Metro wil blijven investeren in Rusland | RetailDetail

Metro wil blijven investeren in Rusland

Metro wil blijven investeren in Rusland

Het Duitse handelsconcern Metro blijft investeren in Rusland, zolang de Westerse sancties in de nasleep van de Oekraïne-crisis geen roet in het eten gooien. De geplande beursgang van de Russische Metro-dochter gaat wel even in de koelkast.

Bijna tiende van groepsomzet

"Zolang de sancties tegen Rusland geen impact hebben op de commerciële stromen, zijn er geen gevolgen voor onze handelsactiviteit", zegt Olaf Koch in een interview. "De koopkracht is daar aanwezig, de vraag evenzeer." Vooralsnog blijven de sancties beperkt tot reisbeperkingen en het bevriezen van tegoeden van een aantal Russische leiders.

 

Niettemin houdt de Metro-topman de evolutie van het conflict tussen het Westen en Rusland over de annexatie van de Krim angstvallig in de gaten. Niet onlogisch, want het Duitse concern realiseert intussen al 9% van zijn groepsomzet in Rusland. Met een omzet van 3,6 miljard euro is Metro de vierde grootste retailer in Rusland, na het lokale duo X5 en Magnit en het Franse Auchan.

 

Beursgang uitgesteld

Wel heeft de situatie de groep ertoe aangezet de geplande beursintroductie van zijn Russische cash-and-carry dochter in de koelkast te zetten. De beursgang van 25% van de aandelen had Metro ongeveer één miljard euro moeten opleveren, geld waarmee het concern zijn expansie in Rusland dit én volgend jaar wilde versnellen.

 

Toch verzekert de topman dat uitstel geen afstel is: "Wij willen méér doen in Rusland, dat staat vast. Van zodra de marktomstandigheden het toelaten, nemen we het IPO-project opnieuw op. De weken die komen zijn belangrijk om een betere kijk te krijgen op de kalender, maar zonder een stabiele omgeving zou zo'n transactie niet verstandig zijn."

 

Intussen doet de crisis in Oekraïne het Metro-aandeel geen deugd: dat verloor sinds begin dit jaar al zo'n 19% van zijn waarde, daar waar de Duitse aandelen gemiddeld een daling met 2,3% lieten optekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Google investeert 550 miljoen dollar in JD.com

18/06/2018

Niemand wil de trein missen in de snel groeiende Aziatische markt. Ook Google heeft dat begrepen: de Amerikanen nemen een participatie in JD.com, de grote concurrent van Alibaba.

28 juni: The Future of Shopping-tafelgesprek met Wouter Kolk (Albert Heijn)

15/06/2018

Op 28 juni voert Albert Heijn-CEO Wouter Kolk een exclusief tafelgesprek over de toekomst van het winkelen met Jorg Snoeck en Pauline Neerman, auteurs van het boek 'The Future of Shopping', in boekhandel Scheltema in Amsterdam.

Bol.com rolt herhaalservice Bespaar Continu online uit

15/06/2018

Bol.com lanceert herhaalservice Bespaar Continu op de website. Vergelijkbaar met Amazon Prime, bezorgt de dienst vaste commodity-producten die mensen altijd in huis willen hebben tegen kortingen.

Acht inzichten die we onthouden van het Trade & Shopper Marketing Congress

14/06/2018

Niks dan enthousiaste reacties noteerden we op het Trade & Shopper Marketing Congress van RetailDetail en LD&Co. De grote bereidheid van sprekers en deelnemers om onderling inzichten uit te wisselen was opmerkelijk. Wat we onthielden?

Ludo Bijvoet is nieuwe topman Blokker

14/06/2018

Het management van Blokker is weer compleet: Ludo Bijvoet - vandaag topman van Xenos - heeft vanaf 1 juli de leiding bij de winkelketen in moeilijkheden, Frank Cocx wordt financieel directeur. Linda Keijzer gaat Xenos leiden.

Karstadt wil het warenhuis heruitvinden in Berlijn-Tegel

12/06/2018

Karstadt opent op de Berlijnse luchthaven Tegel voor het eerst in dertig jaar een gloednieuw warenhuis in de hoofdstad. De nieuweling moet een baken van vernieuwing worden, met een uniek aanbod dat volledig is aangepast aan de locatie.