Nieuwstraat blijft drukste winkelstraat van Brussel

Nieuwstraat blijft drukste winkelstraat van Brussel

De Nieuwstraat blijft met gemiddeld zo'n 43.000 passanten per dag de populairste Brusselse winkelstraat. Dagelijks verwelkomen alle winkelstraten van onze hoofdstad samen zo'n anderhalf miljoen bezoekers, zo blijkt uit de nieuwste Atrium-barometer.

1,5 miljoen passanten per dag

In alle Brusselse winkelstraten samen telt Atrium nu dagelijks meer dan 1,5 miljoen passanten. Na de Nieuwstraat (43.056 passanten) volgen de Elsensesteenweg (31.200), Kleerkopersstraat (28.220), Anspachlaan (27.482) en Brabantstraat (25.025). De chique Louizawijk strandt met 21.403 bezoekers op de zevende plaats.

 

De Kleerkopersstraat zag de voorbije jaren het aantal passanten met 39% stijgen, waarmee de sinds kort autovrije winkelstraat de sterkste groeier is. "De aandacht voor de herinrichting van de straat, zoals het autovrij maken en de heraanleg van het Muntplein, speelt hierbij een rol", valt te horen bij Atrium.

 

Een andere sterke stijger is de Brabantstraat (+24% op zes jaar tijd). "De klanten zijn hier gehecht aan de multiculturele sfeer. De klanten vragen wel een diverser aanbod, naar meer verse voeding, horeca, parfumerie, artikelen voor kinderen, enzovoort."

 

Een opvallende daler is dan weer de Dansaertwijk, waar er tot 13% minder voorbijgangers werden geregistreerd. Enkel de Kartuizerstraat kon een beetje groeien. Ook de Kunstberg, met vooral de Ravensteingalerij, en Sint-Gillis kennen een sterke terugval.

 

Gezocht: zelfstandigen voor Nieuwstraat

De Nieuwstraat mag dan al 43.000 passanten per dag lokken, met dat cijfer zit de drukste Brusselse winkelstraat nog altijd een flink eind onder het record van 2009: toen telde Atrium gemiddeld 53.000 bezoekers per dag. Volgens het Brusselse Agentschap voor de Handel moet de Nieuwstraat lessen trekken uit het succes van de Kleerkopersstraat.

 

"De klanten uit de wijk willen een meer kwalitatieve inrichting voor de Nieuwstraat. Ze vragen ook een meer gediversifieerd horeca-aanbod en meer zelfstandige handelszaken." Toeval of niet, maar dat stemt precies overeen met de recente evolutie van de Kleerkopersstraat...

 

Het is de derde keer sinds de start in 2007 dat de zogenaamde Atrium-barometer van het Brusselse Agentschap voor de Handel verschijnt. Die barometer brengt op basis van 250 telplaatsen in 42 verschillende Brusselse wijken de populariteit van die winkelzones in kaart, bevraagt de klanten uitgebreid en is zodoende van onschatbare waarde voor de Brusselse handelaars.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


LensOnline beoogt Duitse expansie

22/11/2017

LensGroup uit Kruibeke, dat met LensOnline de Belgische webverkoop van contactlenzen domineert, verovert stilaan ook de Europese markt. Na Nederland, Italië en Spanje laat de contactlenswebshop het oog nu vallen op Duitsland.

Europa zet stop op geoblocking

22/11/2017

Onderhandelaars van het Europees Parlement, de Europese Raad en de Europese Commissie hebben een akkoord bereikt rond het verbieden van geoblocking, waarbij webshops bezoekers uit het buitenland uitsluiten.

Hema wil fors uitbreiden in Duitsland

21/11/2017

Winkelketen Hema heeft grote plannen in Duitsland: de komende drie jaar moeten er minstens zeventig nieuwe vestigingen openen. Momenteel heeft de keten in Duitsland slechts elf winkels. Daarenboven wil Hema shop-in-shops en winkels in treinstations openen.

"Amazon bijna klaar om kassaloze Go te lanceren"

20/11/2017

Volgens sommige bronnen werft Amazon momenteel bouwmanagers en marketeers aan voor zijn Amazon Go-team. Dat wijst er mogelijk op dat de supermarkt zonder personeel nu ook echt in de startblokken staat.

Mark Thomson (Zebra): "De tools voor de toekomst zijn al voorhanden"

17/11/2017

Volgens Mark Thomson, director of retail industry solutions bij Zebra, verandert de retail in de nabije toekomst ingrijpender dan in de voorbije vijftig jaar bij elkaar opgeteld. Tegen 2020 zal de connectiviteit met klanten immers groter zijn dan ooit, wat een uiterst persoonlijke winkelervaring mogelijk maakt. 

Qrf Beste Winkelketen van België en Qrf Webshop Awards: spanning stijgt!

16/11/2017

Op donderdag 23 november is het zover: op die avond worden de winnaars van de ‘Qrf Beste Winkelketen van België’ en ‘Qrf Webshop Awards’ bekendgemaakt tijdens de RetailDetail Night. 

Back to top