Metro Group houdt stand ondanks verkoopdaling

Metro Group houdt stand ondanks verkoopdaling

Het Duitse handelsconcern Metro zag zijn verkoop in het tweede kwartaal met 3,6% dalen als gevolg van de moeilijke economische tijden in Europa. Op vergelijkbare basis moet de groep echter maar een half percentje inboeten: geen wonder dat topman Koch spreekt van een "positieve bedrijfsevolutie".

15,3 miljard euro kwartaalomzet

Het moederconcern boven Metro, Makro, Media Markt en Saturn rapporteert voor het tweede kwartaal een omzet van 15,3 miljard euro (-3,6%, -0,5% op vergelijkbare basis). De EBIT daalde 12% tot 276 miljoen euro. Daarmee doet de groep net iets beter dan de analisten hadden verwacht: zij waren uitgegaan van 15,26 miljard euro omzet en een EBIT van 269 miljoen euro.

 

"Het beschikbare inkomen en de koopkracht van onze klanten in bijna alle Europese landen lijden nog altijd onder de besparingen", moet ook Olaf Koch vaststellen. "Desondanks hebben wij onze balans opnieuw duidelijk versterkt en alles bij elkaar een positieve bedrijfsevolutie gerealiseerd".

 

Want door een strikt kostenbeleid is Metro er toch maar mooi in geslaagd om zijn nettowinst op te krikken tot 33 miljoen euro. Een jaar eerder was er over dezelfde periode nog een verlies van 18 miljoen euro.

 

Cash & carry verrast, Media-Saturn ontgoochelt

De cash & carry business (Metro, Makro), met 45% van de omzet veruit de belangrijkste tak van het Metro-concern, zorgde voor een aangename verrassing: op vergelijkbare basis bleef de verkoopdaling in het tweede kwartaal beperkt tot 0,9%, daar waar de daling in het eerste kwartaal nog 1,7% bedroeg. Dat brengt de EBIT op 241 miljoen euro, beter dus dan de 222 miljoen euro waar analisten van uitgingen.

 

Dat "goede" nieuws wordt echter overstemd door de mindere prestatie van Media-Saturn: om de concurrentie van internetspelers aan te kunnen, ziet de elektropoot zich genoodzaakt zijn prijzen te drukken. Wel meldt de groep wel een flinke stijging van de onlinebusiness bij Media-Saturn: meer dan +90% in het tweede kwartaal, +76% over het volledige halfjaar.

 

Prognose voor 2013 behouden

Voor het volledige halfjaar zette METRO Cash & Carry 14,8 miljard euro (-2,9%) om, Media-Saturn 9,6 miljard euro (+0,9%), REAL 5 miljard euro (-6,2%) en Galeria Kaufhof 1,4 miljard euro (-1,3%).

 

Daardoor klokt de totale halfjaaromzet van de hele groep nu af op 30,8 miljard euro, zo'n 2% minder dan de 31,5 miljard van vorig jaar. Zonder de resultaten van de afgestoten entiteiten (Makro UK, Real in Oost-Europa en Media Markt China) bleef de omzet zo goed als status-quo (+0,1%).

 

Metro behoudt dan ook zijn prognose voor het - ingekorte - boekjaar 2013 (dat van januari tot september loopt) en rekent nog altijd op een operationeel resultaat dat lichtjes boven dat van dezelfde negen maand vorig jaar moet uitkomen: toen ging het om 706 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Niet alle retailers zijn fan van Black Friday

23/11/2017

In Frankrijk zijn er een aantal retailers die bewust Black Friday vermijden. Sommige onder hen gaan zelfs nog een stapje verder en maken van Black Friday gebruik om een andere boodschap over consumeren te sturen.

Akkoord over zondagsopening bij Franse hypermarkten Carrefour

23/11/2017

(Update) Vier maanden na zijn aantreden heeft Carrefour-CEO Alexandre Bompard een eerste trofee beet: een akkoord met de belangrijkste vakbonden om in een eerste fase een 30-tal hypermarkten op zondag te openen.

Gimv ziet brood in huisdierartikelen

23/11/2017

Investeringsmaatschappij Gimv heeft een meerderheidsbelang verworven in AgroBiothers, een Franse groep die hygiëne- en verzorgingsartikelen en accessoires voor huisdieren produceert.

LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

Back to top