NSZ: "Diefstal door personeelsleden neemt sterk toe"

NSZ: "Diefstal door personeelsleden neemt sterk toe"

Een steeds groter deel van de winkeldiefstallen is op het conto van de eigen personeelsleden te schrijven, zegt het Neutraal Syndicaat voor Zelfstandigen (NSZ). In 2009 ging het om 30 euro van elke 100 euro die in de retailsector verloren ging aan malversaties, in 2012 was dat al 38 euro.

NSZ: "Personeelsleden zijn geraffineerder"

De schade van diefstallen door personeelsleden ligt vaak hoger dan bij een diefstal door een derde: ze worden moeilijker opgemerkt en kunnen bovendien langer duren. Volgens het NSZ mag de schade bij een diefstal door een personeelslid gemiddeld op zo'n 1300 euro worden geraamd, bij diefstal door een derde komt ze op zowat 100 euro uit.

 

De diefstal door personeelsleden of met hun hulp kan ook meer geraffineerd gebeuren. Een klassieke manier is het zogenaamde sweet hearting, waarbij goederen die door directe bekenden worden gekocht niet volledig worden ingescand. Een andere gangbare praktijk is het wijzigingen van vervaldata, waarna ze onder meer als "goederen voor de hond" door werknemers worden meegenomen.

 

Het NSZ baseert haar inschatting op cijfers van de federale politie, die stellen dat het aantal gewone winkeldiefstallen zowat stabiliseert met 22.389 vaststellingen in 2012 tegenover 22.728 in 2009, alsook op een rondvraag bij 588 leden.

 

CRR is minder negatief

Volgens het Centre voor Retail Research ligt de schatting van het NSZ echter veel te hoog: uit hun jaarlijkse diefstalbarometer blijkt dat personeelsleden verantwoordelijk zijn voor 'slechts' 27% van het verlies door malversaties. Klanten veroorzaken volgens hun studie nog steeds dubbel zo veel verlies.

 

Het CRR gaat uit van een globaal verlies van 1,47% van de omzet door diefstallen, waarvan verder nog één vijfde wordt veroorzaakt door 'administratieve fouten' en 5,3% door fraude van leveranciers. Globaal zorgde dit voor de hele Belgische en Luxemburgse retailsector voor een globaal verlies van 915 miljoen euro aan inkomsten.

Heeft u vragen of opmerkingen? Neem dan gerust contact op met de redactie​


Eerste winkels The Mint openen deuren

18/10/2017

De eerste winkels in The Mint, het vernieuwde Muntcentrum in Brussel, hebben de deuren geopend. Iam en Nyx kregen de primeur, morgen en overmorgen zullen nog een aantal merken hun voorbeeld volgen.

RetailDetail Magazine #5 staat online

18/10/2017

Op de cover van de oktobereditie van RetailDetail Magazine prijkt de nieuwe CEO van e5 mode, Alexander Talpe. Verder in dit nummer: een uitgebreid dossier over winkelvastgoed en stadsmobiliteit.

Nederlandse brillenverkoper Eyelove nu ook in België

18/10/2017

Het Nederlandse Eyelove, een prijzenbreker op de brillenmarkt, opent vandaag zijn eerste twee winkels in België. Daarnaast worden er ook al gesprekken gevoerd om snel nog meer vestigingen te openen.

Richemont verwacht forse winststijging voor eerste halfjaar

17/10/2017

Het Zwitserse luxebedrijf Richemont, eigenaar van onder andere horlogemerk Cartier, verwacht dat de winst voor de eerste helft van het boekjaar met maar liefst 80% de hoogte in gaat. De omzet gaat met meer dan 10% vooruit.

“Klantenkaarten leveren amper iets op”

17/10/2017

Klantenkaarten leveren trouwe klanten amper iets op: dat is de conclusie die Het Belang van Limburg trekt na een onderzoek bij twintig grote ketens. Die ketens zeggen dan weer dat de krant te weinig rekening houdt met persoonlijke promoties.

Safe.Shop is nieuw wereldwijd e-commercekeurmerk

16/10/2017

Met Safe.Shop is het eerste wereldwijde keurmerk voor de e-commercesector gelanceerd. Momenteel zijn er nog maar twaalf landen aangesloten, maar dat aantal moet in de toekomst flink uitgebreid worden.

Back to top