McDonald's heeft moeilijke maanden voor de boeg

McDonald's heeft moeilijke maanden voor de boeg

De Amerikaanse hamburgerketen McDonald's krijgt een lastig parcours voor de wielen geschoven. In het tweede kwartaal van 2013 kwam de omzet nog twee procent hoger uit dan in dezelfde periode van 2012, maar de komende maanden dreigt het heel wat moeilijker te worden om nog vooruitgang te boeken. In juni was er op vergelijkbare basis een daling met één procent, in juli is er een nulgroei.

Ook McDonald's voelt crisis

In Europa, de grootste exportmarkt voor het bedrijf, zorgen de onzekere economische vooruitzichten ervoor dat de consument de vinger op de knip houdt en niet zo makkelijk meer buitenhuis gaat eten. In de Verenigde Staten staan de voedingsgewoonten dan weer onder druk van de gezondheidsindustrie en is er een toenemende concurrentie van onder meer Wendy's en Burger King.

 

In het tweede kwartaal zag McDonald's zijn omzet wel nog met twee procent stijgen tot 7,1 miljard dollar of omgerekend 5,4 miljard euro. De nettowinst ging er zelfs vier procent op vooruit tot 1,4 miljard dollar of 1,1 miljard euro.

 

Lagere verkoop op vergelijkbare basis

Een deel van de stijging is wel afkomstig van nieuw geopende vestigingen. In de verkooppunten die minstens een jaar open zijn, lag de verkoop amper één procent hoger dan in dezelfde periode van 2012. Analisten hadden echter 1,5% verwacht.

 

De keten lanceerde hiertoe producten die iets minder vet bevatten, zoals Chicken McWraps en Egg White Delight-sandwiches. Voorts speelde het concern in op de groeiende vraag naar ontbijten.

 

In een aantal andere markten kende McDonald's wel een daling. In Europa kwamen de verkopen 0,1% lager uit door tegenvallende resultaten in Duitsland en Frankrijk. In de Aziatische zone bedroeg de terugloop zelfs 0,3% wegens zwakke prestaties in China, Japan en Australië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Back to top