Metro Group houdt stand ondanks verkoopdaling

Metro Group houdt stand ondanks verkoopdaling

Het Duitse handelsconcern Metro zag zijn verkoop in het tweede kwartaal met 3,6% dalen als gevolg van de moeilijke economische tijden in Europa. Op vergelijkbare basis moet de groep echter maar een half percentje inboeten: geen wonder dat topman Koch spreekt van een "positieve bedrijfsevolutie".

15,3 miljard euro kwartaalomzet

Het moederconcern boven Metro, Makro, Media Markt en Saturn rapporteert voor het tweede kwartaal een omzet van 15,3 miljard euro (-3,6%, -0,5% op vergelijkbare basis). De EBIT daalde 12% tot 276 miljoen euro. Daarmee doet de groep net iets beter dan de analisten hadden verwacht: zij waren uitgegaan van 15,26 miljard euro omzet en een EBIT van 269 miljoen euro.

 

"Het beschikbare inkomen en de koopkracht van onze klanten in bijna alle Europese landen lijden nog altijd onder de besparingen", moet ook Olaf Koch vaststellen. "Desondanks hebben wij onze balans opnieuw duidelijk versterkt en alles bij elkaar een positieve bedrijfsevolutie gerealiseerd".

 

Want door een strikt kostenbeleid is Metro er toch maar mooi in geslaagd om zijn nettowinst op te krikken tot 33 miljoen euro. Een jaar eerder was er over dezelfde periode nog een verlies van 18 miljoen euro.

 

Cash & carry verrast, Media-Saturn ontgoochelt

De cash & carry business (Metro, Makro), met 45% van de omzet veruit de belangrijkste tak van het Metro-concern, zorgde voor een aangename verrassing: op vergelijkbare basis bleef de verkoopdaling in het tweede kwartaal beperkt tot 0,9%, daar waar de daling in het eerste kwartaal nog 1,7% bedroeg. Dat brengt de EBIT op 241 miljoen euro, beter dus dan de 222 miljoen euro waar analisten van uitgingen.

 

Dat "goede" nieuws wordt echter overstemd door de mindere prestatie van Media-Saturn: om de concurrentie van internetspelers aan te kunnen, ziet de elektropoot zich genoodzaakt zijn prijzen te drukken. Wel meldt de groep wel een flinke stijging van de onlinebusiness bij Media-Saturn: meer dan +90% in het tweede kwartaal, +76% over het volledige halfjaar.

 

Prognose voor 2013 behouden

Voor het volledige halfjaar zette METRO Cash & Carry 14,8 miljard euro (-2,9%) om, Media-Saturn 9,6 miljard euro (+0,9%), REAL 5 miljard euro (-6,2%) en Galeria Kaufhof 1,4 miljard euro (-1,3%).

 

Daardoor klokt de totale halfjaaromzet van de hele groep nu af op 30,8 miljard euro, zo'n 2% minder dan de 31,5 miljard van vorig jaar. Zonder de resultaten van de afgestoten entiteiten (Makro UK, Real in Oost-Europa en Media Markt China) bleef de omzet zo goed als status-quo (+0,1%).

 

Metro behoudt dan ook zijn prognose voor het - ingekorte - boekjaar 2013 (dat van januari tot september loopt) en rekent nog altijd op een operationeel resultaat dat lichtjes boven dat van dezelfde negen maand vorig jaar moet uitkomen: toen ging het om 706 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Carrefour gaat in zee met Showroomprivé

12/01/2018

Carrefour neemt een minderheidsbelang van 17% in flashsale-aanbieder Showroomprivé. De Franse supermarktgroep wil zo zijn digitale bereik en non-foodaandeel vergroten. Ex-aandeelhouder Conforama scheurt er wel flink de broek aan.

Stekker uit bijna 150 geldautomaten in supermarkten

11/01/2018

Uitbaters van supermarkten mogen niet langer de geldautomaat in hun zaak zelf vullen met bankbriefjes. Een wet uit 1990 bepaalt namelijk dat enkel een beveiligingsfirma dat nog mag, zelfs al liggen er maar enkele meters tussen de kassa’s en de automaat.

Back to top