RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Retailers in debat met politici: flexibiliteit en nachtarbeid blijven pijnpunten

icon
Algemeen8 mei, 2019
© Comeos

Een ‘GAFA-taks’ zien de meeste politieke partijen niet zitten en over een grotere arbeidsflexibiliteit zijn ze verdeeld. Quasi eensgezind zijn ze wel over het opleggen van gelijke taksen en milieuverplichtingen aan alle retailers en het verlagen van de lasten op de laagste lonen. 

 

Flexibiliteit en nachtarbeid

Goed twee weken voor de verkiezingen organiseerde retailfederatie Comeos een druk bijgewoond verkiezingsdebat met tien politieke kopstukken, over enkele concrete voorstellen die eindelijk komaf moeten maken met de 20ste eeuw. “We zitten nog teveel geblokkeerd in de vorige eeuw, de wetgeving is niet aangepast, de ideeën van sommige politici evenmin. Onze boodschap is: geef ons de mogelijkheid om ons aan te passen”, stelt CEO Dominique Michel. 

 

Zo komt Koen Tengrootenhuysen van Decathlon pleiten voor de mogelijkheid om de komende drie jaar op vrijwillige basis binnen de bedrijven de werkorganisatie aan te passen, los van de collectieve akkoorden. “Onze eigen medewerkers waren akkoord om op 100% vrijwillige basis nachtarbeid in te voeren voor e-commerce, maar de nationale syndicale organisaties buiten het bedrijf hielden het tegen. Stel het belang van de medewerkers voorop en laat ze zelf beslissen.” Dat leidt tot erg verdeelde reacties, waarbij de socialistische partijen voorspelbaar vasthouden aan collectieve onderhandelingen (“omdat de 21ste eeuw niet die van de wilde concurrentie mag worden”) en de liberalen voor grotere bewegingsvrijheid pleiten (“de nacht begint bij ons al om 20u, in Nederland pas om middernacht.”). CD&V en Groen waarschuwen voor de economische druk maar zien pilootprojecten wel zitten, terwijl N-VA ‘regelluwe zones’ wil instellen en cao’s op bedrijfsniveau.

 

Dezelfde regels voor iedereen

Volledige eensgezindheid is er wel voor het voorstel om dezelfde regels, taksen en milieuverplichtingen op te leggen aan alle bedrijven. “Een identieke koelkast die je bij Amazon aan 2.198 euro koopt, betaal je bij een Belgische elektrowebshop 2.499 euro”, berekent Dominique Michel. Het verschil zit in de btw en de recupel-bijdrage. Amazon neemt bovendien je oude koelkast niet terug. Jerome Gobbesso, CEO van Newpharma, getuigt hoe hij met ongelijke wapens moet vechten: zijn Nederlandse concurrent mag wél adverteren op tv en afprijzingen afficheren in zijn webshop, hij niet. “We zullen gedwongen worden om ook de grens over te steken. Dan is meteen dat probleem van nachtarbeid opgelost”, besluit hij wat cynisch. 

 

Grote verdeeldheid is er echter over een mogelijke ‘GAFA-taks’, gericht op grote buitenlandse digitale bedrijven die hier vandaag weinig of geen belastingen betalen. Op Europees vlak komt er geen schot in de zaak. Dan maar een Belgische wet, zoals cdH voorstelt? Dat is voor veel partijen een brug te ver: ze willen geen ‘pestbelasting’ van 3% op de omzet. Dit moet op Europees vlak geregeld worden.

 

Kansen voor laaggeschoolden

“Kiezers hebben opkomstplicht, maar onze klanten niet: ze komen wanneer het hen uitkomt. En dat is meestal op de uren die ons het meeste kosten, zoals ’s avonds en tijdens de weekends. Kunnen we flexibeler omgaan met de arbeidskost?”, vraagt van algemeen directeur Patrick Vandenbogaerde van Brico. Comeos ziet dat de werkloosheid hoog blijft bij laaggeschoolden. “Retail kan die mensen tewerk stellen maar precies voor deze categorie is de loonkostenhandicap het grootst, vergeleken met Nederland”, aldus Dominique Michel. De organisatie pleit voor een halvering van de sociale bijdragen op lonen van minder dan 2200 euro bruto. Alle partijen zijn akkoord, behalve de PS. 

 

Tot slot wil Comeos samen met de overheid een duurzaamheidsagenda opstellen, met duidelijke objectieven. “Als retailer ondervinden wij nu al de gevolgen van de klimaatverandering”, zegt duurzaamheidsmanager Philippe Weiler van Lidl. “De overheid doet te weinig. Laat ons samen ambitieuze doelstellingen formuleren, gebaseerd op wetenschappelijke inzichten en in lijn met het klimaatakkoord van Parijs.” Ook hier zijn de meeste partijen voor te vinden, met uitzondering van Sp.a. 

 

Conclusie? “Ik heb gemerkt dat de politici de dossiers heel goed kennen, ze hadden zich goed voorbereid. Ik was ook aangenaam verrast dat ze ons in een aantal voorstellen bijna allemaal zijn gevolgd. Bijvoorbeeld op onze vraag om de loonlasten op de laagste lonen sterk naar beneden bij te stellen, hebben alle partijen op één na positief geantwoord”, besluit een tevreden Dominique Michel.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

  • icon
    Algemeen15 december, 2025
    [Interview] “Winkelcentra worden enkel aantrekkelijker” (Nicolas Rosiers, Wereldhave Belgium)

    Met de toevoeging van winstgevende diensten, horeca en ontspanning optimaliseert Wereldhave Belgium de rentabiliteit van zijn overdekte winkelcentra. Deputy CEO Nicolas Rosiers verwacht dat er nog shoppingcentra op de markt zullen komen. Mooie opportuniteit Met de acquisitie van het Luxemburgse winkelcentrum Knauf Pommerloch en van shopping Ville2 in Charleroi dit...

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN