Metro wil blijven investeren in Rusland

Metro wil blijven investeren in Rusland

Het Duitse handelsconcern Metro blijft investeren in Rusland, zolang de Westerse sancties in de nasleep van de Oekraïne-crisis geen roet in het eten gooien. De geplande beursgang van de Russische Metro-dochter gaat wel even in de koelkast.

Bijna tiende van groepsomzet

"Zolang de sancties tegen Rusland geen impact hebben op de commerciële stromen, zijn er geen gevolgen voor onze handelsactiviteit", zegt Olaf Koch in een interview. "De koopkracht is daar aanwezig, de vraag evenzeer." Vooralsnog blijven de sancties beperkt tot reisbeperkingen en het bevriezen van tegoeden van een aantal Russische leiders.

 

Niettemin houdt de Metro-topman de evolutie van het conflict tussen het Westen en Rusland over de annexatie van de Krim angstvallig in de gaten. Niet onlogisch, want het Duitse concern realiseert intussen al 9% van zijn groepsomzet in Rusland. Met een omzet van 3,6 miljard euro is Metro de vierde grootste retailer in Rusland, na het lokale duo X5 en Magnit en het Franse Auchan.

 

Beursgang uitgesteld

Wel heeft de situatie de groep ertoe aangezet de geplande beursintroductie van zijn Russische cash-and-carry dochter in de koelkast te zetten. De beursgang van 25% van de aandelen had Metro ongeveer één miljard euro moeten opleveren, geld waarmee het concern zijn expansie in Rusland dit én volgend jaar wilde versnellen.

 

Toch verzekert de topman dat uitstel geen afstel is: "Wij willen méér doen in Rusland, dat staat vast. Van zodra de marktomstandigheden het toelaten, nemen we het IPO-project opnieuw op. De weken die komen zijn belangrijk om een betere kijk te krijgen op de kalender, maar zonder een stabiele omgeving zou zo'n transactie niet verstandig zijn."

 

Intussen doet de crisis in Oekraïne het Metro-aandeel geen deugd: dat verloor sinds begin dit jaar al zo'n 19% van zijn waarde, daar waar de Duitse aandelen gemiddeld een daling met 2,3% lieten optekenen.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

GS1 Belgilux kondigt grootste productdatabase ter wereld aan

16/01/2018

(publireportage) GS1 Belgium & Luxembourg lanceert GS1 CLOUD, dé grootste productdatabase ter wereld. Hoe komen uw producten erin terecht en wat kunt u ermee doen? Kom op 8 februari naar ons FORUM 2018 in Brussel voor alle details!

Hema gaat Arabisch en opent winkels in Midden-Oosten

15/01/2018

Voor het eerst in zijn geschiedenis waagt Hema zich buiten Europa: het opent dit jaar drie winkels in Dubai. In de komende vijf jaar wil de Nederlandse keten een fors aantal winkels in het Midden-Oosten openen.

Metro Group tevreden met eerste kwartaal

15/01/2018

De Duitse Metro Group is tevreden met de prestaties in het eerste kwartaal. De omzet steeg na wisselkoersen wel met slechts 0,2%, maar op vergelijkbare basis was er een groei van 0,8%.

Ophef over etnisch profilerende klantenprofielen bij Albert Heijn

15/01/2018

Een blanke man met bril staat symbool voor de premiumklant bij Albert Heijn, een vrouw en kind met donkere huidskleur voor de budgetklant. Met deze klantenprofielen leerden medewerkers bij AH de klanten kennen, tot er vrijdag ophef over ontstond.

Back to top