RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • The Loop
    • Virtuele tour
  • The Seven8
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
  • Bedrijven Bol
  • Onderwerpen E-commerceRetailDetail Omnichannel Congress
  • Geografie België
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

“Lokale verankering in e-commerce werkt voor bol”

icon
Algemeen24 februari, 2025

Onlineplatform bol boekt sterke resultaten, ondanks toenemende internationale concurrentie. De retailer aarzelt niet om zichzelf opnieuw uit te vinden en zet daarbij ook vaker in op fysieke aanwezigheid.

“Klanten vertrouwen bol”

Bol kende vorig jaar een mooie groei na het sterkste kwartaal uit zijn geschiedenis. Het bewijst dat ook een lokale e-commercespeler wel degelijk kan standhouden in een markt die gedomineerd wordt door wereldwijd actieve concurrenten, zeggen country lead Bram Vromans en projectmanager Yasmine van Moortel.

“Bol is echt een love brand. Zowel in Nederland als België zijn klanten echt loyaal aan bol. Dan zie je dat lokale verankering wel werkt. Onze bedrijfscultuur en medewerkers zijn belangrijke factoren in dat verhaal: hier werken slimme koppen met een positieve ingesteldheid. We hebben de wil om samen iets te bereiken en we durven nieuwe dingen te proberen. Wel berekend: er is altijd een financiële business case, de marges zijn immers niet gigantisch in retail. Hebben we de capaciteit, waar liggen de prioriteiten?”

Zichzelf heruitvinden doet bol onder andere door het platform te verbeteren, op het assortiment te werken, de logistiek te automatiseren of te starten met refurbished elektronica: “Zo’n project kan enkel met partners die kennis van zaken hebben. Wij zijn dan het platform waar je makkelijk die producten kan vinden, met een garantie op goeie service. Klanten vertrouwen ons. Ze weten dat Bol hen verder helpt wanneer dat nodig is.”

Geslaagde pop-up

Ook met originele marketingacties loopt bol in de kijker. Een recent voorbeeld is de Antwerpse pop-upwinkel in samenwerking met LEGO, die veel bezoekers aantrok en positieve reacties kreeg. “Je doet zoiets niet voor de sales alleen, het is ook een marketingvehikel om nieuwe businesslijnen in de kijker te plaatsen. Niet elke klant gaat meteen over tot de aankoop. De customer journey, de klantreis, vindt zowel offline als online plaats. Je raakt offline geïnspireerd, daarna ga je het misschien online kopen bij Bol. Het illustreert dus mooi hoe online en offline kunnen samengaan.”

Dit was de eerste pop-up van bol in België, na Nederland vorig jaar. Een vervolg is niet meteen het plan, maar het was een goede gelegenheid om te tonen hoe het kan werken: “Als de match er is met een ander merk en het past qua timing, dan kan het, maar het is geen doelstelling om pop-ups te openen. Wel doen we nog andere dingen offline. We hadden bijvoorbeeld een campingwinkel op het Lowlands-festival in Nederland. Denk ook aan ons Sinterklaas-ecosysteem, met het papieren Speelgoedboek, de Speelgoedapp en de verlanglijsten…”

Maatschappelijk relevant

Ook op andere manieren is bol fysiek aanwezig. “Voor het project Bollebozen, dat gelijke kansen wil creëren voor kinderen in Nederland en Vlaanderen, hebben we de laatste jaren een event georganiseerd om taalontwikkeling te bevorderen, vooral voor kinderen die thuis minder toegang hebben tot boeken en leesmateriaal. De kinderen werden ondergedompeld in een dag vol leesplezier en taalspelletjes. Kers op de taart was de voorleessessie en het optreden van Metejoor.” Bollebozen organiseert ook voorleesweken en doneerde vorig jaar in Nederland en België samen meer dan 400.000 boeken. “Er is een duidelijke link met hoe het voor bol ooit begon, we waren immers eerst een online verkoper van boeken. We vinden dat we maatschappelijk relevant moeten zijn. Het biedt ook kansen aan medewerkers om iets terug te doen.”

Op het Omnichannel & E-Commerce Congress van RetailDetail, op 27 maart, komen Bram Vromans en Yasmine van Moortel illustreren hoe onlineplatform bol inzet op langdurige klantrelaties, nieuwe businessmodellen en duurzame groei. Daarnaast zoomen de sprekers in op de impact van toenemende concurrentie en regelgeving – een zeer actueel thema. Ook sprekers van Kruidvat, Decathlon, Tom&Co en EPI, het bedrijf achter de nieuwe betaalapp Wero, betreden het podium. Via de knop hieronder kan je het programma raadplegen en tickets bestellen. Wacht niet: tot 28 februari geldt een voordelig “early bird”-tarief.

Ik bestel mijn voordelig “early bird” ticket

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Mechelen verdubbelt aanbod Shopping Shuttle

    Vanaf februari zullen de gratis bussen van de Shopping Shuttle (tussen de parking aan De Nekker en de Grote Markt) zes dagen per week gaan rijden, in plaats van drie dagen zoals nu.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Belgisch winkelvastgoed gegeerd: “Golf van internationale spelers op komst”

    Ondanks een uitdagende economische context en recente faillissementen blijft de winkelleegstand beperkt in België: retailers beseffen dat ze fysieke winkels nodig hebben om online sterk te staan. Duurzaamheidsvereisten komen wel op de voorgrond.

  • icon
    Algemeen4 december, 2025
    Ook Nederland maakt pakjes uit China duurder

    Na Frankrijk en België gaat ook Nederland een heffing opleggen voor e-commercepakjes die van buiten de Europese Unie worden ingevoerd. Een gemiddelde bestelling zou zo'n 6 euro duurder worden.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Food5 november, 2025
    Colruyt reageert fors op stunt Albert Heijn
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN