LS Travel Retail (Press Shop en Relay) gaat meer inzetten op voeding | RetailDetail

LS Travel Retail (Press Shop en Relay) gaat meer inzetten op voeding

LS Travel Retail (Press Shop en Relay) gaat meer inzetten op voeding

Bij LS Travel Retail, het bedrijf boven de Press Shops en Relay-winkels in ons land, kunnen tot 22 banen sneuvelen. Het bedrijf versnelt tegelijk de diversificatie die het al langer aan het testen was en gaat zijn logistieke activiteiten outsourcen.

Traditioneel gamma "onder druk"

"De verkoopactiviteiten van kranten en tijdschriften via de uithangborden Relay en Press Shop hebben zwaar te lijden onder de structurele achteruitgang die de pers al jaren meemaakt", zegt algemeen directeur David De Cock. "Bovendien leiden nieuwe wetten inzake tabak en telecommunicatie tot veranderingen in het gebruiksgedrag."

 

Om in te spelen op die veranderende markt, ziet LS Travel Retail zich genoodzaakt versneld te diversifiëren: "We gaan de klanten de producten verkopen die ze zoeken", zegt De Cock. "We hebben onmiskenbare troeven en zijn absoluut van plan die uit te spelen."

 

Heroriëntatie richting "food"

LS Travel Retail gaat zich daarom heroriënteren in de richting van de voedingssector - zo komen er snel meer verkoopcorners van Panos en Leonidas in de krantenwinkels - en tegelijk een "structuuraanpassing" doorvoeren, zo klinkt het. "In het 'worst case scenario' gaan 22 jobs verloren, maar dat zal nog afhangen van de onderhandelingen. Die operatie zou in de eerste helft van dit jaar afgerond moeten zijn", maakt De Cock zich sterk.

 

Het gaat om jobs op de logistieke afdeling, die nu goed is voor 22 mensen: "We hebben een langetermijncontract afgesloten met Lyfra, het bedrijf waaraan de logistiek wordt uitbesteed, om zo voor de jobzekerheid van onze logistieke medewerkers te zorgen."

 

LS Travel Retail maakt deel uit van de Franse Groep Lagardère Services, actief in meer dan 20 landen. In België telt de groep alles samen zo'n 250 verkooppunten, uitgebaat door zelfstandigen. Het bedrijf zelf stelt in ons land momenteel 118 mensen te werk.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.