Nationale Loterij belooft "loktieners" eerst te screenen | RetailDetail

Nationale Loterij belooft "loktieners" eerst te screenen

Nationale Loterij belooft "loktieners" eerst te screenen

De Nationale Loterij is van plan dit jaar 1.600 controles uit te voeren met "loktieners". Daarmee wil  het bedrijf nagaan of krantenhandelaars zich houden aan het verbod op verkoop van kansspelen aan minderjarigen.

Vierkoppige jury

De Nationale Loterij trekt het aantal controles met zogeheten mystery shoppers op: terwijl het overheidsbedrijf de voorbije jaren enkel tijdens de maand augustus "loktieners" op pad stuurde, gaat ze dat nu het hele jaar door doen. Er staan nu al 1.600 controles op de planning. Bovendien kunnen de krantenwinkels tot vier keer per jaar het bezoek van mystery shoppers verwachten.

 

De voorbije jaren kregen die controles steevast flink wat kritiek, omdat de Loterij jongeren inzette die er "te oud" uitzagen, aldus de betrapte krantenverkopers. Die voelden zich dan ook in de val gelokt. "We kregen te veel van die klachten", bevestigt Stefanie Gelaude van de Nationale Loterij in Het Nieuwsblad. "Daarom gaat een vierkoppige jury die tieners nu screenen."

 

NSZ "not amused"

In een eerste reactie dringt zelfstandigenorganisatie NSZ er bij de Loterij op aan om "enkel jongeren in te schakelen die er duidelijk nog geen 18 uitzien. Het overheidsbedrijf beloofde dat vorig jaar ook al te doen, maar de vele klachten die we toen kregen bewezen het tegendeel", klinkt het ietwat sceptisch bij het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen.

 

De organisatie wijst er nog eens fijntjes op dat uitgerekend de Nationale Loterij vorig jaar zelf in de fout ging door zelf krasbiljetten te verkopen aan minderjarigen op festivals als Marktrock.

 

Het NSZ raadt krantenverkopers hoe dan ook aan om "voortaan het zekere voor het onzekere te nemen, echt op veilig te spelen en bij de minste twijfel steeds de identiteitskaart van de koper te vragen, zelfs al blijkt die achteraf meerderjarig. Krantenhandelaars kunnen er steeds bij vermelden dat ze daartoe verplicht zijn om geen boete te riskeren."

 

"Sluitende controles vaak onmogelijk"

"Bovendien zijn de winkeliers en hun medewerkers in de praktijk vaak niet in staat sluitende controles te doen en kunnen de betrokken jongeren allerlei sluikmethodes gebruiken: ruim zestig procent van de verkopers kreeg al te maken met jongeren die liegen over hun leeftijd", klinkt het ook bij Unizo. 

 

De ondernemersorganisatie wijst erop dat  het probleem overigens niet beperkt blijft tot krasbiljetten: dat is ook het geval voor andere geviseerde producten, zoals rookwaren.

 

Slechts 10% handelaars niet in orde

Nochtans leven negen op de tien winkeliers de wetgeving na, benadrukt Unizo; en dat ondanks de verbale agressie (in 20% van de gevallen), de fysieke agressie (5%) en het klanten- en dus omzetverlies (bij 44%) die daar het gevolg van zijn.

 

De betrokken sectoren zeggen in elk geval bereid te zijn tot constructieve medewerking en overleg, maar eenzijdige controles en sancties van de hand te wijzen. "Winkeliers opzadelen met een breed maatschappelijk probleem is onaanvaardbaar en lost in de praktijk niks op", aldus nog Unizo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Pabo start door als ‘be you’

21/06/2018

Het failliete erotiekconcern Beate Uhse, het moederbedrijf achter Pabo, neemt een doorstart onder een nieuwe merknaam. De focus ligt op online handel.

Fox & Cie opent 17e speelgoedwinkel in Doornik

21/06/2018

De Waalse speelgoedketen Fox & Cie heeft haar zeventiende vestiging geopend in het Doornikse winkelcentrum Les Bastions. "Welke crisis in de speelgoedmarkt?", vraagt de keten zich af.

Tom&Co heeft 100 Franse locaties op het oog

21/06/2018

De Belgische dierenspeciaalzaak Tom&Co zet zijn opmars verder op de Franse markt. Zopas opende de 25ste winkel in Nantes, volgens een nieuw concept. Dit jaar zullen er nog zeven vestigingen volgen bij onze zuiderburen.

Frankrijk plant taks op e-commerce

21/06/2018

Online bestellingen zouden duurder kunnen worden voor Franse consumenten: een nieuw wetsvoorstel voorziet een taks van 1 tot 2% op de verkoopprijs, in functie van de afstand die een product heeft afgelegd.

Speelgoedketen La Grande Récré geeft België op

20/06/2018

De Franse retailer La Grande Récré ondervindt zware financiële problemen en wil zich concentreren op de thuismarkt. De Belgische tak legt volgende maandag de boeken neer: 16 winkels sluiten, 95 jobs gaan verloren.

Naar efficiënte en gelukkige retailmedewerkers

19/06/2018

In België worden de kosten van arbeidsongeschiktheid door burn-out geschat op 7,96 miljard euro. Retailers ontsnappen er niet aan. Ondernemers Fabian Jeanmart en Hendrik Deroo van Clarity Upgrades zien heil in nieuwe managementmodellen.