Nieuwstraat blijft drukste winkelstraat van Brussel

Nieuwstraat blijft drukste winkelstraat van Brussel

De Nieuwstraat blijft met gemiddeld zo'n 43.000 passanten per dag de populairste Brusselse winkelstraat. Dagelijks verwelkomen alle winkelstraten van onze hoofdstad samen zo'n anderhalf miljoen bezoekers, zo blijkt uit de nieuwste Atrium-barometer.

1,5 miljoen passanten per dag

In alle Brusselse winkelstraten samen telt Atrium nu dagelijks meer dan 1,5 miljoen passanten. Na de Nieuwstraat (43.056 passanten) volgen de Elsensesteenweg (31.200), Kleerkopersstraat (28.220), Anspachlaan (27.482) en Brabantstraat (25.025). De chique Louizawijk strandt met 21.403 bezoekers op de zevende plaats.

 

De Kleerkopersstraat zag de voorbije jaren het aantal passanten met 39% stijgen, waarmee de sinds kort autovrije winkelstraat de sterkste groeier is. "De aandacht voor de herinrichting van de straat, zoals het autovrij maken en de heraanleg van het Muntplein, speelt hierbij een rol", valt te horen bij Atrium.

 

Een andere sterke stijger is de Brabantstraat (+24% op zes jaar tijd). "De klanten zijn hier gehecht aan de multiculturele sfeer. De klanten vragen wel een diverser aanbod, naar meer verse voeding, horeca, parfumerie, artikelen voor kinderen, enzovoort."

 

Een opvallende daler is dan weer de Dansaertwijk, waar er tot 13% minder voorbijgangers werden geregistreerd. Enkel de Kartuizerstraat kon een beetje groeien. Ook de Kunstberg, met vooral de Ravensteingalerij, en Sint-Gillis kennen een sterke terugval.

 

Gezocht: zelfstandigen voor Nieuwstraat

De Nieuwstraat mag dan al 43.000 passanten per dag lokken, met dat cijfer zit de drukste Brusselse winkelstraat nog altijd een flink eind onder het record van 2009: toen telde Atrium gemiddeld 53.000 bezoekers per dag. Volgens het Brusselse Agentschap voor de Handel moet de Nieuwstraat lessen trekken uit het succes van de Kleerkopersstraat.

 

"De klanten uit de wijk willen een meer kwalitatieve inrichting voor de Nieuwstraat. Ze vragen ook een meer gediversifieerd horeca-aanbod en meer zelfstandige handelszaken." Toeval of niet, maar dat stemt precies overeen met de recente evolutie van de Kleerkopersstraat...

 

Het is de derde keer sinds de start in 2007 dat de zogenaamde Atrium-barometer van het Brusselse Agentschap voor de Handel verschijnt. Die barometer brengt op basis van 250 telplaatsen in 42 verschillende Brusselse wijken de populariteit van die winkelzones in kaart, bevraagt de klanten uitgebreid en is zodoende van onschatbare waarde voor de Brusselse handelaars.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Dit zijn de populairste webshops in België

18/01/2018

Nieuwe cijfers brengen de favoriete webwinkels in kaart van de Belgische internetgebruikers in 2017. Amazon domineert, maar naast de grote internationale spelers zijn ook de tweedehandssites opvallend populair.  

LensGroup neemt twee Duitse webwinkels over

18/01/2018

Het Belgische LensGroup, moederbedrijf van online lenzenverkoper LensOnline, heeft twee Duitse webwinkels overgenomen. Het betreedt zo voor de eerste keer de Duitse markt, het vijfde Europese land voor de groep.

Wint jouw bedrijf de bpost Omnichannel Award 2018?

18/01/2018

Welke retailer volgt in 2018 Juttu op als winnaar van de bpost Omnichannel Award? Kandidaten kunnen zich nu aanmelden. De award wordt uitgereikt tijdens het Omnichannel Congress op 1 maart.

"Vijfde van alle aankopen wordt gedaan via digitale spraakassistenten”

17/01/2018

Kopen via spraakassistenten zoals Siri of Amazon Alexa wordt heel groot, meent Capgemini. Al 35% van de consumenten zou aan zogeheten ‘conversational commerce’ doen: kopen of bestellen via zo’n digitale spraakassistent.

Britse supermarktketen Iceland geeft plastic de zak

17/01/2018

De Britse diepvriesketen Iceland schrapt als eerste supermarktketen alle plasticverpakkingen van zijn huismerken. Tegen 2023 moeten alle 1400 huismerkproducten verpakt worden in een duurzamer alternatief voor plastic, zoals karton en papier.

Wibra weet weer wat winst is

17/01/2018

Budgetketen Wibra heeft in 2016 opnieuw winst weten te maken, nadat het de voorbije jaren vooral verliezen had moeten slikken. De omzet blijft wel in dalende lijn en voorlopig lijkt het er niet op dat die trend gaat keren.

Back to top