Metro Group "vol vertrouwen" ondanks nieuwe omzetdip | RetailDetail

Metro Group "vol vertrouwen" ondanks nieuwe omzetdip

Metro Group "vol vertrouwen" ondanks nieuwe omzetdip

De voorbije negen maanden zag het Duitse handelsconcern Metro Group zijn omzet met 2,2% dalen tot 46,3 miljard euro, vooral door desinvesteringen en wisselkoerseffecten. Zonder die invloeden ging de verkoop immers wel met een kleine 0,9% op vooruit. De Duitse groep gaat naar eigen zeggen "vol vertrouwen de komende kerstverkoopperiode in".

Minder voeding, meer elektro

Eind september heeft het Duitse handelsconcern zijn verkort boekjaar 2013 afgesloten met een kleine groei, zo meldt de groep. Metro Cash & Carry (waartoe ook Makro behoort) rapporteerde daarbij een daling van de verkoop met 2% tot 22,6 miljard euro, maar daar zit de verkoop van Makro UK aan Booker voor veel tussen. Exclusief Makro UK lag de verkoop immers "grosso modo op het niveau van vorig jaar."

 

De hypermarktpoot Real zag zijn omzet dan weer met 8,3% dalen tot 7,3 miljard euro. Ook die daling is volledig toe te schrijven aan desinvesteringen, meer bepaald in Oekraïne (sinds 1 maart), Rusland (sinds 1 april) en Roemenië (sinds 1 september).

 

Ondanks "uitdagende marktomstandigheden" in Europa wist de elektronicapoot van Metro Group goed stand te houden en zelfs lichtjes te groeien. Media-Saturn zag zijn omzet met 0,6% toenemen tot 14,4 miljard euro. Bij Galeria Kaufhof (waartoe ook Inno behoort) bleef de omzet omzeggens status quo op 2,1 miljard euro.

 

Opdracht volbracht

"We hebben in dit korte boekjaar 2013 gerealiseerd wat we beloofd hadden: we hebben onze verkoopsdoelstellingen gehaald en bevestigen onze EBIT-verwachtingen", zei topman Olaf Koch (foto). Metro Group had eerder al een EBIT in het vooruitzicht gesteld die "lichtjes hoger" zou zijn dan die van vorig jaar (toen 7,06 miljoen euro).

 

Metro Group telde op 30 september alles samen 2.221 vestigingen, dat zijn er 22 minder dan eind 2012. De voorbije negen maanden opende de groep 34 vestigingen en sloot er 56.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Colruyt Group zet nieuwe stap op de tweedehandsmarkt

20/04/2018

Colruyt wil met internetplatform NewStory de tweedehandsmarkt voor babyspullen verder veroveren. Het nieuwe platform bouwt verder op het twee jaar oude Dreambaby Tweedehands, een webshop met twee inzamel- en afhaalpunten voor tweedehands babyspullen. 

Thierry Moubax (bpost): "Wie de boot niet wil missen, moet snel schakelen."

20/04/2018

Nog een grote naam voor het RetailDetail Congress van 26 april: bpost-marketingtopman Thierry Moubax zal er zijn visie geven over hoe marketing en handel in het algemeen ingrijpend zullen veranderen door de 'boom' in e-commerce.

The Future Of Shopping is Managementboek van het Jaar

20/04/2018

Met grote trots mag RetailDetail aankondigen dat de titel Managementboek van het jaar 2018 gaat naar het boek The Future Of Shopping: Waar iedereen retailer is van Pauline Neerman en Jorg Snoeck.

Amazon telt al 100 miljoen Prime-abonnees

19/04/2018

E-commercegigant Amazon heeft de kaap van de honderd miljoen Prime-abonnees overschreden. En dat is maar een van de vele mijlpalen waarover CEO Jeff Bezos het heeft in zijn jaarlijkse brief aan de aandeelhouders.

Tien tips om de digitale retailreuzen te verslaan

19/04/2018

“Verkoop wat mensen willen, niet wat je hebt.” Zo luidt het bondige advies van Myrna Moorthamer en Arjan Leest (Retail Rebels) aan retailers die de digitale revolutie willen overleven.

Distributeurs en transporteurs eisen schonere vrachtwagens

19/04/2018

35 bedrijven, waaronder Colruyt, Carrefour en Ikea, vragen dat Europa de constructeurs van vrachtwagens verplicht de uitstoot tegen 2025 met een vierde terug te dringen. “Totaal onrealistisch”, reageert de spreekbuis van de constructeurs.