Marks & Spencer laat leveranciers langer op hun geld wachten

Marks & Spencer laat leveranciers langer op hun geld wachten

De Britse warenhuisketen Marks & Spencer (M&S) gaat zijn leveranciers vanaf volgende maand later betalen. Op die manier wil het bedrijf zijn werkkapitaal verminderen en zijn bankkosten omlaag halen.

Twee weken extra betaaltermijn

Zowat 500 leveranciers hebben al een brief gekregen van het bedrijf: voor ondernemingen die de goederen aan de deur van M&S afleveren, gaat de betalingstermijn van 5 naar 7 weken; voor bedrijven die goederen FOB aanleveren van 60 naar 75 dagen. Bij FOB gebeurt de eigendomsoverdracht op het moment dat de goederen aan bood van het schip of ander transport gaan.


De maatregel zou wel eens een opstand kunnen veroorzaken bij een aantal leveranciers, stelt het financieel persagentschap Reuters. In 2011 vroeg het concern zijn leveranciers immers al een extra korting van 1,25% op hun jaarlijkse verkopen als bijdrage in de marketingkosten van de retailer, en ook dat werd toen niet gesmaakt.


“In lijn brengen met sector”

Volgens een woordvoerster van M&S gebeurt de verlenging van de betalingstermijnen om de voorwaarden van het bedrijf meer in lijn te brengen met die in de sector. Bij Tesco en Zara zouden de leverancier immers 90 dagen moeten wachten op hun geld. Al zijn er ook vlottere betalers: bij Gap en Levi’s hebben ze hun geld een maand eerder.


Om de pil te verzachten, wijst M&S zijn leveranciers wel op de mogelijkheid van verkopersfinanciering, waarbij de banken; zoals HSBC en Royal Bank of Scotland, de factuurbedragen aan de leveranciers kunnen voorschieten. Ze houden dan wel een intrestpercentage af als vergoeding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Back to top