Meerderheid consumenten wil ook op zondag winkelen | RetailDetail

Meerderheid consumenten wil ook op zondag winkelen

Meerderheid consumenten wil ook op zondag winkelen

Ongeveer zestig procent van de Vlamingen is vragende partij om ook op zondag te kunnen winkelen, maar vakbonden en winkelpersoneel zijn felle tegenstanders.

Vooral supermarkt

De enquête bij 50.000 Vlamingen werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVox in opdracht van Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en KBC, waarvan 60 procent 'zeker' of 'waarschijnlijk' op zondag zou winkelen, moest die mogelijkheid bestaan. Slechts 12 procent zegt zeker niet op zondag te zullen winkelen.

 

Vooral supermarkten moeten volgens de consument op zondag hun deuren openen: tachtig procent zegt op zondag naar de supermarkt te willen trekken, terwijl ook bakkers (54 procent), kledijwinkels (46 procent), apotheken (43 procent), kruideniers (36 procent) en doe-het-zelfzaken (34 procent) populaire zondagsbestemmingen blijken. 31 procent wil daarbij dat de winkel ook de hele zondag open is, terwijl een kwart al genoegen neemt met enkel de voormiddag.

 

In Antwerpen werd onlangs nog geprotesteerd tegen het opvoeren van het aantal zondagopeningen. Vakbonden en winkelpersoneel zeggen dat er geen draagvlak is voor extra zondagopeningen: volgens hen zouden die niet leiden tot extra omzet of meer tewerkstelling in de sector. De actievoerders gaan er van uit dat het tijdstip van de winkelende consument enkel zal verschuiven, maar dat de extra kosten om op zondag open te gaan wel voor prijsstijgingen zullen zorgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Walmart en Microsoft bundelen krachten tegen Amazon

18/07/2018

Walmart is de grootste retailconcurrent van Amazon en Microsoft is de belangrijkste rivaal voor Amazons clouddiensten. Beide bedrijven proberen de internetreus nu wat meer tegenwind te geven met een strategisch partnerschap voor vijf jaar.

Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.