RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Stefan Van Rompaey
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Minder winkels, toch meer concurrentie: retail gaat in het rood

icon
Algemeen11 februari, 2020

De consumptie daalt, maar de winkeloppervlakte blijft toenemen: geen wonder dat het rendement van de retailsector onder druk staat. Het verval van zelfstandige winkels is groot, de ketens nemen hun plaats in. Handelsfederatie Comeos trekt aan de alarmbel: het beleid moet om.

 

Ketens verdringen zelfstandige handel

De netto verkoopoppervlakte is in België de voorbije tien jaar met liefst een miljoen vierkante meter toegenomen en bedraagt nu 18,8 miljoen vierkante meter. Uit een grootschalige studie van de ULB over het winkellandschap blijkt dat die toename zich vooral voordoet bij de supermarkten en de grote ketens: die noteren een stijging van 2,7 miljoen vierkante meter in de afgelopen tien jaar, terwijl de zelfstandige handel de verkoopoppervlakte met 1,6 miljoen vierkante meter zag dalen.

 

Hoewel de oppervlakte toeneemt, daalt het aantal winkels: Vlaanderen telt nu 45.594 verkooppunten: dat zijn er 8.341 of ongeveer liefst 20% minder dan tien jaar geleden. Wallonië heeft er 22.682, of 3.332 minder dan tien jaar geleden (-15%). Brussel heeft nu 8.932 verkooppunten, 823 minder dan tien jaar geleden (-10%).

 

Er zijn dus minder winkels in het land, maar ze zijn wel groter. In Vlaanderen is de gemiddelde verkoopoppervlakte van een winkel in dezelfde periode met een kwart toegenomen, van 206 m² tot 259 m². Een vergelijkbare evolutie was er in Wallonië (van 200 tot 253 m²). In Brussel was de toename beperkter: +15 % (van 128 naar 147 m²).

 

Leegstand biedt ook kansen

Vooral in de modesector is de situatie precair: het aantal winkels daalde fors (-18%), de oppervlakte steeg sterk (+20%). De zelfstandige boetieks betalen de rekening. Ook in de meubelsector woedt er een kaalslag. Zorgwekkend is het feit dat er jaarlijks 0,5% vierkante meter oppervlakte blijft bijkomen, terwijl de omzet per vierkante meter jaarlijks met 0,7% daalt. “De retailsector rijdt recht op de muur af“, waarschuwt Comeos-topman Dominique Michel in De Standaard.

 

Mede door die bouwwoede is er ook een toenemende leegstand, zowel in de steden als in de rand. In Vlaanderen staat nu één op de tien winkelpanden leeg, in Wallonië is het probleem nog nijpender met één leeg winkelpand op de acht. Verontrustend is ook dat de leegstand de afgelopen tien jaar in Vlaanderen met 60% is gestegen, in Wallonië zelfs met 80%.

 

“Leegstand is een sleutelfactor in het beleid, dat biedt ook kansen om te heroriënteren”, meent Michel. In een persbericht roept hij op tot een paradigmashift: “Het is hoog tijd dat alle steden verplicht worden een handelsvisie te ontwikkelen samen met het gewest en met de handelssector. Bovendien moeten de objectieve criteria gerespecteerd worden en als de termijnen overschreden worden, dan moet de handelaar de vergunning automatisch krijgen. Een handelaar heeft geen probleem met een negatieve beslissing zolang die er maar komt en objectief gemotiveerd is.”

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN