Metro Group toont positieve cijfers | RetailDetail

Metro Group toont positieve cijfers

Metro Group toont positieve cijfers

Het Duitse Metro heeft in zijn verkorte boekjaar 2013 een hogere EBIT en een hogere omzet voorleggen. Het Duitse concern verwacht dat ook in het volgende boekjaar de cijfers positief zullen blijven evolueren.

Lichte stijging in omzet voor hele groep

De inkomsten voor interesten en belastingen waren in 2013 728 miljoen euro, 22 miljoen euro meer dan in het voorgaande jaar. Daarbij steeg de omzet met 0,9 procent naar 45 miljard euro, na aanpassingen vanwege de wisselkoersen.

 

"In 2013 zijn we geslaagd in wat we wilden doen, zowel voor omzet als voor EBIT", zei Olaf Koch, voorzitter van de raad van bestuur van Metro. "Vooral de verbeterde like-for-like omzet is heel bemoedigend." Ook de nettoschuld van het bedrijf werd met 2 miljard euro teruggedreven.

 

"In veel landen hebben we ons marktaandeel kunnen uitbreiden. We zullen verdergaan met de transformatie van de Metro Group in het financiële jaar 2013/14 en zullen dat ondersteunen in de perceptie van het publiek met een volledig nieuw voorkomen. Daarnaast zullen we ook de vijftigste verjaardag van Metro Cash & Carry vieren in 2014", voegde Koch nog toe.

 

De winst van Metro vóór eenmalige uitgaven kwam wel uit op 16 miljoen euro, een flinke daling ten opzichte van de corresponderende negen maanden van 2012, toen de winst nog 165 miljoen euro was. Na eenmalige uitgaven was er sprake van een verlies van 71 miljoen euro, ten opzichte van een verlies van 14 miljoen euro in 2012.

 

Media-Saturn groeit dankzij online omzet

Vlaggenschip Metro Cash & Carry kende een omzetdaling van twee procent naar 22,6 miljard euro. Wordt de verkoop van de Britse tak in rekening genomen, dan bleef de omzet vrijwel gelijk aan die van 2012. De bezorgdienst van Metro Cash & Carry groeide fors en bracht twee miljard euro binnen, tegenover 1,6 miljard euro in 2012.

 

In de meeste landen waar Metro Cash & Carry actief is, was er sprake van een positieve evolutie van de omzet. In de regio Oost-Europa groeiden vooral de cijfers in Rusland en Turkije en In de regio Azië/Afrika groeide de vergelijkbare omzet met 5,7 procent.

 

Online omzet Media-Saturn 75% hoger

Elektronicapoot Media-Saturn kon in de meeste van zijn Europese landen het marktleiderschap consolideren. De algemene omzet steeg dan ook met 0,6 procent naar 14,4 miljard, en dat had zelfs 1,1 procent geweest zonder de terugtrekking uit China.

 

De online omzet steeg zelfs met 75 procent en bracht de totale online omzet op 0,8 miljard euro, nu al bijna zes procent van de totale omzet van Media-Saturn. Op de thuismarkt Duitsland ging de totale omzet met 3,1 procent omhoog tot 6,7 miljard euro.

 

Real en Galeria Kaufhof doen het minder goed

Bij de hypermarktketen Real viel de omzet met 8,2 procent terug naar 7,3 miljard euro, vooral omwille van de afstoot van de activiteiten van Real in Rusland, Roemenië en Oekraïne. De vergelijkbare omzet daalde dan ook maar met 2,1 procent.

 

Galeria Kaufhof sloot vier filialen in het vorige boekjaar, waardoor de omzet met een halve procent daalde, naar 2,1 miljard euro. De vergelijkbare omzet steeg dan weer met 0,9 procent. De online omzet van de keten verdubbelde zelfs, naar 24 miljoen euro.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.