RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Jorg Snoeck
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Productdata zijn niks waard zonder foto”

icon
Algemeen14 januari, 2021

De coronacrisis veroorzaakte een digitale omslag in FMCG en foodservice, maar online verkopen kan niet zonder accurate data en foto’s. “Een betrouwbare identificatie wordt je rijbewijs voor de digitale snelweg. Investeer daarin, zorg dat je mee bent,” waarschuwt Jan Somers van GS1.

 

Foto’s cruciaal

“Digitaliseren is voor retailers een langzaam en moeilijk proces. In België is men er eigenlijk te laat mee begonnen, vandaar de dominantie van buitenlandse marktplaatsen. Leveranciers moeten dringend begrijpen dat retailers gestructureerde data nodig hebben om hun producten te kunnen verkopen”, zegt Jan Somers, CEO van GS1 Belgium & Luxembourg. De organisatie, die bedrijven ondersteunt bij het uitwisselen van gegevens, zag het ledenaantal in coronatijden fors stijgen, door de exponentiële groei van e-commerce en de uitrol van bol.com naar het Franstalige landsgedeelte.
 

Somers hamert al jaren op het belang van gestandaardiseerde productinformatie en ziet nu ook het belang van foto’s toenemen. “We zien bij retail en foodservice de absolute vereiste om foto’s te hebben: packshots, zogenaamde ‘mobile hero’ beelden die goed herkenbaar blijven voor shoppers die de smartphone gebruiken, 360° beelden, schapfoto’s… Productdata zijn vandaag eigenlijk niks waard zonder foto. Een geautomatiseerd proces om foto’s uit te wisselen is dan ook cruciaal. Via onze tool gaat dat beeld rechtstreeks in SAP of een ander systeem bij de retailer: geen gedoe meer met te zware e-mails, ZIP-bestanden of WeTransfer links.”

 

Datakwaliteit controleren

GS1 ontwikkelde met ‘My Product Manager’ (MPM) een gebruiksvriendelijk platform dat leveranciers toelaat hun masterdata en foto’s makkelijk te delen met hun klanten. Het bestaat uit twee luiken. My Product Manager Identify is de tool voor het aanvragen van identificatienummers – zoals de bekende EAN codes. “Dat is nu volledig gedigitaliseerd: je kan eenvoudig productfiches aanmaken en codes aanvragen, die dan ook opgeladen worden in de Global Registry, waar iedereen wereldwijd op gestandaardiseerde wijze zijn productpaspoort kan opladen en via MPM productpaspoorten kan opzoeken. GS1 paste ook zijn aanbod aan met een aantrekkelijke prijs: voor tien EAN-codes betaal je jaarlijks 55 euro, mits een beperkte omzet.”
 

Het tweede luik is My Product Manager Share, dat bedrijven in staat stelt om hun data te delen met de retailers, foodservicebedrijven, e-commerce spelers, marktplaatsen of het GDSN (Global Data Synchronisation Network). Nieuw in de tool is de verplichting om packshots aan te leveren voor FMCG-producten. Ook nieuw zijn 14.000 validatieregels, die fouten in de data moeten uitsluiten. “Een voorbeeld? Stel dat je voor een fles van anderhalve liter water een gewicht van anderhalve kilo ingeeft, en je voor een sixpack van zulke flessen ook een gewicht van anderhalve kilo ingeeft, dan zal het systeem dat weigeren.” GS1 ontwikkelde zelfs een AI platform dat de datakwaliteit controleert op basis van de foto of het artwork: “Wat we op de foto vinden gaan we vergelijken met wat er in de database staat. Dat geeft zeer snel een analyse. Bijvoorbeeld: we zien melk bij de ingrediënten staan op de verpakking, maar niet bij de allergenen op de productfiche? Rood licht…”

 

Geen circulaire economie zonder data

De vraag wie er achter elke EAN-code zit, wordt almaar belangrijker, benadrukt Jan Somers. “Vanwaar komt het product, wie zit er achter, waar gaat het naartoe? Denk maar aan de mondmaskers en de vaccins. In Europa ligt een voorstel op tafel om de grote marktplaatsen ook verantwoordelijk te houden voor namaak en waarborg. Dat is een belangrijke evolutie. Een goede en betrouwbare identificatie wordt je rijbewijs voor de digitale snelweg, je paspoort om handel te kunnen drijven.” Die evolutie is ook gelinkt aan de Europese New Green Deal en de circulaire economie: “Men wil in detail weten wat er in producten zit, om ze beter te kunnen recycleren. Een circulaire economie heeft geen enkele zin als je geen data met elkaar deelt op een efficiënte manier.”
 

Intussen maken al zo’n drieduizend bedrijven gebruik van het My Product Manager platform. De grote retailers zijn mee. “En we werken hard om de hele FMCG sector als data-afnemer te hebben. In foodservice is de Sligro-ISPC groep mee, net als Bidfood en Trendy Foods. De doe-het-zelf retailers in de Benelux zijn allemaal live, samen met enkele tuincentra – en er zitten er nog in de pipeline.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN