Luxemerken richten pijlen op reizende consument | RetailDetail

Luxemerken richten pijlen op reizende consument

Luxemerken richten pijlen op reizende consument

Steeds meer luxemerken beginnen het belang in te zien van de reizende consument en openen steeds vaker winkels op luchthavens en op cruiseschepen. Vooral het stijgende aantal Aziatische toeristen moet er voor zorgen dat deze markt nog flink wat groeimarge heeft.

Omzet groeit gestaag

De omzet van 'travel retail', waaronder ook de verkoop op vliegtuigen valt, is in 2012 met 9,4 procent gestegen naar 55,8 miljard euro, volgens een studie van Generation Research. Volgens diezelfde studie zou de omzet dit jaar de grens van 60 miljard euro moeten bereiken en tegen 2020 moeten verdubbelen in omvang.

 

"Dit kanaal wordt heel belangrijk", zegt Bruno Pavlovsky, voorzitter van de modedivisie van Chanel. "Klanten spenderen steeds meer tijd op luchthavens, waar de omgeving steeds meer ontwikkeld wordt." Zijn keten heeft vijf boetieks op luchthavens (vier in Azië en één op London Heathrow) en opent er volgend jaar nog in Parijs en Dubai. Ook Gucci heeft onlangs al filialen geopend op dezelfde locaties.

 

Verschillende merken leggen focus op travel

L'Oréal heeft zelfs een Travel Retail-divisie opgericht, die zich volledig moet focussen op de verkoop van producten op luchthavens, cruiseschepen en aanverwanten. L'Oréal vergelijkt travel retail met een zesde continent: de omzet van de divisie is er goed voor 15 procent van de totale omzet van het bedrijf.

 

Luxereus LVMH wil in 2016 een nieuw retailconcept lanceren onder de naam Galleria, dat volledig is gefocust op de markt van travel retail. Het eerste filiaal moet in Venetië komen. De vergelijkbare omzet van 'travel retail' bij LVMH steeg de voorbije negen maanden met 19%, terwijl de mode- en lederdivisie (met o.a. Louis Vuitton) maar met 4% groeide.

 

Chinese toeristen grote bron van inkomsten

Wereldwijd zijn de uitgaven van toeristen sinds januari van dit jaar met 12 procent gestegen, de uitgaven van enkel Chinese toeristen in Europa stegen zelfs met bijna 20 procent. Zij zouden nu al verantwoordelijk zijn voor bijna een derde van de wereldwijde uitgaven voor luxemerken, terwijl ze tien jaar geleden nog een bijna onaangeroerde markt waren.

 

Chinese toeristen maakten in 2012 ongeveer 500 miljoen binnen- en buitenlandse trips, waarbij ze ongeveer 190 miljard euro uitgaven. Volgens analisten zal dat stijgen naar 1,7 miljard reizen en 1,3 biljoen euro tegen 2030.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.