Mothercare benoemt ex-baas Shop Direct als interim-CEO

Mothercare benoemt ex-baas Shop Direct als interim-CEO

De Britse wereldspeler in babyproducten Mothercare heeft Mark Newton-Jones aangesteld als tijdelijke CEO. De voormalige baas van Shop Direct vervangt Simon Calver, die vorige maand opstapte na een desastreuze winstwaarschuwing.

Al een tijdje in slechte papieren

Mothercare, dat de voorbije jaren 80 Britse winkels sloot, stuurde begin januari een winstwaarschuwing de wereld in na een desastreus eindejaarskwartaal. De groepsverkoop wereldwijd bleek 6,1% gedaald, een gevolg van "ongunstige wisselkoerseffecten" maar ook van een flinke minderverkoop in belangrijke groeimarkten als Rusland en het Midden-Oosten "door de impact van de weersomstandigheden".

 

Op zijn thuismarkt kwam de verkoop op vergelijkbare basis ook al 4% lager uit wegens "minder klanten in de winkels" en "druk op de prijzen en de winstmarges". Alsof dat nog niet volstond, ging ook de internetverkoop achteruit (-1%), nadat de groep had besloten om de gratis levering bij de in 2007 overgenomen speelgoedketen Early Learning Centre af te schaffen.

 

Toenmalig CEO Simon Calver kon dan ook niet anders dan toegeven dat de volledige jaarresultaten "meer dan waarschijnlijk onder de huidige marktverwachtingen" zouden uitkomen. De gevolgen waren vernietigend: in één klap was het bedrijf 130 miljoen euro minder waard op de beurs. Vorige maand stapte Calver dan op, nadat hij amper twee jaar de touwtjes in handen had gehad.

 

Interim-CEO moet bedrijf redden

In afwachting van een nieuwe CEO heeft de Britse retailgroep nu Mark Newton-Jones aangesteld als 'tussenpaus'. Die stond bijna 10 jaar lang aan het hoofd van Shop Direct, de groep boven postorderbedrijf Littlewoods en modewebshop Very.com. De interim-CEO start op 17 maart en blijft aan tot de raad van bestuur een nieuwe topman heeft gevonden.

 

Mothercare telt vandaag nog 191 Mothercare-vestigingen en 40 Early Learning Centre-winkels in Groot-Brittannië. Daarnaast is het nog actief in 59 andere landen met 1.201 winkels. In ons land heeft Mothercare twee vestigingen, in de Brusselse winkelcentra City 2 en de Louizagalerij.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


GrandVision kent tragere groei

24/01/2018

In het vierde kwartaal van boekjaar 2017 is optiekgroep GrandVision opnieuw met enkele procenten gegroeid. Op vergelijkbare basis was er wel sprake van een kleine daling, ten gevolge van de slechte timing van de kerstvakantie.

Blind naar de supermarkt: AH en Carrefour werken aan toegankelijkheid

23/01/2018

Een supermarkt is een doolhof als je slecht ziet. Albert Heijn neemt daarom deel aan een ‘hackathon’ om boodschappen doen voor blinde of slechtziende shoppers toegankelijker te maken, terwijl bij Carrefour in Mons medewerkers zijn opgeleid om te helpen.

Analyse: Bompard maakt slechts een beetje komaf met taboes bij Carrefour

23/01/2018

Carrefour-CEO Alexandre Bompard wond er geen doekjes om tijdens de presentatie van zijn transformatieplan: de groep staat voor een culturele omwenteling. Daarbij moeten alle taboes van tafel. Echte verrassingen blijven echter uit en over België is er voorlopig geen nieuws…

Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Back to top