Nationale Loterij belooft "loktieners" eerst te screenen

Nationale Loterij belooft "loktieners" eerst te screenen

De Nationale Loterij is van plan dit jaar 1.600 controles uit te voeren met "loktieners". Daarmee wil  het bedrijf nagaan of krantenhandelaars zich houden aan het verbod op verkoop van kansspelen aan minderjarigen.

Vierkoppige jury

De Nationale Loterij trekt het aantal controles met zogeheten mystery shoppers op: terwijl het overheidsbedrijf de voorbije jaren enkel tijdens de maand augustus "loktieners" op pad stuurde, gaat ze dat nu het hele jaar door doen. Er staan nu al 1.600 controles op de planning. Bovendien kunnen de krantenwinkels tot vier keer per jaar het bezoek van mystery shoppers verwachten.

 

De voorbije jaren kregen die controles steevast flink wat kritiek, omdat de Loterij jongeren inzette die er "te oud" uitzagen, aldus de betrapte krantenverkopers. Die voelden zich dan ook in de val gelokt. "We kregen te veel van die klachten", bevestigt Stefanie Gelaude van de Nationale Loterij in Het Nieuwsblad. "Daarom gaat een vierkoppige jury die tieners nu screenen."

 

NSZ "not amused"

In een eerste reactie dringt zelfstandigenorganisatie NSZ er bij de Loterij op aan om "enkel jongeren in te schakelen die er duidelijk nog geen 18 uitzien. Het overheidsbedrijf beloofde dat vorig jaar ook al te doen, maar de vele klachten die we toen kregen bewezen het tegendeel", klinkt het ietwat sceptisch bij het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen.

 

De organisatie wijst er nog eens fijntjes op dat uitgerekend de Nationale Loterij vorig jaar zelf in de fout ging door zelf krasbiljetten te verkopen aan minderjarigen op festivals als Marktrock.

 

Het NSZ raadt krantenverkopers hoe dan ook aan om "voortaan het zekere voor het onzekere te nemen, echt op veilig te spelen en bij de minste twijfel steeds de identiteitskaart van de koper te vragen, zelfs al blijkt die achteraf meerderjarig. Krantenhandelaars kunnen er steeds bij vermelden dat ze daartoe verplicht zijn om geen boete te riskeren."

 

"Sluitende controles vaak onmogelijk"

"Bovendien zijn de winkeliers en hun medewerkers in de praktijk vaak niet in staat sluitende controles te doen en kunnen de betrokken jongeren allerlei sluikmethodes gebruiken: ruim zestig procent van de verkopers kreeg al te maken met jongeren die liegen over hun leeftijd", klinkt het ook bij Unizo. 

 

De ondernemersorganisatie wijst erop dat  het probleem overigens niet beperkt blijft tot krasbiljetten: dat is ook het geval voor andere geviseerde producten, zoals rookwaren.

 

Slechts 10% handelaars niet in orde

Nochtans leven negen op de tien winkeliers de wetgeving na, benadrukt Unizo; en dat ondanks de verbale agressie (in 20% van de gevallen), de fysieke agressie (5%) en het klanten- en dus omzetverlies (bij 44%) die daar het gevolg van zijn.

 

De betrokken sectoren zeggen in elk geval bereid te zijn tot constructieve medewerking en overleg, maar eenzijdige controles en sancties van de hand te wijzen. "Winkeliers opzadelen met een breed maatschappelijk probleem is onaanvaardbaar en lost in de praktijk niks op", aldus nog Unizo.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dochterbedrijf Alibaba op weg naar België

23/01/2018

Het Chinese Alibaba bekijkt de mogelijkheid om een filiaal van dochterbedrijf Ant Financial te openen in Brussel. Dat bedrijf is gespecialiseerd in financiële producten, zoals Alipay. Een definitieve beslissing over het filiaal is er nog niet genomen.

Unilever schrapt banen bij Belgisch retailsalesteam

22/01/2018

Unilever Belgium reorganiseert haar team van winkelvertegenwoordigers. Er gaan daarbij elf banen verloren, bevestigt het bedrijf aan de RetailDetail-redactie.

Zes Limburgse gemeenten willen handelskern versterken

22/01/2018

De Limburgse gemeenten Beringen, Bilzen, Leopoldsburg, Lommel, Maaseik en Tongeren lanceren een nieuw plan dat de handelskern in die gemeenten moet versterken Lokale handelaars zullen zelf kunnen meedenken rond de nieuwe strategie.

Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

Back to top