Mothercare benoemt ex-baas Shop Direct als interim-CEO | RetailDetail

Mothercare benoemt ex-baas Shop Direct als interim-CEO

Mothercare benoemt ex-baas Shop Direct als interim-CEO

De Britse wereldspeler in babyproducten Mothercare heeft Mark Newton-Jones aangesteld als tijdelijke CEO. De voormalige baas van Shop Direct vervangt Simon Calver, die vorige maand opstapte na een desastreuze winstwaarschuwing.

Al een tijdje in slechte papieren

Mothercare, dat de voorbije jaren 80 Britse winkels sloot, stuurde begin januari een winstwaarschuwing de wereld in na een desastreus eindejaarskwartaal. De groepsverkoop wereldwijd bleek 6,1% gedaald, een gevolg van "ongunstige wisselkoerseffecten" maar ook van een flinke minderverkoop in belangrijke groeimarkten als Rusland en het Midden-Oosten "door de impact van de weersomstandigheden".

 

Op zijn thuismarkt kwam de verkoop op vergelijkbare basis ook al 4% lager uit wegens "minder klanten in de winkels" en "druk op de prijzen en de winstmarges". Alsof dat nog niet volstond, ging ook de internetverkoop achteruit (-1%), nadat de groep had besloten om de gratis levering bij de in 2007 overgenomen speelgoedketen Early Learning Centre af te schaffen.

 

Toenmalig CEO Simon Calver kon dan ook niet anders dan toegeven dat de volledige jaarresultaten "meer dan waarschijnlijk onder de huidige marktverwachtingen" zouden uitkomen. De gevolgen waren vernietigend: in één klap was het bedrijf 130 miljoen euro minder waard op de beurs. Vorige maand stapte Calver dan op, nadat hij amper twee jaar de touwtjes in handen had gehad.

 

Interim-CEO moet bedrijf redden

In afwachting van een nieuwe CEO heeft de Britse retailgroep nu Mark Newton-Jones aangesteld als 'tussenpaus'. Die stond bijna 10 jaar lang aan het hoofd van Shop Direct, de groep boven postorderbedrijf Littlewoods en modewebshop Very.com. De interim-CEO start op 17 maart en blijft aan tot de raad van bestuur een nieuwe topman heeft gevonden.

 

Mothercare telt vandaag nog 191 Mothercare-vestigingen en 40 Early Learning Centre-winkels in Groot-Brittannië. Daarnaast is het nog actief in 59 andere landen met 1.201 winkels. In ons land heeft Mothercare twee vestigingen, in de Brusselse winkelcentra City 2 en de Louizagalerij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.