Luxemerken richten pijlen op reizende consument

Luxemerken richten pijlen op reizende consument

Steeds meer luxemerken beginnen het belang in te zien van de reizende consument en openen steeds vaker winkels op luchthavens en op cruiseschepen. Vooral het stijgende aantal Aziatische toeristen moet er voor zorgen dat deze markt nog flink wat groeimarge heeft.

Omzet groeit gestaag

De omzet van 'travel retail', waaronder ook de verkoop op vliegtuigen valt, is in 2012 met 9,4 procent gestegen naar 55,8 miljard euro, volgens een studie van Generation Research. Volgens diezelfde studie zou de omzet dit jaar de grens van 60 miljard euro moeten bereiken en tegen 2020 moeten verdubbelen in omvang.

 

"Dit kanaal wordt heel belangrijk", zegt Bruno Pavlovsky, voorzitter van de modedivisie van Chanel. "Klanten spenderen steeds meer tijd op luchthavens, waar de omgeving steeds meer ontwikkeld wordt." Zijn keten heeft vijf boetieks op luchthavens (vier in Azië en één op London Heathrow) en opent er volgend jaar nog in Parijs en Dubai. Ook Gucci heeft onlangs al filialen geopend op dezelfde locaties.

 

Verschillende merken leggen focus op travel

L'Oréal heeft zelfs een Travel Retail-divisie opgericht, die zich volledig moet focussen op de verkoop van producten op luchthavens, cruiseschepen en aanverwanten. L'Oréal vergelijkt travel retail met een zesde continent: de omzet van de divisie is er goed voor 15 procent van de totale omzet van het bedrijf.

 

Luxereus LVMH wil in 2016 een nieuw retailconcept lanceren onder de naam Galleria, dat volledig is gefocust op de markt van travel retail. Het eerste filiaal moet in Venetië komen. De vergelijkbare omzet van 'travel retail' bij LVMH steeg de voorbije negen maanden met 19%, terwijl de mode- en lederdivisie (met o.a. Louis Vuitton) maar met 4% groeide.

 

Chinese toeristen grote bron van inkomsten

Wereldwijd zijn de uitgaven van toeristen sinds januari van dit jaar met 12 procent gestegen, de uitgaven van enkel Chinese toeristen in Europa stegen zelfs met bijna 20 procent. Zij zouden nu al verantwoordelijk zijn voor bijna een derde van de wereldwijde uitgaven voor luxemerken, terwijl ze tien jaar geleden nog een bijna onaangeroerde markt waren.

 

Chinese toeristen maakten in 2012 ongeveer 500 miljoen binnen- en buitenlandse trips, waarbij ze ongeveer 190 miljard euro uitgaven. Volgens analisten zal dat stijgen naar 1,7 miljard reizen en 1,3 biljoen euro tegen 2030.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top