Luxemerken richten pijlen op reizende consument

Luxemerken richten pijlen op reizende consument

Steeds meer luxemerken beginnen het belang in te zien van de reizende consument en openen steeds vaker winkels op luchthavens en op cruiseschepen. Vooral het stijgende aantal Aziatische toeristen moet er voor zorgen dat deze markt nog flink wat groeimarge heeft.

Omzet groeit gestaag

De omzet van 'travel retail', waaronder ook de verkoop op vliegtuigen valt, is in 2012 met 9,4 procent gestegen naar 55,8 miljard euro, volgens een studie van Generation Research. Volgens diezelfde studie zou de omzet dit jaar de grens van 60 miljard euro moeten bereiken en tegen 2020 moeten verdubbelen in omvang.

 

"Dit kanaal wordt heel belangrijk", zegt Bruno Pavlovsky, voorzitter van de modedivisie van Chanel. "Klanten spenderen steeds meer tijd op luchthavens, waar de omgeving steeds meer ontwikkeld wordt." Zijn keten heeft vijf boetieks op luchthavens (vier in Azië en één op London Heathrow) en opent er volgend jaar nog in Parijs en Dubai. Ook Gucci heeft onlangs al filialen geopend op dezelfde locaties.

 

Verschillende merken leggen focus op travel

L'Oréal heeft zelfs een Travel Retail-divisie opgericht, die zich volledig moet focussen op de verkoop van producten op luchthavens, cruiseschepen en aanverwanten. L'Oréal vergelijkt travel retail met een zesde continent: de omzet van de divisie is er goed voor 15 procent van de totale omzet van het bedrijf.

 

Luxereus LVMH wil in 2016 een nieuw retailconcept lanceren onder de naam Galleria, dat volledig is gefocust op de markt van travel retail. Het eerste filiaal moet in Venetië komen. De vergelijkbare omzet van 'travel retail' bij LVMH steeg de voorbije negen maanden met 19%, terwijl de mode- en lederdivisie (met o.a. Louis Vuitton) maar met 4% groeide.

 

Chinese toeristen grote bron van inkomsten

Wereldwijd zijn de uitgaven van toeristen sinds januari van dit jaar met 12 procent gestegen, de uitgaven van enkel Chinese toeristen in Europa stegen zelfs met bijna 20 procent. Zij zouden nu al verantwoordelijk zijn voor bijna een derde van de wereldwijde uitgaven voor luxemerken, terwijl ze tien jaar geleden nog een bijna onaangeroerde markt waren.

 

Chinese toeristen maakten in 2012 ongeveer 500 miljoen binnen- en buitenlandse trips, waarbij ze ongeveer 190 miljard euro uitgaven. Volgens analisten zal dat stijgen naar 1,7 miljard reizen en 1,3 biljoen euro tegen 2030.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top