Meisjesspeelgoed helpt Hasbro terug aan winst

Meisjesspeelgoed helpt Hasbro terug aan winst

De Amerikaanse speelgoedreus Hasbro heeft het in het eerste kwartaal van dit jaar beter gedaan dan tijdens de eerste drie maanden van 2013. Niet alleen steeg de omzet, het bedrijf boog het kwartaalverlies van toen ook om tot een winst van 32 miljoen dollar nu.

Sterke internationale groei

De producent van onder meer Transformers, Monopoly en My Little Pony boekte vorig kwartaal een omzet van 679,5 miljoen dollar (net geen 500 miljoen euro), 2% meer dan in het eerste kwartaal van 2013 (ondanks een negatieve impact van 6 miljoen dollar als gevolg van wisselkoerseffecten).

 

Belangrijker nog is dat Hasbro een nettowinst overhield van 32 miljoen dollar (ruim 23 miljoen euro): dat is niet alleen meer dan analisten hadden verwacht, het is ook een hele ommekeer tegenover het verlies van bijna 7 miljoen dollar dat de speelgoedreus in hetzelfde kwartaal een jaar eerder moest incasseren.

 

De Verenigde Staten en Canada blijven met 337,7 miljoen dollar omzet de grootste markt, maar Hasbro moest daar wel 1% inleveren. Dat verlies wordt echter ruim gecompenseerd door de internationale verkoop: Europa en Latijns-Amerika tekenen een +5% op en zijn intussen al goed voor 305,5 miljoen dollar. Ook de derde 'poot' van Hasbro, Entertainment & Licensing, boert prima: +13% of net geen 35 miljoen dollar.

 

Inhaalbeweging bij meisjes

De verkoop van My Little Pony, Equestria Girls en ander typisch meisjesspeelgoed klom met ruim 21% tot 138,7 miljoen dollar. Dat is ruim tien keer sneller dan de verkoop van jongensspeelgoed, die er 2% op vooruit ging en nu al goed is voor een omzet van 247,8 miljoen dollar. Met dank aan Nerf en Marvel, want Beyblade is op zijn retour.

 

Hasbro verkocht vorig kwartaal ook nog voor 220,5 miljoen dollar aan spellen (Monopoly, Mega Brands) en voor 72,5 miljoen dollar aan preschool-speelgoed (Play-Doh, Playskool). Beide categorieën gaan er 4% op achteruit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Kortingsactie Shoptalk Europe nadert einde

14/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Genomineerden Mercuriusprijs bekend

14/09/2017

Op 25 oktober reikt Comeos de Mercuriusprijs uit, waarbij de organisatie het beste winkelconcept van het jaar beloont. De elf genomineerden zijn nu al bekend gemaakt.

Back to top