LVMH blijft groeien, ondanks Chinese kater

LVMH blijft groeien, ondanks Chinese kater

De Franse luxegroep LVMH heeft zijn kwartaalomzet met 4% zien stijgen. Vooral in Azië en de Verenigde Staten nam de vraag naar de kleding, tassen, horloges en parfums toe, maar de verkoop van cognac staat onder druk in China.

Eerste daling drankendivisie in bijna 5 jaar

LVMH heeft in het voorbije kwartaal een omzet van 7,21 miljard euro geboekt, 4% hoger dan een jaar eerder. En zonder wisselkoerseffecten steeg de omzet zelfs 6%. Toch hadden de analisten nog beter verwacht: zij rekenden op 7,4 miljard euro. Dat het concern onder de lat gebleven is, komt vooral door de gedaalde vraag naar cognac in China, sinds Peking de oorlog heeft verklaard aan corruptie (geen relatiegeschenken meer) en decadentie (geen rijkelijk met drank overgoten feestjes meer).

 

Daardoor zakte de omzet van de drankendivisie met -3% tot 888 miljoen euro. Voor de drankendivisie van LVMH - waartoe ook de champagnes van Moët & Chandon en Veuve Clicquot behoren - is dit meteen de eerste daling sinds het vierde kwartaal van 2009.

 

Gelukkig voor het Franse luxeconcern steeg de omzet van de tak mode- en lederwaren op vergelijkbare basis met +9%, goed voor de sterkste groei van de voorbije twee jaar. Die afdeling is intussen goed voor bijna 2,64 miljard euro.  LVMH blijft zijn modetak trouwens versterken. Nadat het vorige zomer nog het Italiaanse kasjmiermerk Loro Piana en het Britse schoenenmerk Nicholas Kirkwood inlijfde, raakte deze week bekend dat LVMH een participatie heeft genomen van 30% in Vinci, het moederbedrijf van schoenenlabel Giuseppe Zanotti.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


De pioniersrol van merchandisingketen Shop For Geek

11/12/2017

Een mok van Game of Thrones, een paraplu van Harry Potter, een T-shirt van Assassin’s Creed? Die vind je bij Shop For Geek, de eerste Belgische winkelketen voor merchandisingartikelen. De franchiseformule opende al tien winkels en heeft ambitie. 

Stockpots heeft al meer dan 100 opslagplaatsen in de aanbieding

11/12/2017

Enkele maanden na de lancering hebben al meer dan 100 warenhuizen zich aangesloten bij Stockspots, het online platform waar bedrijven op een eenvoudige manier tijdelijk ruimte kunnen huren.

Vijf nieuwe winkels voor A12 Shopping

08/12/2017

In het winkelgebied A12 Shopping, langs de Boomsesteenweg in Schelle, openen de komende weken vijf nieuwe winkels. Ze vervoegen er onder andere Decathlon, dat al langer aanwezig is op het winkelgebied.

Belg interim-topman bij speelgoedketen Intertoys

07/12/2017

Stefaan Vansteenkiste is de nieuwe topman bij speelgoedketen Intertoys. Die aanstelling gebeurt in het kader van de overname van Intertoys door Alteri eerder deze week. Vansteenkiste zal het bedrijf nu leiden tot er een permanente CEO is gevonden. 

Hema maakt eindelijk weer winst

07/12/2017

Hema weet weer wat winst is: nadat het de voorbije kwartalen het nettoverlies al had kunnen drukken, is de Nederlandse keten er in het derde kwartaal in geslaagd om voor het eerst sinds lang een nettowinst op te tekenen.

Winkeldiefstallen pieken na zonsondergang

07/12/2017

Tijdens de ‘donkere’ maanden november tot maart ligt het aantal winkeldiefstallen bij valavond gemiddeld 13% hoger dan in de maanden waarin het zomeruur nog geldt. Handelaars vragen dan ook meer politie in de winkelstraat en een snelle invoering van de ‘winkeldiefstalboete’ naar Nederlands voorbeeld.

Back to top