Marks & Spencer laat leveranciers langer op hun geld wachten | RetailDetail

Marks & Spencer laat leveranciers langer op hun geld wachten

Marks & Spencer laat leveranciers langer op hun geld wachten

De Britse warenhuisketen Marks & Spencer (M&S) gaat zijn leveranciers vanaf volgende maand later betalen. Op die manier wil het bedrijf zijn werkkapitaal verminderen en zijn bankkosten omlaag halen.

Twee weken extra betaaltermijn

Zowat 500 leveranciers hebben al een brief gekregen van het bedrijf: voor ondernemingen die de goederen aan de deur van M&S afleveren, gaat de betalingstermijn van 5 naar 7 weken; voor bedrijven die goederen FOB aanleveren van 60 naar 75 dagen. Bij FOB gebeurt de eigendomsoverdracht op het moment dat de goederen aan bood van het schip of ander transport gaan.


De maatregel zou wel eens een opstand kunnen veroorzaken bij een aantal leveranciers, stelt het financieel persagentschap Reuters. In 2011 vroeg het concern zijn leveranciers immers al een extra korting van 1,25% op hun jaarlijkse verkopen als bijdrage in de marketingkosten van de retailer, en ook dat werd toen niet gesmaakt.


“In lijn brengen met sector”

Volgens een woordvoerster van M&S gebeurt de verlenging van de betalingstermijnen om de voorwaarden van het bedrijf meer in lijn te brengen met die in de sector. Bij Tesco en Zara zouden de leverancier immers 90 dagen moeten wachten op hun geld. Al zijn er ook vlottere betalers: bij Gap en Levi’s hebben ze hun geld een maand eerder.


Om de pil te verzachten, wijst M&S zijn leveranciers wel op de mogelijkheid van verkopersfinanciering, waarbij de banken; zoals HSBC en Royal Bank of Scotland, de factuurbedragen aan de leveranciers kunnen voorschieten. Ze houden dan wel een intrestpercentage af als vergoeding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.

Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?