LVMH blijft groeien, ondanks Chinese kater | RetailDetail

LVMH blijft groeien, ondanks Chinese kater

LVMH blijft groeien, ondanks Chinese kater

De Franse luxegroep LVMH heeft zijn kwartaalomzet met 4% zien stijgen. Vooral in Azië en de Verenigde Staten nam de vraag naar de kleding, tassen, horloges en parfums toe, maar de verkoop van cognac staat onder druk in China.

Eerste daling drankendivisie in bijna 5 jaar

LVMH heeft in het voorbije kwartaal een omzet van 7,21 miljard euro geboekt, 4% hoger dan een jaar eerder. En zonder wisselkoerseffecten steeg de omzet zelfs 6%. Toch hadden de analisten nog beter verwacht: zij rekenden op 7,4 miljard euro. Dat het concern onder de lat gebleven is, komt vooral door de gedaalde vraag naar cognac in China, sinds Peking de oorlog heeft verklaard aan corruptie (geen relatiegeschenken meer) en decadentie (geen rijkelijk met drank overgoten feestjes meer).

 

Daardoor zakte de omzet van de drankendivisie met -3% tot 888 miljoen euro. Voor de drankendivisie van LVMH - waartoe ook de champagnes van Moët & Chandon en Veuve Clicquot behoren - is dit meteen de eerste daling sinds het vierde kwartaal van 2009.

 

Gelukkig voor het Franse luxeconcern steeg de omzet van de tak mode- en lederwaren op vergelijkbare basis met +9%, goed voor de sterkste groei van de voorbije twee jaar. Die afdeling is intussen goed voor bijna 2,64 miljard euro.  LVMH blijft zijn modetak trouwens versterken. Nadat het vorige zomer nog het Italiaanse kasjmiermerk Loro Piana en het Britse schoenenmerk Nicholas Kirkwood inlijfde, raakte deze week bekend dat LVMH een participatie heeft genomen van 30% in Vinci, het moederbedrijf van schoenenlabel Giuseppe Zanotti.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


KaDeTe, ’s werelds eerste startup-supermarkt, opent in Berlijn

22/02/2018

In Berlijn opent volgende maand KaDeTe, ’s werelds eerste startupsupermarkt. De fysieke marktplaats geeft startende merken en bedrijven de kans om in contact te komen met zowel consumenten als inkopers.

"Geen grote verrassing" mocht Unilever voor Rotterdam kiezen

22/02/2018

Volgens de Financial Times maakt Rotterdam en niet Londen de meeste kans om het hoofdkantoor van het Brits-Nederlandse Unilever te krijgen. De zakenkrant baseert zich daarvoor op bronnen uit politieke middens.

Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Go Sport ontvouwt grootse internationale plannen

22/02/2018

De Franse sportretailer Go Sport, in ons land actief met twaalf winkels, koestert ambitieuze expansieplannen. Binnen Europa worden Spanje en Polen de speerpunten, daarbuiten zet de groep in op Marokko en India.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Back to top