McDonald's heeft moeilijke maanden voor de boeg

McDonald's heeft moeilijke maanden voor de boeg

De Amerikaanse hamburgerketen McDonald's krijgt een lastig parcours voor de wielen geschoven. In het tweede kwartaal van 2013 kwam de omzet nog twee procent hoger uit dan in dezelfde periode van 2012, maar de komende maanden dreigt het heel wat moeilijker te worden om nog vooruitgang te boeken. In juni was er op vergelijkbare basis een daling met één procent, in juli is er een nulgroei.

Ook McDonald's voelt crisis

In Europa, de grootste exportmarkt voor het bedrijf, zorgen de onzekere economische vooruitzichten ervoor dat de consument de vinger op de knip houdt en niet zo makkelijk meer buitenhuis gaat eten. In de Verenigde Staten staan de voedingsgewoonten dan weer onder druk van de gezondheidsindustrie en is er een toenemende concurrentie van onder meer Wendy's en Burger King.

 

In het tweede kwartaal zag McDonald's zijn omzet wel nog met twee procent stijgen tot 7,1 miljard dollar of omgerekend 5,4 miljard euro. De nettowinst ging er zelfs vier procent op vooruit tot 1,4 miljard dollar of 1,1 miljard euro.

 

Lagere verkoop op vergelijkbare basis

Een deel van de stijging is wel afkomstig van nieuw geopende vestigingen. In de verkooppunten die minstens een jaar open zijn, lag de verkoop amper één procent hoger dan in dezelfde periode van 2012. Analisten hadden echter 1,5% verwacht.

 

De keten lanceerde hiertoe producten die iets minder vet bevatten, zoals Chicken McWraps en Egg White Delight-sandwiches. Voorts speelde het concern in op de groeiende vraag naar ontbijten.

 

In een aantal andere markten kende McDonald's wel een daling. In Europa kwamen de verkopen 0,1% lager uit door tegenvallende resultaten in Duitsland en Frankrijk. In de Aziatische zone bedroeg de terugloop zelfs 0,3% wegens zwakke prestaties in China, Japan en Australië.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Standaard Boekhandel, Bol.com en JBC vallen in de prijzen

24/11/2017

Standaard Boekhandel is op de RetailDetail Night uitgeroepen tot Qrf Beste Winkelketen van België 2017 – 2018 en Bol.com nam de Qrf Webshop Award Belgium in ontvangst. JBC won dan weer de Qrf Sustainability Award.

Black Friday bij Amazon overschaduwd door grote staking

24/11/2017

Werknemers van Amazon in Duitsland prikten Black Friday als de uitgelezen dag om het werk neer te leggen. Met de staking willen ze hun eis om meer loon en betere arbeidsvoorwaarden kracht bijzetten. De actie loopt tot zaterdagavond.

Eerste Belgische Blokkers volgens nieuw concept heropend

23/11/2017

De Nederlandse keten Blokker heeft de voorbije dagen de eerste vestigingen heropend die volgens het nieuwe concept van de keten zijn ingericht. In Nederland is het nieuwe concept al bij meer dan 300 winkels te vinden.

Retailers verzetten zich tegen Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk rijst er onder retailers verzet tegen Black Friday: sommigen boycotten het 'retailfeest', anderen gaan zelfs nog een stapje verder en sluiten hun webshop gewoon voor een dag.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een dertigtal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

Back to top