Nederlandse consument meer last van kou en crisis dan Belgische

Nederlandse consument meer last van kou en crisis dan Belgische

De Nederlandse consument is in het voorjaar meer thuisgebleven dan de Belgische. Locatus, dat gespecialiseerd is in het verzamelen van gegevens over het winkelgebeuren, noteerde in de Nederlandse winkelstraten een terugval van de trafiek met 10%. In België bleef de daling beperkt tot 3%.

Modewinkels en tuincentra zwaarst getroffen

De combinatie van langdurig koud weer en de weinig florissante economische crisis zorgde voor een fikse daling in het aantal passanten. Vooral de modezaken werden door het slechte weer in het voorjaar geteisterd. Maar ook de tuincentra bleven wachten op klanten.


Zolang het niet warmer werd, bleef de consument knus achter de verwarming.  En wie wel ging winkelen, deed dat vaak minder lang.


Overdekte winkelcentra meer geluk

De impact van het slechte weer was duidelijk merkbaar in het verschil tussen goed en slecht presterende winkelcentra. In Nederland gingen de bezoekerscijfers lager in 80% van de 55 gemonitorde winkelzones. De 20% die standhielden of erop vooruit gingen, betroffen vrijwel allemaal overdekte shoppingcenters.


Per saldo was er gemiddeld een daling van het aantal passanten met 10%. Dat weerspiegelde zich ook in de omzetcijfers van de winkeliers: volgens Locatus zagen de verkooppunten die een daling dienden te slikken, hun verkoop gemiddeld met 15% zakken.


In België meer shoppers op de been

Locatus monitorde ook 21 Belgische winkelgebieden. Hier viel de toestand echter beter mee dan in Nederland: de terugval van het aantal passanten was minder sterk en zodra het weer beter was, kwamen de consumenten toch. Per saldo zakte het bezoekersaantal slechts met 3%.


Zowat de helft van de Belgische winkelgebieden lokte minder bezoekers, de andere helft evenveel of meer. En ook hier zitten vooral overdekte winkelcentra bij de winnaars.


De betere toestand in de Belgische winkelstraten schrijft Locatus toe aan het gegeven dat de Nederlandse consument “blijkbaar in zwaarder economisch weer zit.”


Wel moet er rekening mee worden gehouden dat de telling zich vooral focust op grote winkelcentra en winkelstraten in grote steden. Die trekken per definitie heel wat ‘funshoppers’, mensen die het winkelgebeuren koppelen aan een dagje uit, en dat wordt bij slecht weer nu eenmaal uit- of afgesteld.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80 procent de hoogte in gaat. Ook de omzet gaat met meer dan 10 procent vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Oxfam denkt aan sluiting dertig wereldwinkels

16/10/2017

Door een gebrek aan vrijwilligers moeten binnenkort waarschijnlijk een dertigtal Oxfam Wereldwinkels de deuren sluiten. De voorbije drie jaar werden er al zeven gesloten. In totaal telt de keten ongeveer 230 vestigingen.

“Vergrijzende arbeidsmarkt? Niet voor retailers!”

13/10/2017

Retail blijft een van de belangrijkste sectoren voor de tewerkstelling van jongeren, zegt SD Worx: er werken dubbel zoveel dertigers als vijftigers in de sector. De vergrijzing vormt dus niet meteen een bedreiging. 

Zeeman weet winst te verdubbelen

12/10/2017

De winst van winkelketen Zeeman is in het voorbije boekjaar meer dan verdubbeld ten opzichte van 2015. Ook de omzet ging er met enkele procenten op vooruit, vooral dankzij sterke prestaties buiten Nederland.

Back to top