Marks & Spencer laat leveranciers langer op hun geld wachten

Marks & Spencer laat leveranciers langer op hun geld wachten

De Britse warenhuisketen Marks & Spencer (M&S) gaat zijn leveranciers vanaf volgende maand later betalen. Op die manier wil het bedrijf zijn werkkapitaal verminderen en zijn bankkosten omlaag halen.

Twee weken extra betaaltermijn

Zowat 500 leveranciers hebben al een brief gekregen van het bedrijf: voor ondernemingen die de goederen aan de deur van M&S afleveren, gaat de betalingstermijn van 5 naar 7 weken; voor bedrijven die goederen FOB aanleveren van 60 naar 75 dagen. Bij FOB gebeurt de eigendomsoverdracht op het moment dat de goederen aan bood van het schip of ander transport gaan.


De maatregel zou wel eens een opstand kunnen veroorzaken bij een aantal leveranciers, stelt het financieel persagentschap Reuters. In 2011 vroeg het concern zijn leveranciers immers al een extra korting van 1,25% op hun jaarlijkse verkopen als bijdrage in de marketingkosten van de retailer, en ook dat werd toen niet gesmaakt.


“In lijn brengen met sector”

Volgens een woordvoerster van M&S gebeurt de verlenging van de betalingstermijnen om de voorwaarden van het bedrijf meer in lijn te brengen met die in de sector. Bij Tesco en Zara zouden de leverancier immers 90 dagen moeten wachten op hun geld. Al zijn er ook vlottere betalers: bij Gap en Levi’s hebben ze hun geld een maand eerder.


Om de pil te verzachten, wijst M&S zijn leveranciers wel op de mogelijkheid van verkopersfinanciering, waarbij de banken; zoals HSBC en Royal Bank of Scotland, de factuurbedragen aan de leveranciers kunnen voorschieten. Ze houden dan wel een intrestpercentage af als vergoeding.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top