Marks & Spencer laat leveranciers langer op hun geld wachten

Marks & Spencer laat leveranciers langer op hun geld wachten

De Britse warenhuisketen Marks & Spencer (M&S) gaat zijn leveranciers vanaf volgende maand later betalen. Op die manier wil het bedrijf zijn werkkapitaal verminderen en zijn bankkosten omlaag halen.

Twee weken extra betaaltermijn

Zowat 500 leveranciers hebben al een brief gekregen van het bedrijf: voor ondernemingen die de goederen aan de deur van M&S afleveren, gaat de betalingstermijn van 5 naar 7 weken; voor bedrijven die goederen FOB aanleveren van 60 naar 75 dagen. Bij FOB gebeurt de eigendomsoverdracht op het moment dat de goederen aan bood van het schip of ander transport gaan.


De maatregel zou wel eens een opstand kunnen veroorzaken bij een aantal leveranciers, stelt het financieel persagentschap Reuters. In 2011 vroeg het concern zijn leveranciers immers al een extra korting van 1,25% op hun jaarlijkse verkopen als bijdrage in de marketingkosten van de retailer, en ook dat werd toen niet gesmaakt.


“In lijn brengen met sector”

Volgens een woordvoerster van M&S gebeurt de verlenging van de betalingstermijnen om de voorwaarden van het bedrijf meer in lijn te brengen met die in de sector. Bij Tesco en Zara zouden de leverancier immers 90 dagen moeten wachten op hun geld. Al zijn er ook vlottere betalers: bij Gap en Levi’s hebben ze hun geld een maand eerder.


Om de pil te verzachten, wijst M&S zijn leveranciers wel op de mogelijkheid van verkopersfinanciering, waarbij de banken; zoals HSBC en Royal Bank of Scotland, de factuurbedragen aan de leveranciers kunnen voorschieten. Ze houden dan wel een intrestpercentage af als vergoeding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top