Marks & Spencer staat voor flinke expansie

Marks & Spencer staat voor flinke expansie

Het Britse Marks & Spencer wil in de komende drie jaar flink uitbreiden buiten de thuismarkt: in totaal wil de keten ongeveer 250 nieuwe winkels openen, wat de internationale omzet met een kwart moet doen stijgen.

Verdubbeling internationale winkels

CEO Mark Bolland heeft tijdens een presentatie voor investeerders te kennen gegeven dat hij in de komende jaren de omzet buiten het Verenigd Koninkrijk met 25 procent wil doen stijgen en de winst zelfs met 40 procent. Daarvoor wil Marks & Spencer tot 250 nieuwe winkels openen in het buitenland.

 

Die winkels zullen vooral openen in West-Europa, India en het Midden-Oosten. Zo moeten er 20 voedingswinkels komen in Parijs en zullen er ook meer filialen van Marks & Spencer Lingerie & Beauty komen. Tegen 2016 wil het bijvoorbeeld in India 100 winkels hebben.

 

Momenteel heeft Marks & Spencer 455 winkels buiten het Verenigd Koninkrijk, al meer dan honderd méér dan toen Bolland aan het roer kwam. Met de toevoeging van 250 nieuwe winkels zal het aantal buitenlandse winkels dus verdubbelen onder zijn beleid.

 

In China heeft Marks & Spencer het dan weer moeilijker: daar gaat de Britse keten waarschijnlijk op zoek naar een lokale partner, om pas later verder uit te breiden in China. Het is nog niet zeker of Marks & Spencer daarvoor een joint venture wil aangaan of via franchise wil werken. Het gaat waarschijnlijk ook een aantal winkels sluiten of naar een andere locatie verplaatsen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top