RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Marks & Spencer versnelt sluitingen en online na rood jaar

icon
Algemeen26 mei, 2021

Het voorbije jaar viel voor Marks & Spencer beter mee dan gevreesd, maar toch zakte de Britse warenhuisketen in het rood en gaan nog meer winkels dicht. Online zal goed blijven voor 40% van de verkopen, voorspelt M&S.

 

Online compenseert toch niet

De omzet van Brits warenhuisicoon daalde met 10% tot 8,9 miljard pond (10,3 miljard euro) in het voorbije boekjaar tot 27 maart. Vooral de al sukkelende non-foodverkoop kreeg rake klappen: de omzet in de categorieën kleding en huisraad viel met een derde terug. De onlineverkoop steeg in dat segment nochtans net met bijna 54%, maar dat was niet genoeg om de 56% daling in de fysieke winkels te compenseren.

 

De foodverkoop steeg met een magere 1%, omdat M&S pas in september echt mee kon surfen op het succes van joint-venturepartner Ocado en Britten door het vele thuiswerken niet meer binnensprongen voor een snelle lunch of snack. Voor belastingen kwam de winst zo uit op bijna 202 miljoen pond onder nul, tegenover een positief bedrijfsresultaat van 67 miljoen pond een jaar geleden.

 

Coronacrisis wijst de weg

Marks & Spencer ziet niettemin hoopgevende signalen: de eerste zes weken van het nieuwe boekjaar – de maand april en begin mei dus – waren zelfs beter dan in dezelfde periode van 2019. De warenhuisketen ziet een voorzichtige terugkeer naar normaal, waarbij vooral de foodretail flink aantrok terwijl de omzet van Clothing & Home groeit. Ook de onlineverkoop blijft robuust.

 

Topman Steve Rowe trekt er zijn lessen uit: de pandemie heeft volgens hem duidelijk gemaakt welke richting de retailer uit moet. In de nabije toekomst verwacht hij dat zowat 40% van de non-foodverkoop zal blijven komen, wat 20% meer is dan vroeger. Bijgevolg besluit Rowe ook nog meer winkels te sluiten: vandaag zijn er nog 254 locaties, maar dat moeten er 180 worden.

 

Daarnaast worden meer dan 45 panden omgevormd tot exclusieve voedingswinkels en staan er 35 verhuizingen op de agenda. Sommige van de gesloten winkels zullen worden omgebouwd tot woningen of voor andere doeleinden worden gebruikt, weet The Guardian, wat minstens 200 miljoen pond moet opleveren om in nieuwe of verbeterde winkels te investeren. Zo komen er in de volgende twee jaar nog 17 nieuwe of uitgebreide winkels bij, waarvan een zestal op locaties waar de pas failliet gegane concurrent Debenhams zat.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum

    Shein heeft een 740.000 m² groot logistiek centrum geopend in de buurt van Wrocław, in Polen. Het wordt de belangrijkste operationele hub van de Chinese marktplaats in Europa, goed voor 5000 lokale jobs.

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen17 november, 2025
    Ook AliExpress, Amazon, eBay, Joom, Temu en Wish verkochten illegale producten, zegt Frankrijk
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN