RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pascal Sabbe
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Belg spendeert 18% minder online

icon
Algemeen7 januari, 2021

Hoe gek het ook klinkt in volle coronacrisis, de totale e-commercemarkt in België is in het derde kwartaal van 2020 met 500 miljoen euro gekrompen, 18% minder dan tijdens dezelfde periode vorig jaar. Wat was er aan de hand?

 

Driekwart uitgaven zijn spullen

In het voorbije derde kwartaal gaven de Belgen samen 2,2 miljard euro online uit, 18% minder dan in dezelfde periode een jaar eerder het geval was. Dat is vooral omdat er door de coronacrisis nauwelijks nog reizen of tickets verkocht werden: waar de dienstensector in 2019 nog goed was voor meer dan de helft van alle online bestedingen, is dat aandeel in 2020 teruggevallen tot 25%.

 

Het coronajaar gaf wel een duidelijke boost aan de onlineverkoop van fysieke spullen. Waar in de eerste negen maanden van 2019 voor 3,7 miljard euro aan producten werd gekocht, was dat nu voor 4,9 miljard euro. Voornamelijk de categorie kleding is enorm gegroeid tijdens de coronacrisis en staat nu zelfs op de eerste plaats in de productcategorieën.

 

Grafiek: BeCommerce 2021

 

Ook na de lockdown

Opvallend is dat die online groei ook stand hield tijdens de versoepelingen in de zomermaanden, zegt Sofie Geeroms, Managing Director van BeCommerce. “Dit onderzoek toont voor het eerst duidelijk aan dat ook na de lockdown de sterke groei van e-commerce – die door de corona-epidemie is ingezet – verder bestendigd wordt bij versoepelingen van de maatregelen. Online is geen tijdelijke noodzaak meer omdat winkels gesloten zijn, maar een bewuste keuze voor het gemak van levering aan huis, tijdsbesparing en de lage prijzen.”

 

Shoppen met de smartphone wordt daarbij steeds populairder: 1 op 3 heeft minstens één aankoop gedaan met de smartphone. Toch wordt nog steeds de helft van de uitgaven online met de laptop gedaan.

 

Bancontact op eerste plaats

In het derde kwartaal gebeurde 43% van de aankopen via Bancontact. Een kwart van de onlinebestellingen werd betaald per kredietkaart, terwijl PayPal goed is voor een marktaandeel van 17%. “Bancontact online staat daarmee voor het eerst op de eerste plaats en dus niet langer de kredietkaart”, concludeert Geeroms.

 

Uit de resultaten maakt BeCommerce echter ook op dat de kredietkaart vaker gebruikt wordt voor grotere aankopen. Wellicht zal de kredietkaart zijn plaats dus terugwinnen wanneer er weer meer reizen en evenementen worden geboekt.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN