RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
RetailDetail BE
België - NL
  • België - NL
  • Belgique - FR
  • Nederland - NL
  • España - ES
  • Europe - EN
  • Nieuwsbrief
  • Contact & Route
  • Nieuws
    • Food
    • Mode
    • Wonen
    • Elektro
    • Schoonheid/verzorging
    • Doe-Het-Zelf/Tuin
    • Vrije tijd
    • Algemeen
  • Events
    • EVENTS 2025
    • EVENTS 2026
    • EVENT PARTNERSHIPS
  • Advertising
    • RE-TALE(S)
    • ONLINE ADVERTISING
    • PRINT ADVERTISING
    • PRINT ARCHIVE
  • Ledenzone
Ledenzone
  • Log in
  • Word lid
thumb
Geschreven door Pauline Neerman
In dit artikel
Artikel delen
  • facebook
  • instagram
  • twitter
  • linkedin
  • email

Nieuw wereldwijd verbond tegen plastic

icon
Algemeen29 oktober, 2018

Meer dan 275 merken, retailers, recyclagebedrijven, overheden en NGO’s hebben zich ertoe verbonden plasticvervuiling tegen te gaan. Ze ondertekenden de ‘New Plastics Economy Global Commitment’ van de Ellen MacArthur Foundation en de VN.

 

Plastic mag geen afval meer worden

Het akkoord is belangrijk omdat de ondertekenaars goed zijn voor 20% van de productie van alle plasticverpakkingen en samen de volledige toevoerketen vertegenwoordigen. De verbintenis, die werd bekendgemaakt op de conferentie ‘Our Oceans’ in Bali, is daarmee één van de belangrijkste tot op heden als het gaat over plasticafval.

 

Centraal in het akkoord staat de verbintenis plastiekvervuiling een halt toe roepen door een circulaire aanpak na te streven. Dit wil zeggen dat voor de ondertekenaars plastic nooit afval mag worden. De Ellen MacArthur Foundation wil dat verwezenlijken met de hulp van zes pijlers:

  • problematisch of onnodig plastic vermijden door nieuw design, innovaties en nieuwe leveringsmanieren
  • hergebruik waar mogelijk
  • alle plasticverpakking 100% herbruikbaar, recycleerbaar of composteerbaar maken
  • alle plasticverpakking ook effectief hergebruiken, recycleren of composteren
  • het gebruik van plastic volledig loskoppelen van eindige natuurbronnen
  • alle plasticverpakkingen vrijmaken van gevaarlijke chemicaliën en de gezondheid, veiligheid en rechten van alle betrokken personen respecteren.

 

Van Burberry tot Black & Decker

Plastiekafval is een brandend actueel thema. Na de recente verbintenissen van de EU en van verschillende bedrijven evenals nationale overheden, bereikt dit wereldwijde akkoord nog een hele reeks nieuwe internationale bedrijven. Bij de ondertekenaars horen immers onder meer Burberry, Carrefour, Coca-Cola, Colgate-Palmolive, Danone, Diageo, H&M, Henkel, L’Oréal, Marks & Spencer, Mars, Nestlé, Philips, SC Johnson (dat vorige week een pop-upwinkel voor statiegeld van plasticflessen aankondigde), Unilever en Walmart. Ook onder andere de Franse en Britse overheden tekenden mee.

 

“Dit is de grootste inspanning ooit om een wereldwijde industriële respons op te wekken, door de belangrijkste actoren in de hele wereld te verenigen met een gemeenschappelijke visie voor upstream-oplossingen, om dit dringende probleem bij de bron aan te pakken,” zei initiatiefnemer Ellen MacArthur in augustus in een brief aan toekomstige ondertekenaars.

Meer over... Algemeen
Zie meer
  • icon
    Algemeen17 december, 2025
    Cora-projecten zijn opsteker voor Belgische winkelvastgoedmarkt

    De herontwikkeling van de Cora-sites geeft de Belgische winkelvastgoedmarkt een boost, ziet vastgoedadviseur JLL. Ook elders creëert de recente stopzetting van enkele retailketens groeikansen voor ambitieuze nieuwkomers.

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    De kerstman wordt AI: 1 op 5 Belgen gebruikt kunstmatige intelligentie voor online aankopen

    Belgen kochten in december vorig jaar samen bijna 17 miljoen cadeaus online. Met de kerstinkopen in aantocht ligt ook dit jaar een nieuw record binnen handbereik. Zeker nu kunstmatige intelligentie hét nieuwe hulpje van de kerstman wordt...

  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Retail op zoek naar evenwicht: vijf paradoxen die in 2026 verder vorm krijgen

    Voor retailexpert Els Breugelmans (gewoon hoogleraar aan de KU Leuven) was 2025 bovenal een jaar van paradoxen. “Ik zie overal tegenstellingen die naast elkaar blijven bestaan,” zegt ze. “En als ik vooruitkijk, dan wordt 2026 een verdere zoektocht naar balans.”

Meest gelezen
  • icon
    Food27 november, 2025
    Promo-oorlog: Colruyt contra Kruidvat
  • icon
    Algemeen16 december, 2025
    Shein opent reuzegroot Europees distributiecentrum
  • icon
    Wonen26 november, 2025
    Swiss Sense, Dreambaby en Dreamland redden nog enkele Belgische Leen Bakker-winkels
  • icon
    Food18 november, 2025
    Dit worden de uitbaters van de Delhaize-supermarkten op de Cora-sites
Volg RetailDetail
  • socialFacebook
  • socialTwitter
  • socialInstagram
  • socialLinkedIn
footer-logo
RetailDetail, de leidende b2b-retailcommunity in de Benelux, houdt retailprofessionals up-to-date met online en offline publicaties, evenementen, retailhunt inspiratiereizen en het unieke co-creatieplatform The Loop, waar retailers en hun leveranciers de toekomst van het winkelen kunnen ervaren.
Postadres
Kolveniersstraat 7, bus 26 2000 Antwerp
Bezoekadres
Stadsfeestzaal – Meir 78 2000 Antwerp
Hoe bereik je ons:
Routebeschrijving
© 2025 RetailDetail
Contacteer ons Over ons info@retaildetail.be
Wij gebruiken cookies op onze website om u de meest relevante ervaring te geven door het onthouden van uw voorkeuren en herhaalde bezoeken. Door op "Alles accepteren" te klikken, stemt u in met het gebruik van ALLE cookies.
Alles accepterenCookie SettingsReject All
Manage consent

Privacy Overview

This website uses cookies to improve your experience while you navigate through the website. Out of these, the cookies that are categorized as necessary are stored on your browser as they are essential for the working of basic functionalities of the website. We also use third-party cookies that help us analyze and understand how you use this website. These cookies will be stored in your browser only with your consent. You also have the option to opt-out of these cookies. But opting out of some of these cookies may affect your browsing experience.
Functional & Necessary
Altijd ingeschakeld
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
CookieDuurBeschrijving
cookielawinfo-checkbox-analytics11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics & Advertisement".
cookielawinfo-checkbox-necessary11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Functional & Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others11 monthsThis cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance & Others".
viewed_cookie_policy11 monthsThe cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Analytics & Advertisement
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Performance & Others
Other uncategorized cookies are those that are being analyzed and have not been classified into a category as yet.
OPSLAAN & ACCEPTEREN