Metro Group houdt stand ondanks verkoopdaling | RetailDetail

Metro Group houdt stand ondanks verkoopdaling

Metro Group houdt stand ondanks verkoopdaling

Het Duitse handelsconcern Metro zag zijn verkoop in het tweede kwartaal met 3,6% dalen als gevolg van de moeilijke economische tijden in Europa. Op vergelijkbare basis moet de groep echter maar een half percentje inboeten: geen wonder dat topman Koch spreekt van een "positieve bedrijfsevolutie".

15,3 miljard euro kwartaalomzet

Het moederconcern boven Metro, Makro, Media Markt en Saturn rapporteert voor het tweede kwartaal een omzet van 15,3 miljard euro (-3,6%, -0,5% op vergelijkbare basis). De EBIT daalde 12% tot 276 miljoen euro. Daarmee doet de groep net iets beter dan de analisten hadden verwacht: zij waren uitgegaan van 15,26 miljard euro omzet en een EBIT van 269 miljoen euro.

 

"Het beschikbare inkomen en de koopkracht van onze klanten in bijna alle Europese landen lijden nog altijd onder de besparingen", moet ook Olaf Koch vaststellen. "Desondanks hebben wij onze balans opnieuw duidelijk versterkt en alles bij elkaar een positieve bedrijfsevolutie gerealiseerd".

 

Want door een strikt kostenbeleid is Metro er toch maar mooi in geslaagd om zijn nettowinst op te krikken tot 33 miljoen euro. Een jaar eerder was er over dezelfde periode nog een verlies van 18 miljoen euro.

 

Cash & carry verrast, Media-Saturn ontgoochelt

De cash & carry business (Metro, Makro), met 45% van de omzet veruit de belangrijkste tak van het Metro-concern, zorgde voor een aangename verrassing: op vergelijkbare basis bleef de verkoopdaling in het tweede kwartaal beperkt tot 0,9%, daar waar de daling in het eerste kwartaal nog 1,7% bedroeg. Dat brengt de EBIT op 241 miljoen euro, beter dus dan de 222 miljoen euro waar analisten van uitgingen.

 

Dat "goede" nieuws wordt echter overstemd door de mindere prestatie van Media-Saturn: om de concurrentie van internetspelers aan te kunnen, ziet de elektropoot zich genoodzaakt zijn prijzen te drukken. Wel meldt de groep wel een flinke stijging van de onlinebusiness bij Media-Saturn: meer dan +90% in het tweede kwartaal, +76% over het volledige halfjaar.

 

Prognose voor 2013 behouden

Voor het volledige halfjaar zette METRO Cash & Carry 14,8 miljard euro (-2,9%) om, Media-Saturn 9,6 miljard euro (+0,9%), REAL 5 miljard euro (-6,2%) en Galeria Kaufhof 1,4 miljard euro (-1,3%).

 

Daardoor klokt de totale halfjaaromzet van de hele groep nu af op 30,8 miljard euro, zo'n 2% minder dan de 31,5 miljard van vorig jaar. Zonder de resultaten van de afgestoten entiteiten (Makro UK, Real in Oost-Europa en Media Markt China) bleef de omzet zo goed als status-quo (+0,1%).

 

Metro behoudt dan ook zijn prognose voor het - ingekorte - boekjaar 2013 (dat van januari tot september loopt) en rekent nog altijd op een operationeel resultaat dat lichtjes boven dat van dezelfde negen maand vorig jaar moet uitkomen: toen ging het om 706 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Erotiekketen Christine le Duc wil weer verleiden

14/08/2018

De keten van eroticashops Christine le Duc wil in Nederlandse handen een nieuwe verleidingspoging wagen. Gered uit het failliete concern Beate Uhse, zet de retailer haar zinnen op de Belgische en Nederlandse markt.

Amazon mag levering volgende dag niet garanderen

13/08/2018

De Britse reclamewaakhond heeft het niet voor Amazons belofte om bestellingen van Prime-leden de volgende dag te zullen leveren. Tijdens de feestdagen vorig jaar waren er vertragingen, dus moet Amazon de garantie schrappen.

RetailDetail Day 2018: geobsedeerd door de klant

13/08/2018

Meer dan ooit staat de klant hoog op de agenda van retailers en merken. Maar is dat niet altijd zo geweest? De RetailDetail Day kijkt voorbij de hype en peilt naar de essentie van klantgericht ondernemen in het digitale tijdperk.

Hoe koopt de consument van morgen?

09/08/2018

Wist je dat winkelen en kopen twee verschillende activiteiten zijn geworden? De weg die de klant van de toekomst aflegt, ziet er helemaal anders uit. Beleef hem zelf in een Inspiration Tour van retailhub en dompel je onder in 1.250 m² innovatie. 

Decathlon neemt Zwitserse sportketen Athleticum over

09/08/2018

Decathlon neemt de Zwitserse sportketen Athleticum over. Verkoper Maus Frères krijgt een minderheidsbelang in Decathlon Zwitserland, een overnamebedrag is niet meegedeeld.

Prima halfjaar voor Rakuten

09/08/2018

De Japanse e-commercereus Rakuten, ’s werelds nummer 5 gemeten naar handelsvolume, zag zowel zijn omzet als zijn winst de voorbije zes maanden flink toenemen. Intussen gaat de groep zijn interne structuur grondig reorganiseren om sneller te kunnen inspelen op de almaar sneller wijzigende marktomstandigheden.