RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Retail Tours
  • Keynotes
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Online shoppen wordt wekelijkse routine voor één Belg op vijf

icon
Algemeen4 september, 2019

20% van de Belgen koopt wekelijks online: dat is een flinke stijging tegenover de 14% van in 2018. Dat wijst op een groeiend vertrouwen in e-commerce bij Belgische shoppers. Bol.com is de populairste webshop bij Nederlandstaligen, Amazon in het Franstalige landsgedeelte.

 

Meer lever- en betaalopties

24% van de respondenten aan het Online Shopper Report van Why5Research in opdracht van Safeshops.be geeft aan dat ze dagelijks surfen, 20% zet dit ook effectief om in wekelijkse aankopen. Eén Belg op drie denkt in de toekomst nog meer online te zullen surfen en shoppen. De traditionele categorieën (mode, schoenen, reizen en vliegtuigtickets) scoren nog steeds zeer goed, maar ook minder klassieke segmenten zoals huis- of tuin accessoires, farma, voeding en drank zitten in de lift.

 

“Dat e-commerce blijft groeien komt natuurlijk mede door het feit dat het steeds makkelijker wordt om online te kopen. De consument krijgt extra controle en opties aangeboden die hij enkele jaren geleden niet had. Zo zijn er vaak meerdere leveringsopties en kan hij zelfs zijn voorkeur ingeven over waar en wanneer hij een pakketje laat leveren. Ook betalen wordt makkelijker. Denk maar aan de QR-code die de cardreader vervangt”, verklaart algemeen directeur Greet Dekocker van SafeShops.be.

 

Vertrouwen winnen

73% gebruikt voor het online shoppen de computer, gevolgd door de smartphone (37%) en tablet (21%). Smartphones en tablets worden wel steeds vaker gebruikt: in vergelijking met 2018 grijpt 8% meer naar zijn of haar smartphone en 7% meer naar een tablet om online te shoppen. 

 

Op het vlak van vertrouwen en ervaring scoort marktplaats 2dehands.be nationaal het best. Boven de taalgrens is het populairste platform bol.com: 82% shopt er, een flinke voorsprong op Amazon (40%). In Wallonië zien we het omgekeerde met 70% voor Amazon.com en 18% voor bol.com. 

 

“Logisch ook, gezien Bol.com nog niet aanwezig is in het Franse landsgedeelte. Belangrijk is wel dat men weet dat heel wat Belgische handelaren verkopen en exporteren via deze marktplaatsen. De strijd die zij voeren om webshops aan te trekken, is dan ook al enige tijd aan de gang. Voor marktplaatsen zoals 2dehands.be, bol.com maar ook voor Amazon en eBay is het cruciaal om zowel het vertrouwen van de consument als dat van de handelaar te winnen”, besluit Dekocker.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Shein ontsnapt aan schorsing in Frankrijk

    De Franse overheid vangt bot in zijn rechtszaak tegen Shein: de rechter laat het e-commerceplatform online, ondanks "ernstige schade aan de openbare orde". Ondanks de juridische overwinning blijft een deel van de marktplaats voorlopig nog dicht.

  • icon
    Algemeen19 december, 2025
    Alibaba jaagt flitscommerce in China aan met samenwerking tussen Cainiao en Tmall

    Alibaba versnelt zijn instantcommerce-offensief in China. Logistiekdochter Cainiao en Tmall Supermarket bundelen de krachten om hun logistieke netwerk uit te breiden en levertijden te verkorten. Het initiatief moet Taobao sterker positioneren tegenover Meituan en JD.com.

  • icon
    Algemeen18 december, 2025
    “Tweedehandsmarktplaatsen aanjagers van innovatie in e-commerce”

    Marktplaatsen spelen een cruciale rol in de groei van “recommerce” of de online tweedehandsmarkt, een steeds belangrijker segment, dat 14% van de totale e-commercemarkt in Europa zal uitmaken tegen 2026.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 december, 2025
    “Carrefour dicht bij Roemeense deal”
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN