NSZ: "Diefstal door personeelsleden neemt sterk toe" | RetailDetail

NSZ: "Diefstal door personeelsleden neemt sterk toe"

NSZ: "Diefstal door personeelsleden neemt sterk toe"

Een steeds groter deel van de winkeldiefstallen is op het conto van de eigen personeelsleden te schrijven, zegt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ). In 2009 ging het om 30 euro van elke 100 euro die in de retailsector verloren ging aan malversaties, in 2012 was dat al 38 euro.

NSZ: "Personeelsleden zijn geraffineerder"

De schade van diefstallen door personeelsleden ligt vaak hoger dan bij een diefstal door een derde: ze worden moeilijker opgemerkt en kunnen bovendien langer duren. Volgens het NSZ mag de schade bij een diefstal door een personeelslid gemiddeld op zo'n 1300 euro worden geraamd, bij diefstal door een derde komt ze op zowat 100 euro uit.

 

De diefstal door personeelsleden of met hun hulp kan ook meer geraffineerd gebeuren. Een klassieke manier is het zogenaamde sweet hearting, waarbij goederen die door directe bekenden worden gekocht niet volledig worden ingescand. Een andere gangbare praktijk is het wijzigingen van vervaldata, waarna ze onder meer als "goederen voor de hond" door werknemers worden meegenomen.

 

Het NSZ baseert haar inschatting op cijfers van de federale politie, die stellen dat het aantal gewone winkeldiefstallen zowat stabiliseert met 22.389 vaststellingen in 2012 tegenover 22.728 in 2009, alsook op een rondvraag bij 588 leden.

 

CRR is minder negatief

Volgens het Centre voor Retail Research ligt de schatting van het NSZ echter veel te hoog: uit hun jaarlijkse diefstalbarometer blijkt dat personeelsleden verantwoordelijk zijn voor 'slechts' 27% van het verlies door malversaties. Klanten veroorzaken volgens hun studie nog steeds dubbel zo veel verlies.

 

Het CRR gaat uit van een globaal verlies van 1,47% van de omzet door diefstallen, waarvan verder nog één vijfde wordt veroorzaakt door 'administratieve fouten' en 5,3% door fraude van leveranciers. Globaal zorgde dit voor de hele Belgische en Luxemburgse retailsector voor een globaal verlies van 915 miljoen euro aan inkomsten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Retailhub x Living Tomorrow: Nieuwe innovatieworkshops op maat

17/07/2018

Wat worden de megatrends van morgen en hoe ziet je strategie er best uit? Neem een frisse innovatiestart met de workshops van retailhub en Living Tomorrow: een gezonde mix van plezier, ontspanning en topeducatie op maat van je bedrijf.

Amazon Prime Day zorgt dit jaar voor spektakel en controverse

17/07/2018

Amazon Prime-leden vieren vandaag het jaarlijkse kortingenevenement Prime Day. De controversiële shopfeestdag wordt steeds grootser: Amazon startte het koopfestival met heuse muziekoptredens en ook concurrerende retailers pakken inmiddels met stuntprijzen uit.

Bol.com gaat distributiecentrum verdubbelen

16/07/2018

Minder dan een jaar na de officiële opening barst het distributiecentrum van bol.com in Waalwijk al uit zijn voegen. Begin 2019 beginnen uitbreidingswerken die een verdubbeling van de oppervlakte met zich meebrengen.

Verkoop van pc’s groeit eerste keer in zes jaar

13/07/2018

Voor de eerste keer in zes jaar groeide de verkoop van pc's weer: in het tweede kwartaal van 2018 steeg die met 1,4%. Volgens onderzoekbureaus Gartner en IDC is de omzetstijging voornamelijk te danken aan de groei op zakelijke markten.

Retailhub Inspiration Tour: De ‘customer journey’ wordt heel anders

09/07/2018

Met Retailhub van RetailDetail is Antwerpen een unieke retail-hotspot rijker: professionals beleven er de toekomst van retail in het enige inspiratie-platform van de Benelux met 1250 m² aan innovatieve technologie en megatrends.

Nationale Loterij plant eigen winkelketen

06/07/2018

De Nationale Loterij heeft plannen om een eigen winkelketen te openen en zoekt daarvoor al naar panden in Antwerpen, Gent, Luik en Namen.