Le Pain Quotidien wint Mercuriusprijs 2013 | RetailDetail

Le Pain Quotidien wint Mercuriusprijs 2013

Le Pain Quotidien wint Mercuriusprijs 2013

Vanavond maakte handelsfederatie Comeos de laureaat bekend van de Mercuriusprijs 2013. De volledig vrouwelijke jury eerde Le Pain Quotidien als beste winkelconcept, met e-tailer Coolblue op twee en Pneu Vanhamme op drie. Een gloednieuwe Aanmoedigingsprijs van de jury ging naar d'Ici, als concept met bijzonder veel potentieel, dat echter nog alles te bewijzen heeft.

'Standvastig' Le Pain Quotidien grote winnaar

"De visie en de keuzes die bij de start van Pain Quotidien zijn gemaakt, gelden nog steeds", merkte de jury op. Bovendien wordt hun idee van de gastentafel tegenwoordig gretig overgenomen door andere winkels en bedrijven. De keten ging al in 1990 van start, maar hanteert 23 jaar en 180 winkels verder nog steeds dezelfde vier waarden: authenticiteit, eenvoud, convivialiteit en kwaliteit.

 

Algemeen directeur Harry De Landtsheer wijst er echter op dat die waarden niet zorgen voor winkels die zoutloze kopieën zijn van elkaar: "Telkens weer introduceren we authentieke elementen in zorgvuldig gekozen gebouwen. En onze medewerkers blijven uiteraard het grootste verschil maken – zonder medewerkers zou het concept totaal niet leven."

 

In het maartnummer van het RetailDetail magazine drukte stichter Alain Coumont het nog zo uit: "Le Pain Quotidien moet voelen als picknicken midden in de grootstad." De jury achtte zijn opzet alvast duidelijk geslaagd.

 

Coolblue en Pneu Vanhamme mee op podium

De erg opvallende nummer twee was Coolblue, dat nochtans van zichzelf vindt dat het geen fysieke winkels heeft, maar "webwinkels waar je naar binnen kunt lopen." De Mercuriusprijs-jury loofde alvast de aandacht voor details in de winkels in Antwerpen en Lochristi, en merkt in Coolblue "een geruststelling voor handelaars die van bricks naar clicks evolueren: hun winkels hebben heus nog wel een toekomst."

 

Nog een verrassing op drie, met bandencentrale Pneu Vanhamme. Al wil het familiebedrijf meer zijn dan enkel dat: "We streefden er altijd al naar om de best mogelijke dienst te verlenen aan onze klanten." Dat uit zich onder meer in het feit dat klanten in een kraaknette, rustige omgeving kunnen wachten of zelfs werken terwijl er aan hun wagen wordt gewerkt.

 

Gloednieuwe 'aanmoedigingsprijs' voor Naamse start-up

Nieuw dit jaar is de aanmoedigingsprijs van de jury, die gaat naar het Naamse project d'Ici. Dat biedt lokale voedingsproducten aan (en afficheert duidelijk hoeveel kilometers die producten al hebben afgelegd) en probeert consistent iedereen mee te trekken in hun verhaal.

 

De jury was erg onder de indruk van het "meest vernieuwende concept van het jaar", maar vond het nog te jong om al meteen de hoofdprijs weg te kapen: d'Ici bestaat pas een half jaar. Om de start-up toch te belonen voor hun innovativiteit, besloot de jury dan ook de kraakverse "Aanmoedigingsprijs van de jury" toe te kennen aan de onderneming van Frans Mestdagh.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.