Meisjesspeelgoed helpt Hasbro terug aan winst | RetailDetail

Meisjesspeelgoed helpt Hasbro terug aan winst

Meisjesspeelgoed helpt Hasbro terug aan winst

De Amerikaanse speelgoedreus Hasbro heeft het in het eerste kwartaal van dit jaar beter gedaan dan tijdens de eerste drie maanden van 2013. Niet alleen steeg de omzet, het bedrijf boog het kwartaalverlies van toen ook om tot een winst van 32 miljoen dollar nu.

Sterke internationale groei

De producent van onder meer Transformers, Monopoly en My Little Pony boekte vorig kwartaal een omzet van 679,5 miljoen dollar (net geen 500 miljoen euro), 2% meer dan in het eerste kwartaal van 2013 (ondanks een negatieve impact van 6 miljoen dollar als gevolg van wisselkoerseffecten).

 

Belangrijker nog is dat Hasbro een nettowinst overhield van 32 miljoen dollar (ruim 23 miljoen euro): dat is niet alleen meer dan analisten hadden verwacht, het is ook een hele ommekeer tegenover het verlies van bijna 7 miljoen dollar dat de speelgoedreus in hetzelfde kwartaal een jaar eerder moest incasseren.

 

De Verenigde Staten en Canada blijven met 337,7 miljoen dollar omzet de grootste markt, maar Hasbro moest daar wel 1% inleveren. Dat verlies wordt echter ruim gecompenseerd door de internationale verkoop: Europa en Latijns-Amerika tekenen een +5% op en zijn intussen al goed voor 305,5 miljoen dollar. Ook de derde 'poot' van Hasbro, Entertainment & Licensing, boert prima: +13% of net geen 35 miljoen dollar.

 

Inhaalbeweging bij meisjes

De verkoop van My Little Pony, Equestria Girls en ander typisch meisjesspeelgoed klom met ruim 21% tot 138,7 miljoen dollar. Dat is ruim tien keer sneller dan de verkoop van jongensspeelgoed, die er 2% op vooruit ging en nu al goed is voor een omzet van 247,8 miljoen dollar. Met dank aan Nerf en Marvel, want Beyblade is op zijn retour.

 

Hasbro verkocht vorig kwartaal ook nog voor 220,5 miljoen dollar aan spellen (Monopoly, Mega Brands) en voor 72,5 miljoen dollar aan preschool-speelgoed (Play-Doh, Playskool). Beide categorieën gaan er 4% op achteruit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.