LVMH blijft groeien, ondanks Chinese kater

LVMH blijft groeien, ondanks Chinese kater

De Franse luxegroep LVMH heeft zijn kwartaalomzet met 4% zien stijgen. Vooral in Azië en de Verenigde Staten nam de vraag naar de kleding, tassen, horloges en parfums toe, maar de verkoop van cognac staat onder druk in China.

Eerste daling drankendivisie in bijna 5 jaar

LVMH heeft in het voorbije kwartaal een omzet van 7,21 miljard euro geboekt, 4% hoger dan een jaar eerder. En zonder wisselkoerseffecten steeg de omzet zelfs 6%. Toch hadden de analisten nog beter verwacht: zij rekenden op 7,4 miljard euro. Dat het concern onder de lat gebleven is, komt vooral door de gedaalde vraag naar cognac in China, sinds Peking de oorlog heeft verklaard aan corruptie (geen relatiegeschenken meer) en decadentie (geen rijkelijk met drank overgoten feestjes meer).

 

Daardoor zakte de omzet van de drankendivisie met -3% tot 888 miljoen euro. Voor de drankendivisie van LVMH - waartoe ook de champagnes van Moët & Chandon en Veuve Clicquot behoren - is dit meteen de eerste daling sinds het vierde kwartaal van 2009.

 

Gelukkig voor het Franse luxeconcern steeg de omzet van de tak mode- en lederwaren op vergelijkbare basis met +9%, goed voor de sterkste groei van de voorbije twee jaar. Die afdeling is intussen goed voor bijna 2,64 miljard euro.  LVMH blijft zijn modetak trouwens versterken. Nadat het vorige zomer nog het Italiaanse kasjmiermerk Loro Piana en het Britse schoenenmerk Nicholas Kirkwood inlijfde, raakte deze week bekend dat LVMH een participatie heeft genomen van 30% in Vinci, het moederbedrijf van schoenenlabel Giuseppe Zanotti.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zooplus groeit met vijfde in derde kwartaal

20/10/2017

In het derde kwartaal van 2017 is de omzet van huisdierenwebshop Zooplus met 22% gegroeid naar 277 miljoen euro. Daarmee zet het bedrijf de groei van de eerste kwartalen verder.

"Kringwinkels hebben nood aan meer werknemers"

20/10/2017

Morgen is het de Dag van de Kringwinkel en die wordt door De Kringwinkels aangegrepen om er op te wijzen dat er dringend extra werknemers moeten worden aangenomen, om zo de OVAM-doelen te halen.

Regering past akkoord nachtwerk e-commerce aan

20/10/2017

De regering gaat de regeling die het eerder sloot rond nachtwerk in e-commerce aanpassen. Daardoor wordt nachtwerk vanaf 20u al mogelijk van zodra er een akkoord is met slechts één vakbond.

Action opent duizendste winkel

20/10/2017

Morgen is een belangrijke dag voor discounter Action: dan opent de keten in Gorinchem zijn duizendste vestiging. Het neemt daarvoor zijn intrek in een pand waar voorheen Charles Vögele en Aldi te vinden waren.

Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Back to top