Metro Group houdt stand ondanks verkoopdaling | RetailDetail

Metro Group houdt stand ondanks verkoopdaling

Metro Group houdt stand ondanks verkoopdaling

Het Duitse handelsconcern Metro zag zijn verkoop in het tweede kwartaal met 3,6% dalen als gevolg van de moeilijke economische tijden in Europa. Op vergelijkbare basis moet de groep echter maar een half percentje inboeten: geen wonder dat topman Koch spreekt van een "positieve bedrijfsevolutie".

15,3 miljard euro kwartaalomzet

Het moederconcern boven Metro, Makro, Media Markt en Saturn rapporteert voor het tweede kwartaal een omzet van 15,3 miljard euro (-3,6%, -0,5% op vergelijkbare basis). De EBIT daalde 12% tot 276 miljoen euro. Daarmee doet de groep net iets beter dan de analisten hadden verwacht: zij waren uitgegaan van 15,26 miljard euro omzet en een EBIT van 269 miljoen euro.

 

"Het beschikbare inkomen en de koopkracht van onze klanten in bijna alle Europese landen lijden nog altijd onder de besparingen", moet ook Olaf Koch vaststellen. "Desondanks hebben wij onze balans opnieuw duidelijk versterkt en alles bij elkaar een positieve bedrijfsevolutie gerealiseerd".

 

Want door een strikt kostenbeleid is Metro er toch maar mooi in geslaagd om zijn nettowinst op te krikken tot 33 miljoen euro. Een jaar eerder was er over dezelfde periode nog een verlies van 18 miljoen euro.

 

Cash & carry verrast, Media-Saturn ontgoochelt

De cash & carry business (Metro, Makro), met 45% van de omzet veruit de belangrijkste tak van het Metro-concern, zorgde voor een aangename verrassing: op vergelijkbare basis bleef de verkoopdaling in het tweede kwartaal beperkt tot 0,9%, daar waar de daling in het eerste kwartaal nog 1,7% bedroeg. Dat brengt de EBIT op 241 miljoen euro, beter dus dan de 222 miljoen euro waar analisten van uitgingen.

 

Dat "goede" nieuws wordt echter overstemd door de mindere prestatie van Media-Saturn: om de concurrentie van internetspelers aan te kunnen, ziet de elektropoot zich genoodzaakt zijn prijzen te drukken. Wel meldt de groep wel een flinke stijging van de onlinebusiness bij Media-Saturn: meer dan +90% in het tweede kwartaal, +76% over het volledige halfjaar.

 

Prognose voor 2013 behouden

Voor het volledige halfjaar zette METRO Cash & Carry 14,8 miljard euro (-2,9%) om, Media-Saturn 9,6 miljard euro (+0,9%), REAL 5 miljard euro (-6,2%) en Galeria Kaufhof 1,4 miljard euro (-1,3%).

 

Daardoor klokt de totale halfjaaromzet van de hele groep nu af op 30,8 miljard euro, zo'n 2% minder dan de 31,5 miljard van vorig jaar. Zonder de resultaten van de afgestoten entiteiten (Makro UK, Real in Oost-Europa en Media Markt China) bleef de omzet zo goed als status-quo (+0,1%).

 

Metro behoudt dan ook zijn prognose voor het - ingekorte - boekjaar 2013 (dat van januari tot september loopt) en rekent nog altijd op een operationeel resultaat dat lichtjes boven dat van dezelfde negen maand vorig jaar moet uitkomen: toen ging het om 706 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.