RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Natalie Berg: "Onderschat Amazon nooit"

icon
Algemeen20 januari, 2020

Amazon is altijd in groeimodus, zoals de lancering van een Nederlandse webwinkel later dit jaar bewijst. Maar is het nu niet te laat? En hoe kun je concurreren? Top-retailinfluencer Natalie Berg legt het uit op het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress 2020.

 

Een nieuw niveau van retail

Amazon heeft een unieke positie, met zijn tweeledige rol in zowel de detailhandel als in de infrastructuur. Die marktplaats aan de ene kant en ‘cloud computing’-services AWS aan de andere kant zijn echter zowel de enorme kracht als de zwakte van het bedrijf, meent Berg, auteur van het boek ‘Amazon: De retailer die alles op zijn kop zet’ en key-notespreker op het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress op 6 februari.

 

Het bedrijf dreigt het slachtoffer te worden van zijn eigen succes, omdat er steeds meer bezwaren zijn tegenover die dubbele rol en de daaruit vloeiende machtspositie. “Er is veel onderzoek gedaan naar de manier waarop het bedrijf zijn huismerken bevoordeelt ten opzichte van externe merken, er is de kwestie van namaak en nog veel meer. Steeds vaker zie je dat merken hun aanwezigheid opnieuw evalueren, zoals Nike dat zich terugtrekt van het platform. Ik denk dat we kunnen verwachten dat meer merken tot dezelfde conclusie komen.”

 

Toch heeft Amazon zonder twijfel de nieuwe standaard gezet voor de toekomst van de detailhandel. “Als ze willen concurreren, moet iedereen bijbenen. Vandaag de dag is er een heel nieuw niveau van klantverwachtingen als het gaat om fulfilment, leveringssnelheid, gratis levering en retouren, enzovoort. Amazon heeft een fundamentele revolutie teweeggebracht in fulfilment en technologie, dat moet je ze nageven.”

 

Dingen die Amazon niet kan

Is er dan nog iets wat Amazon niet kan? Gelukkig wel. Berg noemt ze WACD – ‘What Amazon Can’t Do’ – en gebruikt ze om aan te geven waar kansen liggen voor concurrenten. Beleving is daar een grote van: “Vergeet niet, en ik blijf dit herhalen: Amazon is geen retailer. Het is een technologiebedrijf dat heel goed is in retail, maar het zuigt wel alle plezier uit winkelen. Het is gemakkelijk, maar het is niet leuk. Het is geen shoppen.”

 

Daarom zijn de klanten trouw aan het gemak, maar zijn ze niet emotioneel gehecht aan het merk. Bij Amazon draait het allemaal om transactionele loyaliteit, meent Berg, maar dat zal niet altijd volstaan. Vooral in categorieën als mode, waar Amazon op dit moment sterk in investeert, kun je niet van de ene op de andere dag een merk creëren zonder in te zetten op emoties. 

 

Bijna aan het einde van zijn Latijn?

Hoewel het toenemende aantal bakstenen winkels misschien een manier is om het merk te vermenselijken, zijn er nog volop mogelijkheden voor andere retailers. Zolang ze maar niet proberen de onlinereus te imiteren: “De nummer één regel is dat je Amazon niet kunt verslaan op zijn eigen terrein. Dat is nooit een leefbare langetermijnstrategie.” Tesco kwam er op de harde manier achter: Tesco Direct werd opgezet als een non-foodplatform om te concurreren met Amazon, maar bleek te duur om een impact te hebben en werd in 2018 gesloten.

 

Misschien is het wel slechts een kwestie van tijd voordat de ‘disruptor’ zelf wordt verstoord. Interessant is dat Bezos ooit zei dat hij gelooft dat bedrijven een dertigjarige levensduur hebben, wetende dat Amazon nu zélf zijn dertigste verjaardag nadert. Verwacht hij het einde van zijn heerschappij? 

 

Onder toenemende overheidsdruk zou Amazon kunnen worden gedwongen om zijn clouddiensten te verkopen, of kunnen stijgende privacy-bekommernissen van de consument in hun gezicht ontploffen. “Amazon is er fantastisch in geslaagd om zich letterlijk in de huizen en de levens van consumenten te nestelen. Het is verrassend hoe weinig daar tot nu toe over wordt gesproken, maar misschien zullen consumenten toch het gevoel krijgen dat Amazon te dominant is geworden en te veel controle heeft over hun leven.”

 

Amazon zal de Benelux zeker opschudden

Desalniettemin is Amazon nog steeds op zoek naar uitbreiding. “Amazon is altijd in groeimodus, of het nu gaat om expansie in food, met fysieke winkels of nieuwe markten. Mode en boodschappen lijken nog steeds moeilijk te kraken voor hen, en op een gegeven moment geven ze het misschien op, maar ze zijn nooit gehaast. Ze wachten geduldig en slaan toe als de tijd rijp is.”

 

Dat is ook precies wat er in de Benelux gebeurt, waar Amazon eindelijk zijn lang aangekondigde Nederlandse webshop opent. Maar zijn ze niet te laat, nu de markt al wordt gedomineerd door andere spelers zoals bol.com? “Onderschat Amazon nooit”, waarschuwt Berg. “Het Verenigd Koninkrijk is een goed voorbeeld. Argos leek er het meest van al op Amazon, en ook nu nog is de nieuwkomer trager om zijn stempel te drukken, maar hij is zeker zeer hardnekkig.” Zo is Amazon vastbesloten om te investeren in de maaltijdkoerier Deliveroo, ondanks het feit dat de marktautoriteiten zich over de deal buigen.

 

“Ze moeten het misschien anders aanpakken – een overname is mogelijk – maar voor Amazon is de Nederlandse lancering een kwestie van schaalvoordelen. Zelfs in een volwassen markt kunnen ze het huidige evenwicht nog verstoren, bijvoorbeeld door de introductie van Prime Now en levering op dezelfde dag. Ze kunnen de verwachtingen van de consument in de hele markt veranderen. Wie wil concurreren, zal een versnelling hoger moeten schakelen.”

 

RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress 2020 – Consumer relevance in a digital world

Op 6 februari vindt de zevende editie van het RetailDetail Omnichannel & E-commerce Congress plaats.

Hoe maak je als retailer het verschil in een wereld waar digitaal het nieuwe normaal is? Door net zoals vroeger beter te zijn in iets wat relevant is voor jouw doelgroep. Ontdek hoe en waarom slimme keuzes maken de sleutel is tot succes.

Dit jaar op de line-up:

  • Natalie Berg – retailanalist, stichter van NBK Retail en auteur van het boek ‘Amazon: de retailer die alles op zijn kop zet’

  • Alex Lorette – director enterprise solutions Proximus

  • Ilse Van Vaerenbergh – CCO smartphoto group NV

  • Kristof Baeten – managing director State of Art Belgium & Luc Van den Broeck – CEO TailorFIT

  • Sven De Waele – E-commercedirecteur en eigenaar Pharmapets

  • Moderator: Gino Van Ossel – retailexpert Vlerick Business School

Speciale prijs voor retailers: 275 euro (exclusief kosten en btw)

U kan uw kortingscode aanvragen door een e-mail te sturen naar info@retaildetail.be.

Informatie & Registratie

 

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN