Nederlandse consument meer last van kou en crisis dan Belgische | RetailDetail

Nederlandse consument meer last van kou en crisis dan Belgische

Nederlandse consument meer last van kou en crisis dan Belgische

De Nederlandse consument is in het voorjaar meer thuisgebleven dan de Belgische. Locatus, dat gespecialiseerd is in het verzamelen van gegevens over het winkelgebeuren, noteerde in de Nederlandse winkelstraten een terugval van de trafiek met 10%. In België bleef de daling beperkt tot 3%.

Modewinkels en tuincentra zwaarst getroffen

De combinatie van langdurig koud weer en de weinig florissante economische crisis zorgde voor een fikse daling in het aantal passanten. Vooral de modezaken werden door het slechte weer in het voorjaar geteisterd. Maar ook de tuincentra bleven wachten op klanten.


Zolang het niet warmer werd, bleef de consument knus achter de verwarming.  En wie wel ging winkelen, deed dat vaak minder lang.


Overdekte winkelcentra meer geluk

De impact van het slechte weer was duidelijk merkbaar in het verschil tussen goed en slecht presterende winkelcentra. In Nederland gingen de bezoekerscijfers lager in 80% van de 55 gemonitorde winkelzones. De 20% die standhielden of erop vooruit gingen, betroffen vrijwel allemaal overdekte shoppingcenters.


Per saldo was er gemiddeld een daling van het aantal passanten met 10%. Dat weerspiegelde zich ook in de omzetcijfers van de winkeliers: volgens Locatus zagen de verkooppunten die een daling dienden te slikken, hun verkoop gemiddeld met 15% zakken.


In België meer shoppers op de been

Locatus monitorde ook 21 Belgische winkelgebieden. Hier viel de toestand echter beter mee dan in Nederland: de terugval van het aantal passanten was minder sterk en zodra het weer beter was, kwamen de consumenten toch. Per saldo zakte het bezoekersaantal slechts met 3%.


Zowat de helft van de Belgische winkelgebieden lokte minder bezoekers, de andere helft evenveel of meer. En ook hier zitten vooral overdekte winkelcentra bij de winnaars.


De betere toestand in de Belgische winkelstraten schrijft Locatus toe aan het gegeven dat de Nederlandse consument “blijkbaar in zwaarder economisch weer zit.”


Wel moet er rekening mee worden gehouden dat de telling zich vooral focust op grote winkelcentra en winkelstraten in grote steden. Die trekken per definitie heel wat ‘funshoppers’, mensen die het winkelgebeuren koppelen aan een dagje uit, en dat wordt bij slecht weer nu eenmaal uit- of afgesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Recordcijfers voor Henkel

22/02/2018

Het Duitse Henkel heeft er een sterk 2017 opzitten, met zowel op vlak van omzet als op vlak van winst absolute recordcijfers. Zo wist het bedrijf voor het eerst de grens van 20 miljard euro omzet te doorbreken.

Go Sport ontvouwt grootse internationale plannen

22/02/2018

De Franse sportretailer Go Sport, in ons land actief met 12 winkels, koestert ambitieuze expansieplannen. Binnen Europa worden Spanje en Polen de speerpunten, daarbuiten zet de groep in op Marokko en India.

Walmart kan online groei niet aanhouden

21/02/2018

De Amerikaanse retailreus Walmart heeft in het laatste kwartaal van 2017 een teleurstellende online groei gekend. De online omzet steeg nog wel met een kwart, maar dat was een stuk minder dan verwacht.

Brugge bindt strijd aan met toeristenwinkeltjes

21/02/2018

Als het van het Brugse Open VLD Plus afhangt, komt er een verbod op nieuwe winkeltjes die mikken op toeristen in de binnenstad. Brugge zou zo een voorbeeld nemen aan Amsterdam.

Consolidatie bij Amerikaanse ketens in strijd tegen Amazon

21/02/2018

De Amerikaanse retailer Albertsons heeft zijn sectorgenoot Rite Aid overgenomen, nadat die laatste eerder ook al een flink aantal winkels verkocht had aan Walgreens. De overnames zijn vooral een reactie op de opmars van Amazon en andere online spelers.

Thierry Moubax (bpost): "Het businessmodel van de retail zal ingrijpend veranderen"

21/02/2018

Omnichannel is wat anders dan de optelsom van offline en online. Zijn retailers klaar voor een realiteit waarin de meeste aankoopbeslissingen genomen worden door digitale assistenten?

Back to top