gloednieuwe 'aanmoedigingsprijs' voor Naamse start-up

Nieuw dit jaar is de aanmoedigingsprijs van de jury, die gaat naar het Naamse project d'Ici. Dat biedt lokale voedingsproducten aan (en afficheert duidelijk hoeveel kilometers die producten al hebben afgelegd) en probeert consistent iedereen mee te trekken in hun verhaal.

 

De jury was erg onder de indruk van het "meest vernieuwende concept van het jaar", maar vond het nog te jong om al meteen de hoofdprijs weg te kapen: d'Ici bestaat pas een half jaar. Om de start-up toch te belonen voor hun innovativiteit, besloot de jury dan ook de kraakverse "Aanmoedigingsprijs van de jury" toe te kennen aan de onderneming van Frans Mestdagh.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Niet alle retailers zijn fan van Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk zijn er een aantal retailers die bewust Black Friday vermijden. Sommige onder hen gaan zelfs nog een stapje verder en maken van Black Friday gebruik om een andere boodschap over consumeren te sturen.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

(Update) Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een 30-tal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Back to top