Luxemerken richten pijlen op reizende consument

Luxemerken richten pijlen op reizende consument

Steeds meer luxemerken beginnen het belang in te zien van de reizende consument en openen steeds vaker winkels op luchthavens en op cruiseschepen. Vooral het stijgende aantal Aziatische toeristen moet er voor zorgen dat deze markt nog flink wat groeimarge heeft.

Omzet groeit gestaag

De omzet van 'travel retail', waaronder ook de verkoop op vliegtuigen valt, is in 2012 met 9,4 procent gestegen naar 55,8 miljard euro, volgens een studie van Generation Research. Volgens diezelfde studie zou de omzet dit jaar de grens van 60 miljard euro moeten bereiken en tegen 2020 moeten verdubbelen in omvang.

 

"Dit kanaal wordt heel belangrijk", zegt Bruno Pavlovsky, voorzitter van de modedivisie van Chanel. "Klanten spenderen steeds meer tijd op luchthavens, waar de omgeving steeds meer ontwikkeld wordt." Zijn keten heeft vijf boetieks op luchthavens (vier in Azië en één op London Heathrow) en opent er volgend jaar nog in Parijs en Dubai. Ook Gucci heeft onlangs al filialen geopend op dezelfde locaties.

 

Verschillende merken leggen focus op travel

L'Oréal heeft zelfs een Travel Retail-divisie opgericht, die zich volledig moet focussen op de verkoop van producten op luchthavens, cruiseschepen en aanverwanten. L'Oréal vergelijkt travel retail met een zesde continent: de omzet van de divisie is er goed voor 15 procent van de totale omzet van het bedrijf.

 

Luxereus LVMH wil in 2016 een nieuw retailconcept lanceren onder de naam Galleria, dat volledig is gefocust op de markt van travel retail. Het eerste filiaal moet in Venetië komen. De vergelijkbare omzet van 'travel retail' bij LVMH steeg de voorbije negen maanden met 19%, terwijl de mode- en lederdivisie (met o.a. Louis Vuitton) maar met 4% groeide.

 

Chinese toeristen grote bron van inkomsten

Wereldwijd zijn de uitgaven van toeristen sinds januari van dit jaar met 12 procent gestegen, de uitgaven van enkel Chinese toeristen in Europa stegen zelfs met bijna 20 procent. Zij zouden nu al verantwoordelijk zijn voor bijna een derde van de wereldwijde uitgaven voor luxemerken, terwijl ze tien jaar geleden nog een bijna onaangeroerde markt waren.

 

Chinese toeristen maakten in 2012 ongeveer 500 miljoen binnen- en buitenlandse trips, waarbij ze ongeveer 190 miljard euro uitgaven. Volgens analisten zal dat stijgen naar 1,7 miljard reizen en 1,3 biljoen euro tegen 2030.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, Director of Retail Industry Solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld.

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Omzet 100 grootste webshops in België stijgt 13,5%

16/11/2017

De omzet van de top 100 webshops in België is van 3,7 miljard euro toegenomen naar 4,2 miljard euro, een stijging met 13,5%. Vooral voedingsmiddelen en huishoudelijke artikelen gaan vlotter over de digitale toonbank.

Supermarkten aan de ketting in regio Turnhout

16/11/2017

Grootwarenhuizen kunnen niet langer uitbreiden of nieuwe filialen openen in de stadsregio Turnhout. De maatregel moet de lokale handel in Turnhout, Vosselaar, Beerse en Oud-Turnhout een duwtje in de rug geven.

Topman Horeca Vlaanderen nieuwe baas Unizo

16/11/2017

Als de raad van bestuur van Unizo op 7 december het licht op groen zet, wordt Danny Van Assche de opvolger van Karel Van Eetvelt als topman bij ondernemersorganisatie. Voor de 45-jarige Van Assche zou dat een terugkeer naar de roots zijn.

Back to top