Luierfabrikant Ontex boekt hoogste nettowinst sinds 2007 | RetailDetail

Luierfabrikant Ontex boekt hoogste nettowinst sinds 2007

Luierfabrikant Ontex boekt hoogste nettowinst sinds 2007
Luierfabrikant Ontex, Europa's marktleider in privatelabelluiers, boekte in 2013 zijn hoogste nettowinst sinds 2007. Niet alleen steeg de omzet, maar dankzij kostenbesparingen ging de nettowinst van onder nul naar een recordhoogte.

Anderhalf miljard euro omzet

De Oost-Vlaamse firma zag vorig jaar zijn omzet met 14% stijgen tot 1,49 miljard euro. "Een groot deel van de verbetering (108,6 miljoen euro) is te danken aan de integratie van het overgenomen Italiaanse Serenity", schrijft De Tijd, dat een analistenrapport van KBC Securities kon inkijken. Daarnaast profiteerde Ontex ook van het vertrek van Kimberley-Clark (Huggies), uit de West-Europese markt.

 

Als gevolg van lagere grondstoffenkosten, de zwakkere dollar en kostenbesparingen ging de brutowinst bijna 24% hoger tot 397 miljoen euro. De operationele winst klom bijna 80% tot 124 miljoen euro, de nettowinst kwam uit op 26 miljoen euro (vorig jaar dook Ontex nog 8 miljoen in het rood).

 

Retail goed voor tweederde omzet

Het analistenrapport geeft ook een interessant inkijkje in de portfolio van Ontex. Zo blijven babyluiers met 52% nog altijd de belangrijkste omzetgenerator, gevolgd door incontinentieluiers (33%). De rest van de omzet haalt Ontex uit de productie en verkoop van maandverbanden en inlegkruisjes. Retailklanten zijn goed voor liefst tweederde van de omzet, de rest komt onder meer uit verkoop aan de gezondheidssector.

 

De groep uit Zele telt intussen 15 fabrieken in 10 landen en biedt werk aan circa 4.500 mensen. Een maand geleden raakte bekend dat de hoofdaandeelhouders (Goldman Sachs Capital Partners en Texas Pacific Group) concrete plannen hebben om Ontex naar de beurs te brengen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dieprood Galeria Kaufhof (en Inno) vestigt alle hoop op fusie

20/07/2018

Galeria Kaufhof (waar ook Galeria Inno toe behoort) zit diep in de rode cijfers: het verlies zou er oplopen tot zo'n 30 miljoen euro. Een fusie tussen Karstadt en Galeria Kaufhof moet volgens eigenaar Hudson's Bay heil brengen.

Een mooiere en energiezuinigere winkel zonder investering

18/07/2018

(publireportage) Wilt u al uw winkelfilialen voorzien van LED-verlichting? Maar ziet u op tegen het gedoe, om van de forse investering nog maar te zwijgen? Maxeda kiest daarom voor Light as a Service voor hun Brico en Praxis winkels en bespaart tot wel 70% aan energie.

Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.