Meerderheid consumenten wil ook op zondag winkelen | RetailDetail

Meerderheid consumenten wil ook op zondag winkelen

Meerderheid consumenten wil ook op zondag winkelen

Ongeveer zestig procent van de Vlamingen is vragende partij om ook op zondag te kunnen winkelen, maar vakbonden en winkelpersoneel zijn felle tegenstanders.

Vooral supermarkt

De enquête bij 50.000 Vlamingen werd uitgevoerd door onderzoeksbureau iVox in opdracht van Het Nieuwsblad, Het Belang van Limburg en KBC, waarvan 60 procent 'zeker' of 'waarschijnlijk' op zondag zou winkelen, moest die mogelijkheid bestaan. Slechts 12 procent zegt zeker niet op zondag te zullen winkelen.

 

Vooral supermarkten moeten volgens de consument op zondag hun deuren openen: tachtig procent zegt op zondag naar de supermarkt te willen trekken, terwijl ook bakkers (54 procent), kledijwinkels (46 procent), apotheken (43 procent), kruideniers (36 procent) en doe-het-zelfzaken (34 procent) populaire zondagsbestemmingen blijken. 31 procent wil daarbij dat de winkel ook de hele zondag open is, terwijl een kwart al genoegen neemt met enkel de voormiddag.

 

In Antwerpen werd onlangs nog geprotesteerd tegen het opvoeren van het aantal zondagopeningen. Vakbonden en winkelpersoneel zeggen dat er geen draagvlak is voor extra zondagopeningen: volgens hen zouden die niet leiden tot extra omzet of meer tewerkstelling in de sector. De actievoerders gaan er van uit dat het tijdstip van de winkelende consument enkel zal verschuiven, maar dat de extra kosten om op zondag open te gaan wel voor prijsstijgingen zullen zorgen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omnichannel in retail: Hoe maak je de marketingafdeling echt omnichannel?

15/02/2018

De transitie naar een omnichannelorganisatie is cruciaal én dringend in de retailsector, ziet Peter Desmyttere, oprichter en CEO van Husky Marketing Planner: “In retail werken organisaties nog vaak in silo’s.” Hij geeft een concreet stappenplan op het Omnichannel Congress.

Amazon rekruteert 2.000 medewerkers in Frankrijk

15/02/2018

Het Franse filiaal van het Amerikaanse internetwarenhuis Amazon is op zoek naar 2.000 medewerkers om de sterke groei te kunnen bijbenen. Amazon.fr is niet alleen bij onze zuiderburen, maar ook in ons land de populairste webshop.

Gino Van Ossel: “Omnichannel kan wél rendabel zijn”

15/02/2018

Omnichannel is nog geen verworvenheid in retail: veel ketens blijven vasthangen aan hun fysieke winkelnetwerk en hebben niet de volledige klantreis in kaart. Toch zijn er ook inspirerende voorbeelden.

Prima jaar voor Decathlon dankzij sterke expansie

15/02/2018

In 2016 rondde Decathlon voor  het eerst de kaap van de 10 miljard euro omzet. Vorig jaar werd ook de grens van 11 miljard gesloopt, met dank aan een sterke internationale expansie.

Generatiewissel bij BIC op moeilijk moment

15/02/2018

Wissel aan de top bij Bic, de Franse specialist van wegwerpartikelen: huidig CEO Bruno Bich geeft de touwtjes in handen van zijn 39-jarige zoon Gonzalve. Die staat voor de moeilijke opdracht om de winstdaling een halt toe te roepen.

“Boycot selfscankassa’s” roepen Carrefour-vakbonden op

15/02/2018

Medewerkers van Carrefour hebben opgeroepen om selfscankassa’s te boycotten, uit protest tegen de geplande ontslagen bij de keten. Het blijft echter niet bij woorden: actievoerders hebben de selfscankassa’s in de hypermarkt in Bergen gesaboteerd.

Back to top