Nieuwstraat blijft drukste winkelstraat van Brussel

Nieuwstraat blijft drukste winkelstraat van Brussel

De Nieuwstraat blijft met gemiddeld zo'n 43.000 passanten per dag de populairste Brusselse winkelstraat. Dagelijks verwelkomen alle winkelstraten van onze hoofdstad samen zo'n anderhalf miljoen bezoekers, zo blijkt uit de nieuwste Atrium-barometer.

1,5 miljoen passanten per dag

In alle Brusselse winkelstraten samen telt Atrium nu dagelijks meer dan 1,5 miljoen passanten. Na de Nieuwstraat (43.056 passanten) volgen de Elsensesteenweg (31.200), Kleerkopersstraat (28.220), Anspachlaan (27.482) en Brabantstraat (25.025). De chique Louizawijk strandt met 21.403 bezoekers op de zevende plaats.

 

De Kleerkopersstraat zag de voorbije jaren het aantal passanten met 39% stijgen, waarmee de sinds kort autovrije winkelstraat de sterkste groeier is. "De aandacht voor de herinrichting van de straat, zoals het autovrij maken en de heraanleg van het Muntplein, speelt hierbij een rol", valt te horen bij Atrium.

 

Een andere sterke stijger is de Brabantstraat (+24% op zes jaar tijd). "De klanten zijn hier gehecht aan de multiculturele sfeer. De klanten vragen wel een diverser aanbod, naar meer verse voeding, horeca, parfumerie, artikelen voor kinderen, enzovoort."

 

Een opvallende daler is dan weer de Dansaertwijk, waar er tot 13% minder voorbijgangers werden geregistreerd. Enkel de Kartuizerstraat kon een beetje groeien. Ook de Kunstberg, met vooral de Ravensteingalerij, en Sint-Gillis kennen een sterke terugval.

 

Gezocht: zelfstandigen voor Nieuwstraat

De Nieuwstraat mag dan al 43.000 passanten per dag lokken, met dat cijfer zit de drukste Brusselse winkelstraat nog altijd een flink eind onder het record van 2009: toen telde Atrium gemiddeld 53.000 bezoekers per dag. Volgens het Brusselse Agentschap voor de Handel moet de Nieuwstraat lessen trekken uit het succes van de Kleerkopersstraat.

 

"De klanten uit de wijk willen een meer kwalitatieve inrichting voor de Nieuwstraat. Ze vragen ook een meer gediversifieerd horeca-aanbod en meer zelfstandige handelszaken." Toeval of niet, maar dat stemt precies overeen met de recente evolutie van de Kleerkopersstraat...

 

Het is de derde keer sinds de start in 2007 dat de zogenaamde Atrium-barometer van het Brusselse Agentschap voor de Handel verschijnt. Die barometer brengt op basis van 250 telplaatsen in 42 verschillende Brusselse wijken de populariteit van die winkelzones in kaart, bevraagt de klanten uitgebreid en is zodoende van onschatbare waarde voor de Brusselse handelaars.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Stakingen bij SportsDirect na aankondiging sluiting winkels

25/09/2017

Dit weekend zijn er bij 21 vestigingen van sportketen SportsDirect stakingen geweest. Die zijn het gevolg van de moeilijke onderhandelingen rond de sluiting van enkele winkels in België. Eerder was er ook al protest bij de Belgische hoofdzetel.

United Brands op rand van faillissement

25/09/2017

Sportketen United Brands zit in slechte papieren en heeft van de rechtbank van koophandel in Mechelen bescherming tegen haar schuldeisers gekregen. De keten heeft momenteel nog acht vestigingen in België.

Categoriewinnaars ‘Qrf Retailer of the Year 2017-2018’ bekend

22/09/2017

Gisteren maakte Qrf City Retail de veertig winnaars bekend van de Beste Winkelketen van België voor 2017-18. Klanten vinden betrouwbaarheid het allerbelangrijkst bij webshops, klantvriendelijkheid kan het verschil maken in fysieke winkels.

A.S. Adventure en Juttu samen in Brusselse flagshipstore

22/09/2017

A.S. Adventure en zusterketen Juttu gaan in maart van volgend jaar een gezamenlijke winkel openen in Brussel. Ze nemen daarbij het voormalige pand van Marks & Spencer aan de Guldenvlieslaan over.

Laatste kans voor vroegboekkorting Shoptalk Europe

21/09/2017

(publireportage) Shoptalk Europe, de beurs voor retailinnovatie, toont van 8 tot 11 oktober 2017 in Kopenhagen via trends, technologieën en businessmodellen hoe consumenten ontdekken, winkelen en kopen in deze tijd van digitale disruptie.

Costco Wholesale ontvouwt ambitieuze Franse plannen

21/09/2017

Drie maanden na de succesvolle opening van zijn eerste Franse vestiging kondigt de Amerikaanse ‘member only’-supermarktketen Costco Wholefoods al een tweede verkooppunt aan. Costco wil op termijn naar minstens een achttal vestigingen bij onze zuiderburen.

Back to top