Meerderheid consumenten wil ook op zondag winkelen

Meerderheid consumenten wil ook op zondag winkelen

Ongeveer zestig procent van de Vlamingen is vragende partij om ook op zondag te kunnen winkelen, maar vakbonden en winkelpersoneel zijn felle tegenstanders.

Vooral supermarkt

De enquête bij 50.000 Vlamingen werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVox in opdracht van Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en KBC, waarvan 60 procent 'zeker' of 'waarschijnlijk' op zondag zou winkelen, moest die mogelijkheid bestaan. Slechts 12 procent zegt zeker niet op zondag te zullen winkelen.

 

Vooral supermarkten moeten volgens de consument op zondag hun deuren openen: tachtig procent zegt op zondag naar de supermarkt te willen trekken, terwijl ook bakkers (54 procent), kledijwinkels (46 procent), apotheken (43 procent), kruideniers (36 procent) en doe-het-zelfzaken (34 procent) populaire zondagsbestemmingen blijken. 31 procent wil daarbij dat de winkel ook de hele zondag open is, terwijl een kwart al genoegen neemt met enkel de voormiddag.

 

In Antwerpen werd onlangs nog geprotesteerd tegen het opvoeren van het aantal zondagopeningen. Vakbonden en winkelpersoneel zeggen dat er geen draagvlak is voor extra zondagopeningen: volgens hen zouden die niet leiden tot extra omzet of meer tewerkstelling in de sector. De actievoerders gaan er van uit dat het tijdstip van de winkelende consument enkel zal verschuiven, maar dat de extra kosten om op zondag open te gaan wel voor prijsstijgingen zullen zorgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top