Metro Group toont positieve cijfers

Metro Group toont positieve cijfers

Het Duitse Metro heeft in zijn verkorte boekjaar 2013 een hogere EBIT en een hogere omzet voorleggen. Het Duitse concern verwacht dat ook in het volgende boekjaar de cijfers positief zullen blijven evolueren.

Lichte stijging in omzet voor hele groep

De inkomsten voor interesten en belastingen waren in 2013 728 miljoen euro, 22 miljoen euro meer dan in het voorgaande jaar. Daarbij steeg de omzet met 0,9 procent naar 45 miljard euro, na aanpassingen vanwege de wisselkoersen.

 

"In 2013 zijn we geslaagd in wat we wilden doen, zowel voor omzet als voor EBIT", zei Olaf Koch, voorzitter van de raad van bestuur van Metro. "Vooral de verbeterde like-for-like omzet is heel bemoedigend." Ook de nettoschuld van het bedrijf werd met 2 miljard euro teruggedreven.

 

"In veel landen hebben we ons marktaandeel kunnen uitbreiden. We zullen verdergaan met de transformatie van de Metro Group in het financiële jaar 2013/14 en zullen dat ondersteunen in de perceptie van het publiek met een volledig nieuw voorkomen. Daarnaast zullen we ook de vijftigste verjaardag van Metro Cash & Carry vieren in 2014", voegde Koch nog toe.

 

De winst van Metro vóór eenmalige uitgaven kwam wel uit op 16 miljoen euro, een flinke daling ten opzichte van de corresponderende negen maanden van 2012, toen de winst nog 165 miljoen euro was. Na eenmalige uitgaven was er sprake van een verlies van 71 miljoen euro, ten opzichte van een verlies van 14 miljoen euro in 2012.

 

Media-Saturn groeit dankzij online omzet

Vlaggenschip Metro Cash & Carry kende een omzetdaling van twee procent naar 22,6 miljard euro. Wordt de verkoop van de Britse tak in rekening genomen, dan bleef de omzet vrijwel gelijk aan die van 2012. De bezorgdienst van Metro Cash & Carry groeide fors en bracht twee miljard euro binnen, tegenover 1,6 miljard euro in 2012.

 

In de meeste landen waar Metro Cash & Carry actief is, was er sprake van een positieve evolutie van de omzet. In de regio Oost-Europa groeiden vooral de cijfers in Rusland en Turkije en In de regio Azië/Afrika groeide de vergelijkbare omzet met 5,7 procent.

 

Online omzet Media-Saturn 75% hoger

Elektronicapoot Media-Saturn kon in de meeste van zijn Europese landen het marktleiderschap consolideren. De algemene omzet steeg dan ook met 0,6 procent naar 14,4 miljard, en dat had zelfs 1,1 procent geweest zonder de terugtrekking uit China.

 

De online omzet steeg zelfs met 75 procent en bracht de totale online omzet op 0,8 miljard euro, nu al bijna zes procent van de totale omzet van Media-Saturn. Op de thuismarkt Duitsland ging de totale omzet met 3,1 procent omhoog tot 6,7 miljard euro.

 

Real en Galeria Kaufhof doen het minder goed

Bij de hypermarktketen Real viel de omzet met 8,2 procent terug naar 7,3 miljard euro, vooral omwille van de afstoot van de activiteiten van Real in Rusland, Roemenië en Oekraïne. De vergelijkbare omzet daalde dan ook maar met 2,1 procent.

 

Galeria Kaufhof sloot vier filialen in het vorige boekjaar, waardoor de omzet met een halve procent daalde, naar 2,1 miljard euro. De vergelijkbare omzet steeg dan weer met 0,9 procent. De online omzet van de keten verdubbelde zelfs, naar 24 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Telenet en SBS brengen ‘tv-reclame op maat’

21/09/2017

Operator Telenet en tv-bedrijf SBS Belgium hebben hun testfase rond ‘gepersonaliseerde tv-reclame’ afgerond en gaan het systeem nu uitrollen. Het gaat om een heuse primeur in Europa.

Toys ‘R’ Us dicht bij faillissement

18/09/2017

Volgens de Amerikaanse zakenkrant The Wall Street Journal staat de Amerikaanse speelgoedketen Toys ‘R’ Us dicht bij een faillissement. Dat is het gevolg van de toename van online verkoop van speelgoed en van strengere eisen die de leveranciers stellen.

Back to top