NSZ: "Diefstal door personeelsleden neemt sterk toe" | RetailDetail

NSZ: "Diefstal door personeelsleden neemt sterk toe"

NSZ: "Diefstal door personeelsleden neemt sterk toe"

Een steeds groter deel van de winkeldiefstallen is op het conto van de eigen personeelsleden te schrijven, zegt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ). In 2009 ging het om 30 euro van elke 100 euro die in de retailsector verloren ging aan malversaties, in 2012 was dat al 38 euro.

NSZ: "Personeelsleden zijn geraffineerder"

De schade van diefstallen door personeelsleden ligt vaak hoger dan bij een diefstal door een derde: ze worden moeilijker opgemerkt en kunnen bovendien langer duren. Volgens het NSZ mag de schade bij een diefstal door een personeelslid gemiddeld op zo'n 1300 euro worden geraamd, bij diefstal door een derde komt ze op zowat 100 euro uit.

 

De diefstal door personeelsleden of met hun hulp kan ook meer geraffineerd gebeuren. Een klassieke manier is het zogenaamde sweet hearting, waarbij goederen die door directe bekenden worden gekocht niet volledig worden ingescand. Een andere gangbare praktijk is het wijzigingen van vervaldata, waarna ze onder meer als "goederen voor de hond" door werknemers worden meegenomen.

 

Het NSZ baseert haar inschatting op cijfers van de federale politie, die stellen dat het aantal gewone winkeldiefstallen zowat stabiliseert met 22.389 vaststellingen in 2012 tegenover 22.728 in 2009, alsook op een rondvraag bij 588 leden.

 

CRR is minder negatief

Volgens het Centre voor Retail Research ligt de schatting van het NSZ echter veel te hoog: uit hun jaarlijkse diefstalbarometer blijkt dat personeelsleden verantwoordelijk zijn voor 'slechts' 27% van het verlies door malversaties. Klanten veroorzaken volgens hun studie nog steeds dubbel zo veel verlies.

 

Het CRR gaat uit van een globaal verlies van 1,47% van de omzet door diefstallen, waarvan verder nog één vijfde wordt veroorzaakt door 'administratieve fouten' en 5,3% door fraude van leveranciers. Globaal zorgde dit voor de hele Belgische en Luxemburgse retailsector voor een globaal verlies van 915 miljoen euro aan inkomsten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Omzetten – maar ook prijzen – stijgen weer voor fysieke winkels

25/05/2018

Er ligt weer groei in het verschiet voor de winkels: GfK voorspelt dat de fysieke winkels in Europa 2,1 procent meer omzet zullen draaien in 2018. Het afgelopen jaar groeide hun omzet al met 1,8 procent.

Ex-Delhaizebaas Denis Knoops hoofdaandeelhouder 1PopUpStore

24/05/2018

Er is nog leven na Delhaize. Denis Knoops, die vorig jaar als CEO de baan moest ruimen bij Delhaize België, is hoofdaandeelhouder geworden van 1PopUpStore, het bedrijf achter Chronostock, de specialist in het openen van tijdelijke winkels.

Retailsector eist maatregelen tegen territoriale leveringsbeperkingen

23/05/2018

Grote leveranciers misbruiken hun dominante positie om retailers te dwingen zich enkel te bevoorraden in het land waar ze actief zijn, blijkt uit een nieuwe Benelux-studie. Zo houden ze internationale prijsverschillen in stand.

Decathlon opent dertigste winkel in Nijvel

23/05/2018

Decathlon opent zijn dertigste Belgische vestiging in het winkelcentrum Shopping Nivelles in Nijvel. In september opent de winkel de deuren, maar in afwachting daarvan is er een tijdelijke digitale Connect-shop voor online bestellingen.

“Data geven de controle terug aan trade marketeers”

23/05/2018

Voor merkfabrikanten is het een hele klus om assortimenten, prijzen en promoties in hun categorie te monitoren bij offline en online retailers. De Belgische startup Daltix verzamelt deze vitale informatie automatisch in overzichtelijke dashboards.

Shop for Geek ziet potentieel voor 25 winkels

22/05/2018

Na recente openingen in Aalst en Namen staat de teller al op dertien winkels voor Shop for Geek, de winkelformule voor gadgets en merchandisingartikelen. Dat moeten er snel een 25-tal worden. De retailer pakt nu ook de Franse markt aan.