Luierfabrikant Ontex boekt hoogste nettowinst sinds 2007 | RetailDetail

Luierfabrikant Ontex boekt hoogste nettowinst sinds 2007

Luierfabrikant Ontex boekt hoogste nettowinst sinds 2007
Luierfabrikant Ontex, Europa's marktleider in privatelabelluiers, boekte in 2013 zijn hoogste nettowinst sinds 2007. Niet alleen steeg de omzet, maar dankzij kostenbesparingen ging de nettowinst van onder nul naar een recordhoogte.

Anderhalf miljard euro omzet

De Oost-Vlaamse firma zag vorig jaar zijn omzet met 14% stijgen tot 1,49 miljard euro. "Een groot deel van de verbetering (108,6 miljoen euro) is te danken aan de integratie van het overgenomen Italiaanse Serenity", schrijft De Tijd, dat een analistenrapport van KBC Securities kon inkijken. Daarnaast profiteerde Ontex ook van het vertrek van Kimberley-Clark (Huggies), uit de West-Europese markt.

 

Als gevolg van lagere grondstoffenkosten, de zwakkere dollar en kostenbesparingen ging de brutowinst bijna 24% hoger tot 397 miljoen euro. De operationele winst klom bijna 80% tot 124 miljoen euro, de nettowinst kwam uit op 26 miljoen euro (vorig jaar dook Ontex nog 8 miljoen in het rood).

 

Retail goed voor tweederde omzet

Het analistenrapport geeft ook een interessant inkijkje in de portfolio van Ontex. Zo blijven babyluiers met 52% nog altijd de belangrijkste omzetgenerator, gevolgd door incontinentieluiers (33%). De rest van de omzet haalt Ontex uit de productie en verkoop van maandverbanden en inlegkruisjes. Retailklanten zijn goed voor liefst tweederde van de omzet, de rest komt onder meer uit verkoop aan de gezondheidssector.

 

De groep uit Zele telt intussen 15 fabrieken in 10 landen en biedt werk aan circa 4.500 mensen. Een maand geleden raakte bekend dat de hoofdaandeelhouders (Goldman Sachs Capital Partners en Texas Pacific Group) concrete plannen hebben om Ontex naar de beurs te brengen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eigenaar wil af van flink stuk van Action

18/05/2018

De eigenaar van Action, investeringsmaatschappij 3i, wil volgend jaar een deel van de discountketen verkopen. De Britten zouden geïnteresseerden zoeken voor een belang van zo’n 35% van de keten.

Veel minder inbreuken op verbod cashbetalingen

17/05/2018

Vier jaar na de invoering van het verbod om aankopen van meer dan 3.000 euro nog cash te betalen, is het aantal inbreuken fors gedaald. Werden in 2014 nog 435 handelaars betrapt, dan waren dat er in 2016 nog maar 61.

Colruyt Group lanceert betaalfunctie voor Xtra-kaart

16/05/2018

Vanaf 22 mei zullen klanten in de winkels van Colruyt Group kunnen betalen met hun Xtra-klantenkaart. De vertrouwde Colruyt-betaalkaart verdwijnt. Toch wordt de Xtra-kaart geen krediet- of debetkaart.

"Krantenwinkels moeten uitbreiden om te overleven"

15/05/2018

Vier op de tien krantenwinkels zijn verlieslatend. Krantenwinkels moeten diversifiëren en hun assortiment uitbreiden, zegt Luc Ardies van Unizo. De zelfstandigenorganisatie start dan ook een experiment in die zin.

Shoppers aantrekken en omzetten in kopers?

15/05/2018

Het moment van de aankoop is het moment van de waarheid in een almaar complexere 'customer journey'. Retailers en fabrikanten hebben er alle belang bij om dan optimaal aanwezig te zijn. Hoe? Het Trade & Shopper Marketing Congress reikt antwoorden aan.

Hema investeert verder in grote Belgische winkels

11/05/2018

Hema Oostende beleeft een feestelijke heropening: de winkel werd aangepast naar het nieuwe internationale concept dat de retailer ontwikkelde voor steden als Barcelona, Parijs en Londen. Die formule bleek eerder succesvol in Antwerpen en Brussel.