Metro Group "vol vertrouwen" ondanks nieuwe omzetdip

Metro Group "vol vertrouwen" ondanks nieuwe omzetdip

De voorbije negen maanden zag het Duitse handelsconcern Metro Group zijn omzet met 2,2% dalen tot 46,3 miljard euro, vooral door desinvesteringen en wisselkoerseffecten. Zonder die invloeden ging de verkoop immers wel met een kleine 0,9% op vooruit. De Duitse groep gaat naar eigen zeggen "vol vertrouwen de komende kerstverkoopperiode in".

Minder voeding, meer elektro

Eind september heeft het Duitse handelsconcern zijn verkort boekjaar 2013 afgesloten met een kleine groei, zo meldt de groep. Metro Cash & Carry (waartoe ook Makro behoort) rapporteerde daarbij een daling van de verkoop met 2% tot 22,6 miljard euro, maar daar zit de verkoop van Makro UK aan Booker voor veel tussen. Exclusief Makro UK lag de verkoop immers "grosso modo op het niveau van vorig jaar."

 

De hypermarktpoot Real zag zijn omzet dan weer met 8,3% dalen tot 7,3 miljard euro. Ook die daling is volledig toe te schrijven aan desinvesteringen, meer bepaald in Oekraïne (sinds 1 maart), Rusland (sinds 1 april) en Roemenië (sinds 1 september).

 

Ondanks "uitdagende marktomstandigheden" in Europa wist de elektronicapoot van Metro Group goed stand te houden en zelfs lichtjes te groeien. Media-Saturn zag zijn omzet met 0,6% toenemen tot 14,4 miljard euro. Bij Galeria Kaufhof (waartoe ook Inno behoort) bleef de omzet omzeggens status quo op 2,1 miljard euro.

 

Opdracht volbracht

"We hebben in dit korte boekjaar 2013 gerealiseerd wat we beloofd hadden: we hebben onze verkoopsdoelstellingen gehaald en bevestigen onze EBIT-verwachtingen", zei topman Olaf Koch (foto). Metro Group had eerder al een EBIT in het vooruitzicht gesteld die "lichtjes hoger" zou zijn dan die van vorig jaar (toen 7,06 miljoen euro).

 

Metro Group telde op 30 september alles samen 2.221 vestigingen, dat zijn er 22 minder dan eind 2012. De voorbije negen maanden opende de groep 34 vestigingen en sloot er 56.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Beate Uhse vraagt faillissement aan

15/12/2017

Het Duitse eroticabedrijf Beate Uhse heeft het faillissement aangevraagd. Het bedrijf had al langer problemen om in een digitale wereld de omzet op peil te houden. De winkels blijven open. 

Deze retailers pakken uit met knappe kerstcommercials

15/12/2017

Heel wat internationale retailers pakken in de aanloop naar de eindejaarsfeesten uit met ambitieuze kerstcommercials. RetailDetail selecteerde twaalf opmerkelijke reclamespots. Laat u ook een traantje van ontroering?

Unizo wil geen verbod op plastic zakjes

15/12/2017

In tegenstelling tot Vlaams minister van Leefmilieu, Joke Schauvliege, is Unizo een verbod op plastic zakjes in de retail niet genegen. De organisatie pleit voor een systeem waarbij de klant moet betalen voor elk zakje.

Gent lanceert visienota voor handelsvestigingsbeleid

14/12/2017

Gent is naar eigen zeggen de eerste centrumstad (die in navolging van het decreet Integraal Handelsvestigingsbeleid van het Vlaams Parlement) een eigen visienota heeft opgesteld voor de toekomst van handelsvestigingen in de stad.

Alweer 10% meer online uitgaven in ons land

14/12/2017

Alle Belgen samen spendeerden de voorbije drie kwartalen liefst 7,35 miljard euro online, 10% meer dan in dezelfde periode van vorig jaar. De voorspelde kaap van tien miljard euro bestedingen is volgens GfK dan ook nog steeds haalbaar.

Lees het nieuwe RetailDetail Magazine online

13/12/2017

Ja, er staat bekend volk op de cover van de decembereditie van RetailDetail Magazine, naar aanleiding van onze boeklancering. Maar blader vooral verder, want dit nummer staat ook boordevol boeiende interviews met grote namen uit de retailwereld.  

Back to top