Meisjesspeelgoed helpt Hasbro terug aan winst

Meisjesspeelgoed helpt Hasbro terug aan winst

De Amerikaanse speelgoedreus Hasbro heeft het in het eerste kwartaal van dit jaar beter gedaan dan tijdens de eerste drie maanden van 2013. Niet alleen steeg de omzet, het bedrijf boog het kwartaalverlies van toen ook om tot een winst van 32 miljoen dollar nu.

Sterke internationale groei

De producent van onder meer Transformers, Monopoly en My Little Pony boekte vorig kwartaal een omzet van 679,5 miljoen dollar (net geen 500 miljoen euro), 2% meer dan in het eerste kwartaal van 2013 (ondanks een negatieve impact van 6 miljoen dollar als gevolg van wisselkoerseffecten).

 

Belangrijker nog is dat Hasbro een nettowinst overhield van 32 miljoen dollar (ruim 23 miljoen euro): dat is niet alleen meer dan analisten hadden verwacht, het is ook een hele ommekeer tegenover het verlies van bijna 7 miljoen dollar dat de speelgoedreus in hetzelfde kwartaal een jaar eerder moest incasseren.

 

De Verenigde Staten en Canada blijven met 337,7 miljoen dollar omzet de grootste markt, maar Hasbro moest daar wel 1% inleveren. Dat verlies wordt echter ruim gecompenseerd door de internationale verkoop: Europa en Latijns-Amerika tekenen een +5% op en zijn intussen al goed voor 305,5 miljoen dollar. Ook de derde 'poot' van Hasbro, Entertainment & Licensing, boert prima: +13% of net geen 35 miljoen dollar.

 

Inhaalbeweging bij meisjes

De verkoop van My Little Pony, Equestria Girls en ander typisch meisjesspeelgoed klom met ruim 21% tot 138,7 miljoen dollar. Dat is ruim tien keer sneller dan de verkoop van jongensspeelgoed, die er 2% op vooruit ging en nu al goed is voor een omzet van 247,8 miljoen dollar. Met dank aan Nerf en Marvel, want Beyblade is op zijn retour.

 

Hasbro verkocht vorig kwartaal ook nog voor 220,5 miljoen dollar aan spellen (Monopoly, Mega Brands) en voor 72,5 miljoen dollar aan preschool-speelgoed (Play-Doh, Playskool). Beide categorieën gaan er 4% op achteruit.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Unilever reorganiseert Field Sales-team in België

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar Retail Field Sales-team, de winkelvertegenwoordigers van de FMCG-producent. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Back to top